دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

انفجار مصرف اوپیوئیدها در آمریکا

اعتیاد به مواد مخدر در ایالات متحده به یک همه گیری طولانی مدت تبدیل شده است که نه تنها سلامت عمومی بلکه بازده اقتصادی و امنیت ملی را نیز به خطر انداخته است. از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که اکثریت آنها به دلیل مواد افیونی بوده است. فتانیل و سایر مواد افیونی مصنوعی در سال‌های اخیر عامل اصلی این بحران بوده‌اند و سهم فزاینده‌ای از این مواد از طریق مسیر ترانزیتی قاچاق مکزیک تامین می شود. همچنین, همه گیری کووید ۱۹ در کنار افزایش گزارش ها در زمینه مرگ و میر ناشی از بیش مصرفی مواد مخدر مصنوعی این بحران را تشدید کرده است.

ایالات متحده با یکی از بدترین بحران های حوزه مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند. بیش از ۱۵۰۰ نفر در هفته بر اثر مصرف بیش از حد مواد افیونی جان خود را از دست می دهند, آماری که در بحبوحه همه گیری کووید-۱۹ در سراسر این کشور افزایش یافته است. در همین حال, میلیون ها آمریکایی از اعتیاد به  دیگر مواد مخدر رنج می برند.

تحلیلگران می گویند که مشکل, با تجویز بیش از حد داروهای آرام بخش تجویزی قانونی شروع شد, اما توجه داشته باشید که در سال های اخیر با هجوم هروئین ارزان قیمت و مواد افیونی مصنوعی, به ویژه فنتانیل, که توسط کارتل های مواد مخدر مستقر در خارج عرضه می شود, این بحران تشدید شده است. این بحران به حدی رسیده است که به یک مشکل اساسی برای اقتصاد و تهدیدی برای امنیت ملی تبدیل شده است: سوء استفاده از مواد افیونی سالانه ده ها میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد, این هزینه ها نه تنها در بخش مراقبت های بهداشتی, بلکه به عنوان آسیبی عمده در قالب نیروی کار ضعیف شده درآمده است.

در سال های اخیر, دولت ایالات متحده آمریکا تلاش های خود را برای کاهش عرضه مواد مخدر مصنوعی از طریق محدود کردن تعداد نسخه های پزشکی در قالب داروهای آرام بخش و مسکن اعتیادآور و همچنین ارائه کمک های بین المللی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در خارج از مرزهای خود افزایش داده است. در همین حال, مقامات فدرال و ایالتی تلاش کرده اند با مجازات کمتر مصرف کنندگان مواد مخدر و تمرکز بیشتر بر درمان آنها, تقاضای بر مصرف را کمتر کنند.

به طور کلی اوپیوئیدها, دسته ای مواد مخدر هستند که از گیاه خشخاش به دست می‌آیند و به دو دسته کلی تقسیم می شوند: داروهای تولید شده قانونی و مواد مخدر غیرقانونی. داروهای تولیده شد قانونی مخدر پایه مانند اکسی کدین[۱], هیدروکدون[۲] و مورفین[۳] معمولاً برای درمان درد تجویز می شوند, در حالی که متادون[۴] عمدتاً در مراکز ترک اعتیاد برای کاهش وابستگی بیماران به مواد مخدر که در حال درمان هستند, مصرف می شود. مواد افیونی در دهه ۱۹۹۰ برای معالجه بیمارانی که تحت عمل جراحی یا درمان سرطان قرار گرفته بودند, در بین پزشکان محبوبیت پیدا کرد, اما در دهه ۲۰۰۰, علیرغم نگرانی در موردایمنی و اثربخشی , پزشکان به طور فزاینده ای آنها را برای شرایط مزمن دردی مانند کمردرد یا درد مفاصل تجویز می کردند.

هروئین, چندین دهه متداول ترین ماده مخدر غیرقانونی مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا بود, پرا که عرضه این ماده افزایش یافت و متوسط قیمت خرده فروشی آن در اواسط دهه ۲۰۱۰ تقریباً به یک سوم قیمت آن در سال ۲۰۰۰ رسید و این کاهش قیمت موجی از مصرف کنندگان غیرقانونی را به سوی مصرف هروئین ارزان قیمت کشاند. این امر در حال بود که در دهه ۱۹۸۰ با اعمال برنامه های کنترل و پیشگیری و افزایش مراکز درمانی مصرف هروئین و مرگ و میر ناشی از آن مصرف آن در حال کاهش بود.

در سال های اخیر مرگ و میر ناشی مصرف بیش از حد مواد اوپیوئیدی بیش از شش برابر از سال ۱۹۹۹ شده است. بر اساس آخرین اطلاعات در دسترس, مصرف بیش از حد مواد افیونی باعث مرگ نزدیک به پنجاه هزار نفر یا بیش از هفت برابر تعداد سربازان ارتش ایالات متحده در جنگ های عراق و افغانستان شده است. بر اساس داده های موجود مصرف بیش از حد مواد افیونی در سال ۲۰۲۰ به حدود هفتاد هزار نفر و مجدداً در سال ۲۰۲۱ به هشتاد هزار نفر افزایش یافت. از سال ۲۰۱۵ نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد افیونی به کاهش امید به زندگی در این کشور که تاکنون بی سابقه بوده, کمک کرده است.

بسیاری از کارشناسان بخش بهداشت آمریکا آمار بالای مرگ و میر ناشی از مصرف مواد افیونی را ناشی از سال های تجویز بیش از حد داروهای مخدری قانونی توسط پزشکان می دانند. در واقع پزشکان با توجه به این موضوع که بیمار و درد او هنوز درمان نشده, شروع به تجویز داروهای قانونی مخدری بیشتری کردند و شرکت تولیدی دارویی نیز با توجه به سود سرشازی که از این طریق حاصل می کردند, عرضه دارویی بیشتری به بازار داشتند؛ در حالی که ادعا می کردند این داروها خطر و عوارض کمی دارند. در نتیجه ارائه دهندگان خدمات و مراقبت های بهداشتی تحت فشار قرار گرفتند که به جای تجویز داروهای قانونی مخدری از داروها و روش های نوین جایگزین مانند فیزیوتراپی و طب سوزنی استفاده کنند, اما این امر از سوی بیماران به دلیل اینکه داروها و روش های جایگزین پر هزینه  و کتر در دسترس بودند کمتر مورد پذیرش قرار گرفته است. همچنین بسیاری از مصرف کنندگان داروهای قانونی مخدری هنگامی که به دلیل محدودیت های ایجاد دیگر نتوانند به اندازه کافی داروهای تجویز شده خود را مصرف کنند, ممکن است روی به اعتیاد و مصرف مواد غیرقانونی مانند هروئین و فنتانیل آورند. همه گیری کووید ۱۹ اپیدمی مواد افیونی را در ایالات متحده وخیم تر کرده است, به گفته تحلیل گران اختلال در زنجیره تامین داروهای قانونی مردم را وادار کرده است تا به مصرف داروهایی روی آورند که کمتر با آنها آشنا هستند و در نتیجه عوارض و پیامدهای آن نیز ناشناخته است.

[۱] oxycodone

[۲] hydrocodone

[۳] morphine

[۴] methadone

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

نارکوتروریسم به مثابه تهدید جهانی

در تعاریف جدید علم روابط بین‌الملل بازیگران فراملی و فروملی نقش پر رنگی در شکل‌دهی …