دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بحران مرگ و میرهای ناشی از بیش مصرفی در آمریکا

اوج گیری مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد در آمریکا در سال‌های اخیر نشان از تشدید بحران در این کشور دارد. در این کشور نشانه‌های اولیه‌ای مبنی بر تثبیت بحران اوپیوئید دیده می شود؛ اگرچه سطح سوء مصرف همچنان بالا است. یکی از مهم‌ترین پیامدهای نامطلوب بحران اوپیوئید در حیطه سلامت، تعداد بی‌سابقه موارد اوردوز مرگبار مرتبط با اوپیوئیدها بوده است. در حالی که تعداد کل مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز در ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۸ تقریباً دو برابر شده است، تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز اوپیوئیدها ۲.۵ برابر افزایش یافته است؛ به صورتی که از نرخ ۱۸۵۱۵ مرگ در سال ۲۰۰۷، به تقریباً ۴۷۰۰۰ مرگ در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. نکته مهم این است که توجه داشته باشیم که در اغلب موارد اوردوز، بیش از یک نوع ماده مخدر دخیل است. به‌علاوه، حتی مقدار قابل توجهی از اوپیوئیدها نیز شامل مخلوطی از مواد مخدر مختلف هستند. به عنوان مثال، بیش از یک‌سوم موارد مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز اوپیوئیدهای دارویی و بیش از نیمی از موارد اوردوز هروئین در سال ۲۰۱۸، همچنین شامل فنتانیل ها بوده است.

تا دسامبر ۲۰۱۸، تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز، در مقایسه با سال قبل ۴ درصد کاهش یافته، و مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز اوپیوئیدها و هروئین به ترتیب کمتر از ۲ و ۳ درصد کاهش یافته است.۸۰ طی دوره ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، کاهش ۱۲ درصدی در موارد مرگ‌ومیر منتسب به اوردوز اوپیوئیدهای دارویی مشاهده می‌شود.

کاهش مشاهده شده در نرخ مرگ‌ومیر منتسب به اوردوز اوپیوئیدها را می‌توان تا حدی ناشی از دسترسی فراگیر نالوکسان در جهت معکوس سازی اوردوز اوپیوئید، و همچنین کاهش مداوم میزان کلی تجویز اوپیوئیدها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ دانست. میزان تجویز اوپیوئیدها در ایالات متحده، از نقطه اوج ۸۱.۳ مورد تجویز اوپیوئید به ازای هر ۱۰۰ نسخه (یا ۲۵۵ میلیون مورد تجویز اوپیوئید) در سال ۲۰۱۲، به ۵۱.۴ مورد تجویز اوپیوئید به ازای هر ۱۰۰ نسخه در سال ۲۰۱۸ (در مجموع بیش از ۱۶۸ میلیون مورد تجویز اوپیوئید) کاهش یافته است. میزان تجویز اوپیوئید در جنوب ایالات متحده همچنان بالا است؛ هرچند، در اکثر ایالت‌های این منطقه نرخ تجویز اوپیوئید ۶۴ مورد یا بیشتر به ازای هر ۱۰۰ نسخه در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است.۸۱ از آغاز هزاره فعلی، تعدادی از عوامل دخیل، از جمله تبلیغات انجام شده توسط صنعت داروسازی، تجویزهای انجام شده توسط پزشکان، شیوه توزیع و فرهنگ پزشکی، و انتظارات بیمار، منجر به میزان تجویز و دوزهای بالای اوپیوئیدها برای طول مدت مراقبت، عمدتاً برای مدیریت درد حاد یا درد مزمن غیر سرطانی شده است.۸۲ اتخاذ چنین رویکردی در رابطه با تجویز اوپیوئیدها توسط پزشکان، همچنین منجر به انحراف و سوء مصرف اوپیوئیدهای دارویی، و خطر بیشتر ابتلا اختلالات مصرف اوپیوئید در میان افراد دارای نسخه‌های مجاز شده است.

با این وجود، دستاوردهای مشاهده شده در زمینه کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز اوپیوئیدهای دارویی، تا حدودی با افزایش مداوم مرگ‌ومیرهای منتسب به اوپیوئیدهای مصنوعی، خصوصاً موارد منتسب به فنتانیل ها که در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است، جبران شده است. به عنوان مثال، در داده‌های موجود در زمینه اوردوز در ایالات متحده، فنتانیل عموماً به عنوان “فنتانیل تولید شده به صورت غیرقانونی” نام‌گذاری می‌شود؛ زیرا از کانال‌های مجاز منحرف نمی‌شود، بلکه یا به کشور قاچاق می‌شود، و یا به میزان کمتری به صورت محلی در آزمایشگاه‌های مخفی تولید می‌شود.۸۴ در مجموع، تقریباً نیمی از کل مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوز در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ را مرگ‌ومیرهای منسوب به اوردوز اوپیوئیدهای مصنوعی، که عمدتاً شامل فنتانیل ها هستند، تشکیل می‌دهد. از جمله دلایل بالا بودن آمار مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز فنتانیل ها، می‌توان به این مسئله اشاره کرد که نسبت به سایر مواد مخدر، در اغلب موارد دوزهای کوچکی از فنتانیل ها منجر به مرگ شده است. به عنوان مثال، فنتانیل تقریباً ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است؛ و کارفنتانیل می‌تواند برای مصرف کننده معمولی، تا ۱۰ هزار برابر قوی‌تر از مورفین باشد. دوز کشنده کارفنتانیل برای انسان، می‌تواند به ناچیزی ۲۰ میکروگرم باشد.

گسترش سریع مصرف فنتانیل در ایالات متحده، همچنین در داده‌های مربوط به کشفیات و تجزیه و تحلیل نمونه‌های مواد مخدر قابل مشاهده است؛ که افزایش قابل توجهی در تعداد نمونه‌های شناسایی شده به عنوان فنتانیل از سال ۲۰۱۴ را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۸، فنتانیل ۴۵ درصد از اوپیوئیدهای دارویی که در نمونه‌های مختلف شناسایی شد را تشکیل داد؛ در حالی که میزان اکسی‌کدون ۱۴ درصد بود. بعلاوه، در حالی که طی سال‌های اخیر، فنتانیل ماده غالب کشف شده در گروه کلی فنتانیل ها (دارای ساختار مرتبط با اوپیوئیدها) بوده است، آنالوگ‌های فنتانیل نیز در ایالات متحده گسترش یافته‌اند. در میان تمام نمونه‌های اوپیوئیدهای دارویی که در سال ۲۰۱۸ کشف و شناسایی شده‌اند، درصد تخصیص یافته به برخی از آنالوگ‌های فنتانیل قابل توجه بود: استیل الفنتانیل تقریباً ۴ درصد از نمونه‌های شناسایی شده را تشکیل داده بود؛ و میزان هر یک از مواد فلوئورائیزوبوتیل‌رفنتانیل، متوکسی‌اکسی‌استیل‌فنتانیل، و سیکلوپروپیل‌فنتانیل، کمتر از ۱ درصد بوده است.

همچنین ببینید

بحران فنتانیل؛ بهانه تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین

تشدید رقابت ژئواستراتژیک آمریکا و چین در روند حفظ یا تغییر نظم جهانی؛ موجب کشانده …