سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳
در سال 2017 پیمایشی از میان حدود 2800 نفر مصرف‌کننده کراتوم در آمریکا نشان داد که این افراد معمولا میانسال و سفید پوست هستند و از این ماده برای جلوگیری علائم اضطراب، افسردگی، درد و ترک «اوپیوئید»ها استفاده می‌کنند.

کراتوم در برابر اوپیوئید!

تاکنون دولت ایالات‌ متحده امریکا دوبار سعی کرده است «کراتوم[۱]» را ذیل عنوان «مواد تحت کنترل»، طبقه‌بندی کند اما به دلیل اعتراضات عمومی و مخالفت‌های کنگره، تلاش‌های دولت خنثی شده است[i].

کراتوم گیاهی بومی در جنوب شرق آسیا است که وقتی استعمال می شود یا به صورت مایع یا کپسول مصرف می‌شود، اثراتی شبیه به موادمخدر دارد. طرفداران کراتوم معتقدند که این ماده جایگزینی امیدوارکننده برای «اوپیوئید‌»ها است که می‌تواند به افراد معتاد کمک کند. در سال ۲۰۲۰ قریب به ۷۰۰۰۰ نفر در آمریکا در اثر سوء مصرف موادمخدر جان باخته اند.

هنوز به صورت کامل این ادعاها توسط دانشمندان تایید نشده است. تاکنون دولت آمریکا دوبار سعی کرده مصرف کراتوم را با قرار دادن آن ذیل فهرست «مواد تحت کنترل» محدود کند؛ با این استدلال که این ماده پتانسیل بالایی برای سوء مصرف دارد اما اعتراضات عمومی و مخالفت کنگره تا کنون تلاش‌های دولت را ناکام گذاشته است.

در‌حال‌حاضر حامیان مصرف کراتوم استدلال می‌کنند که واشنگتن در پس انگیزه‌های سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. تلاشی که دولت واشنگتن برای پایان دادن به اجرای فرآیند نظارتی فدرال آغاز شده و درصدد بین المللی سازی نظارت بر این ماده است چون در داخل نمی‌تواند به این مهم دست یابد.

قرار است کمیته وابستگی به موادمخدر سازمان بهداشت جهانی «بررسی اولیه[۲]» در خصوص کراتوم انجام دهد. این تحلیل می‌تواند زمینه را برای قرار گرفتن کراتوم تحت بررسی دقیق‌تر از سوی نهادهای سیاست‌گذار در زمینه سلامت جهانی فراهم کند و آن را وارد مسیری کند که نهایتاً به قرار گرفتن در فهرست مواد تحت کنترل منتهی می‌‎شود.

به گفته حامیان مصرف کراتوم برنامه ایالات‌متحده و سازمان بهداشت جهانی برای این ماده محدودیت‌های بیشتری را در راه مطالعه آن ایجاد می‌کند – مشابه ایرادی که محققان داخلی متمرکز بر کانابیس داشتند و برای بیش ۵۰ سال تنها اجازه داشتند «تحقیقات دارای درجه بندی رسمی[۳]» ماری‌جوانا را مطالعه کنند که به تأیید یک نهاد فدرال رسیده بود.

آلبرت پرز گارسیا رومئو[۴]، استاد دانشکده داروی دانشگاه جان هاپکینز[۵] که بر ماده کراتوم تمرکز دارد، معتقد است:«تبدیل این ماده به یک ماده ممنوعه، در واقع مردم را به مصرف از داورهای خطرناک‌تر تشویق می‌کند.»

یکی از سخنگویان سازمان غذا و دارو[۶] گفته است که اگر سازمان بهداشت جهانی کنترل‌های بین‌المللی بر روی کراتوم یا هر ماده دیگری که به زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد را توصیه کند، این سازمان برای اعلام موضع آمریکا نظرات عمومی را نیز خواهد سنجید. او گفت:«بنابراین، برای حدس اینکه چه اقداماتی در صورت نیاز لازم است، بسیار آن زود است.»

در حالی که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت[۷] از طرح درخواست برنامه ریزی جهت بررسی کراتوم به سازمان بهداشت جهانی خودداری می‌کنند، مشورت‌های عمومی[۸] آنها نشان از وجود ابهام در حوزه گیاه‌شناسی داشت. سازمان غذا و دارو گفت:«سوء مصرف کراتوم در حال افزایش است و در بازار موادمخدر تفریحی در ایالات‌متحده در دسترس قرار دارد.»

سازمان غذا و دارو مدت‌هاست مخالف کراتوم است و به مصرف‌کنندگان هشدار می‌دهد که از این دارو اجتناب کنند و اقدام به توقیف مکمل‌های وارداتی این ماده می‌کند. همچنین این سازمان چندین توزیع‌کننده کراتوم که اقدام بازاریابی برای این ماده به عنوان درمانی برای درد و اعتیاد به اوپیوئیدها می‌‎کنند تذکر داده که علم چنین ادعاهایی را پشتیبانی نمی‌کند.

