جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهکار منطقی ترک مصرف الکل

ترک مصرف «الکل» نیز همچون دیگر مواد نیازمند طی کردن یک مسیر طولانی و است و مصرف کننده نمی تواند مصرف خود را به صورت ناگهانی قطع کند، بلکه باید میزان مصرف را به تدریج کم کند.[۱] در صورت قطع ناگهانی مصرف، فرد دچار علایم شدید ناشی از ترک می‌شود. در واقع اگر فردی که به شکل روزانه یا در مدت زمانی طولانی و مستمر مشروبات الکلی مصرف می‌کند، اقدام به قطع ناگهانی مصرف خود کند این احتمال بروز علایم محرومیت در بدن او بالا می‌‍ رود.

البته شمار تحقیقاتی نشان دهد کاهش تدریجی مصرف مشروبات، نشانه های محرومیت را نیز کاهش می‌دهد، اندک است. علت این امر را می‌توان در متغیر بودن نشانه های ترک از فردی به فرد دیگر دانست. از سوی دیگر نیز نمی توانیم نتایج این امر را بین افرادی که به طور روزانه مصرف می‌کنند با افرادی که مصرف سنگین‌تری دارند یا اصطلاحاً «بدمستی» می کنند، مقایسه کنیم.

 

زیربنای روش کاهش تدریجی

می‌دانیم که کاهش تدریجی یک شیوه استاندارد پزشکی برای دیگر مواد است. ما می دانیم که کاهش میزان دوز مصرف سایر مواد مخدرها، یک شیوه رایج پزشکی است. به عنوان مثال بیمارانی که دارو ضد افسردگی مصرف می کنند، معمولاً مصرف این داروها را به شکل ناگهانی قطع نمی کنند بلکه بتدریج دوز آن را کاهش می دهند. در مراکز ترک اعتیاد نیز برای کمک به افراد سیگاری از محصولاتی مانند آدامس یا «چسب نیکوتین»[۲] استفاده می کنند تا به تدریج مصرف نیکوتین در این افراد کاهش یابد.[۳]

عقل سلیم به ما می‌گوید که قطع ناگهانی مصرف مثلاً از روزانه ۱۲ لیوان آبجو نسبت به کاهش تدریجی استرس‌زا تر است. البته این بدین معنا نیست که سم‌زدایی در خانه[۴] هم موثر است و هم مناسب. با این حال این شیوه برای افرادی که شغل، روابط اجتماعی و رفاه شان در معرض خطر نیست ارزان و مناسب است.

 

استراتژی‌های کاهش تدریجی مصرف

ساده ترین راه برای کاهش مصرف الکل، قطع تدریجی الکل است که معمولاً در طی یک بازه زمانی مصرف می شود. به عنوان مثال اگر فردی روزی پنج پیک مشروبات الکلی مصرف می کند، سعی کند تا روز یک پیک از مصرف خود بکاهد. برخی افراد دیگر نیز با فاصله انداختن میان زمان مصرف الکل به دنبال ترک آن هستند.

همچنین برخی دیگر با استفاده از نوشیدنی های جایگزین مانند آب، آبمیوه و … به دنبال ترک الکل هستند. عده ای دیگر نیز ممکن است با مخلوط کردن نوشیدنی های ضعیف با مقدار کمی الکل، میزان مصرف خود را کاهش دهند.

برای برخی افراد کاهش یا ترک مشروبات الکلی کار ساده ای نیست. آنها ممکن است برای مدت محدودی مصرف الکل را ترک کنند، اما پس از مدت کوتاهی به روند مصرف عادی الکل باز می گردند. این امر نشان می دهد که فرایند ترک مصرف از یکسو نیازمند اراده قوی و از سوی دیگر نیز نظارت کارشناس انجام شود. کسانی که برای مدت زمان قابل توجهی میزان مصرف الکل خود را نمی توانند کاهش دهند؛ احتمالاً دچار یک اخلال شدید در فرآیند مصرف مشروبات الکلی شده اند.

همچنین جایگزین کردن یک نوع نوشیدنی الکلی به جای نوع  دیگر آن نمی تواند به فرد کمکی کند. به عنوان مثال میزان الکل موجود در یک قوطی ۱۲ اونسی آبجو تفاوتی با یک پیک ۵ اونسی شراب ندارد.‌ با توجه به این موارد فرد باید پیامدهای و آثار مثبت و منفی کاهش مصرف الکل را با شخصی قابل اعتماد بسنجد تا تصمیمی آگاهانه بگیرد.

ترس از ترک الکل نباید مانع ترک یا قطع مصرف مشروبات الکلی شود.‌ شما برای ترک اعتیاد به الکل ممکن است به دنبال درمان در یک مرکز پزشکی یا رجوع به کمپ ترک اعتیاد باشید. انجام هر اقدامی در مسیر ترک اعتیاد بهتر از آن است که هیچ کاری انجام ندهید.‌ حتی اگر (در ابتدا) شکست بخورید، هنوز گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید به آن ها رجوع کنید.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] – مجله ذهن خوب https://www.verywellmind.com/can-tapering-off-reduce-alcohol-withdrawal-symptoms-80195

[۲]. Nicotine Patches

[۳] . Wilson E, Lader M. A review of the management of antidepressant discontinuation symptoms. Ther Adv Psychopharmacol. 2015;5(6):357-68. doi:10.1177/2045125315612334

[۴] . home detox

 

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …