دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
میزان مصرف محرک های آمفتامینی در جهان
مقایسه میزان مصرف محرک های آمفتامینی در مناطق مختلف جهان

مقایسه میزان مصرف محرک های آمفتامینی در مناطق مختلف جهان

مقدار ATS کشف و ضبط‌شده در سطح جهانی طی دو دهه گذشته به‌ویژه در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ که مقدار ATS ضبط‌شده چهار برابر شده است، افزایش‌یافته است. این افزایش در درجه اول ناشی از مقادیر فزاینده مت‌آمفتامین کشف‌شده بود زیرا کشف و ضبط در طول دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ هفت برابر شد. بیشترین افزایش متناسب (۱۸ برابر) مربوط به گروه «سایر محرک‌ها» بود (شامل ATS تجویزی، برخی از کاتینون‌ها مانند مفدرون یا MDPV که اکنون تحت کنترل بین‌المللی هستند و ATS غیر مشخص). مقدار کل «اکستازی» کشف و ضبط‌شده در طول دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ دو برابر شد. در بیشتر سال‌های پس از ۱۹۹۸ بیشترین مقادیر ATS کشف‌شده مت‌آمفتامین بود که در دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ۷۱ درصد از کل مقدار ATS ضبط‌شده در سطح جهان را تشکیل می‌داد و پس‌ازآن آمفتامین (۲۱ درصد) و «اکستازی» (۵ درصد) قرار می‌گرفتند. بقیه (۳ درصد) ATS کشف‌شده شامل مواد روان‌گردان جدید مصنوعی سابق مانند مفدرون، MDPV یا متیلون (۰.۴ درصد کل) بود.

میزان مصرف محرک های آمفتامینی در جهان
مقایسه میزان مصرف محرک های آمفتامینی در مناطق مختلف جهان

درحالی‌که تعداد کشورهای گزارش‌شده کشف «اکستازی» کاهش اندکی یافته است و از ۱۰۹ کشور در دوره ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به ۱۰۰ کشور در دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رسیده است تعداد کشورهای گزارش ‌کننده کشف آمفتامین در همان زمان از ۸۵ به ۹۷ افزایش‌یافته است. گزارش دهندگان کشف مت‌آمفتامین بیش از ۵۰ درصد افزایش‌یافته‌ است و از ۶۹ به ۱۰۵ کشور رسیده است که نشان می‌دهد افزایش قابل‌توجهی در گستره جغرافیایی قاچاق مت‌آمفتامین در سطح جهانی روی‌داده است.

بااین‌وجود، موارد کشف مت‌آمفتامین همچنان بسیار متمرکز است: سه کشوری که در سال ۲۰۱۸ بیشترین مت‌آمفتامین را در جهان کشف و ضبط کردند (ایالات‌متحده، تایلند و مکزیک) ۸۰ درصد کل مقدار جهانی را به خود اختصاص می‌دادند درحالی‌که سه کشور گزارش‌شده بیشترین مقدار آمفتامین (ترکیه، پاکستان و جمهوری عربی سوریه) و سه کشور اجراکننده بیشترین میزان کشف و ضبط «اکستازی» (ترکیه، ایالات‌متحده و استرالیا) نسبت بسیار کمتری از مقدار کل جهانی در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می‌دادند (حدود ۵۰ درصد).

همچنین ببینید

نشست علمی اقتصاد مخدری در افغانستان از تریاک تا مت آمفتامین

موسسه کادراس با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار می کند:   اقتصاد مخدری در …