دولت‌های اوباما و ترامپ تلاش کردند مصرف کراتوم را ممنوع سازند، اما تنها به دلیل حمایت گسترده از مصرف این ماده از سوی طرفداران آن چه در میان عموم و چه اعضای کنگره از جمله سناتور «کوری بوکر»[۹] و سناتور سابق حزب جمهوری‌خواه «اُورین هَچ[۱۰]» از یوتا، از این کار صرف نظر کردند.

«سکات گوتلیب[۱۱]»، مدیر سازمان غذا و دارو در دوران دولت ترامپ، در ماه مه ۲۰۲۱ در توییتی اعلام کرد «متقاعد شده که این ماده به بحران اعتیاد به اوپیوئیدها دامن می زند و به اندازه مواد افیونی خطرناک است.»

ادعای گوتلیب، سریعاً انتقاد «برت گیرور[۱۲]»، دستیار سابق وزیر بهداشت و سرپرست کمیسیون غذا و دارو در دوران دولت را برانگیخت. گیرور توصیه با توصیه سازمان غذا و دارو برای طبقه‌بندی کراتوم در جدول شماره ۱ مواد تحت کنترل، را به دلیل «شواهد و داده های شدیداً ضعیف و عدم توجه به سلامت عمومی عمومی» رد کرد. گیرور در سال ۲۰۱۸ در یادداشتی توصیه سازمان مذکور برای غیرقانونی اعلام کردن کراتوم را باطل کرد و خواستار مطالعه بیشتر و اظهار نظر عمومی در این راستا شد.

وی در مصاحبه با نشریه پولیتیکو گفت که پس از صرف «صدها ساعت» برای بررسی داده‌ها، به این نتیجه رسیده که قراردادن کراتوم به عنوان یک دارو در جدول شماره ۱ مواد تحت کنترل، تحقیقات را متوقف خواهد ساخت و احتمالا کاربران را به سمت گزینه‌های مرگبار مانند هروئین[۱۳] و فنتانیل[۱۴] سوق می‌دهد.

گارسیا رومئو معتقد است که مصرف کراتوم در دهه ۲۰۰۰ در کنار سایر مواد «اوپیوئیدی» رواج بیشتری پیدا کرده و باعث شده «اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا[۱۵]» آن را ماده‌ای «نگران‌کننده» بداند. این ماده آلاباما، آرکانزاس، ایندیانا، رود آیلند، ورمونت و ویسکانسین غیرقانونی است. این در حالی است که برخی ایالت‌ها مانند آریزونا و یوتا قوانینی برای مصرف این دارو تصویب کرده اند.

دو ترکیب موجود در کراتوم بر گیرندهای اوپیوئیدی مغز  تأثیر می‌گذارد، که همین موضوع باعث بروز نگرانی‌هایی درباره این احتمال وابستگی افراد به آن شده است. اما دانشمندانی مانند گارسیا رومئو می‌گویند که اثرات کراتوم با مواد اوپیوئید متفاوت است، زیرا این ماده به اندازه مواد اوپیوئیدی سنتی، تنفس فرد را کند نمی‌کنند. او می‌افزاید: «این ماده یک شمشیر دو دم است که هم امکان سوء مصرف آن وجود دارد و هم مصارف درمانی و پزشکی دارد.»

پیمایشی که گارسیا رومئو در سال ۲۰۱۷ از حدود ۲۸۰۰ نفر از افرادی که در آمریکا به مصرف کراتوم خود اظهاری کرده اند، نشان از آن دارد که این مصرف کنندگان، عموماً میانسال و سفید پوست هستند و از این ماده برای جلوگیری از بروز علائم اضطراب، افسردگی، درد و نیز نشانه های محرومیت از مصرف در خلال ترک مواد اوپیوئیدی مصرف می کنند. همچنین ۴۱ درصد از آنها اعلام کرده اند که از کراتوم برای جلوگیری از مصرف مواد اوپیوئیدی مصرف کرده اند و بیش از یک سوم از آن گروه گفته اند که بیش از یکسال است که این دارو را مصرف نکرده اند.

اخیرا سازمان غذا و دارو برای مطالعه درباره تجویز کراتوم به منظور بررسی پتانسیل سوء مصرف آن قراردادی ۲.۳ میلیون دلاری با موسسه «آلتا ساینس[۱۶]»  در پارک اورلند منعقد کرده است. اما همه یافته های احتمالی به درخواست این سازمان تحت قاعده محرمانگی باقی خواهد ماند.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] Kratom

[۲] pre-review

[۳] research-grade

[۴] Albert Perez Garcia

[۵] John Hopkins University School of Medicine

[۶] FDA

[۷] HHS

[۸] public comment notice

[۹] Cory Booker

[۱۰] Orrin Hatch

[۱۱] Scott Gottlieb

[۱۲] Brett Giroir

[۱۳] heroin

[۱۴] fentanyl

[۱۵] Drug Enforcement Administration

[۱۶] Altasciences

[i] https://www.politico.com/news/2021/10/09/global-fight-kratom-opioid-alternative-515730

 

بازنشر این مطلب صرفاً با درج منبع کادراس بلامانع است.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …