سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

مرز باریک اختلال شخصیت و گرایش به اعتیاد

شخصیت, طرز فکر, احساس و رفتار یک فرد باعث تمایز او از دیگران می شود. بسیاری از افراد از اختلالات شخصیتی رنج می برند. همزمان بسیاری نیز دچار اختلالات شخصیتی و سوء مصرف مواد هستند, رنج می برند. به طور معمول, شخصیت یک فرد در طول زندگی اش ثابت می ماند.اختلال شخصیت نوعی تفکر, احساس و رفتار طولانی مدت است که به طور قابل توجهی از انتظارات جامعه فاصله دارد. این امر باعث ناراحتی یا مشکلاتی در عملکرد می شود و در طول زمان ادامه می یابد. در نتیجه, افرادی که با اختلالات شخصیتی زندگی می کنند, برای درمان شرایط خود به نوعی رفتار درمانی نیاز خواهند داشت. رفتار درمانی, روانشناسی بالینی است که به درمان اختلالات سلامت روان می پردازد. رفتار درمانی همچنین رفتارهای ناسالمی را که افراد ممکن است از خود نشان دهند تغییر می دهد.

باید دانست, برخی از اختلالات روانی عوامل خطر ثابت برای ایجاد اختلال مصرف مواد هستند. معمولاً این فرضیه وجود دارد که افراد مبتلا به اختلالات روانی شدید, خفیف یا حتی تحت درمان ممکن است از داروها به عنوان نوعی خوددرمانی استفاده کنند. اگرچه مصرف برخی از مواد ممکن است به طور موقت علائم یک بیماری روانی را کاهش دهند, اما می توانند علائم را هم به صورت حاد و هم در درازمدت تشدید کنند. به عنوان مثال, شواهد نشان می دهد که دوره های مصرف کوکائین ممکن است علائم اختلال دوقطبی را بدتر کرده و به پیشرفت این بیماری کمک کند.

افراد معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی علائم اختلال شخصیت را نشان می دهند. این اختلالات در صورت عدم درمان می توانند برای مدت طولانی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. اختلالات شخصیت بر روی افرادی که حداقل دو مورد از موارد زیر بر آنها اثر دارد, قابل پیش بینی است:

  • نشان دادن واکنش احساسی به اتفاقات پیرامون
  • برقراری ارتباط با هر فردی
  • کنترل رفتارهای دیگران
  • خودخواهی

در میان اختلالات روانی شدید, اختلال شخصیت شایع ترین است. اغلب, اختلالات شخصیت در کنار اختلالات مصرف مواد, اختلالات اضطرابی و/یا اختلالات خلقی (مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی)رخ می دهند؛ به ویژه اختلالات شخصیت و سوء مصرف مواد اغلب با هم اتفاق می افتد. برخی از اختلالات شخصیتی در زنان بیشتر از مردان است. نمونه هایی از این اختلالات شخصیتی عبارتند از اختلال شخصیت مرزی (BPD) و اختلال شخصیت هیستریونیک. با این حال, اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) و اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) در مردان شایع تر است.

نتایج مطالعات نشان می دهند, اختلال شخصیتی بین افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم می کنند در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر رخ می دهد. این امر ممکن است به ویژه برای کسانی که از اختلالات شخصیت ضد اجتماعی, مرزی, اجتنابی و پارانوئید رنج می برند, صادق باشد.

متخصصان معتقدند که ژنتیک و اجتماع در ایجاد اختلالات شخصیت نقش دارند. به نظر می رسد برخی از اختلالات شخصیت با سابقه خانوادگی دارای بیماری های روانی مرتبط باشد. به عنوان مثال, افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی بیشتر احتمال دارد  که اعضای خانواده آنها از اختلالات شخصیتی دیگری نیز رنج برند. همچنین, سابقه خانوادگی افسردگی می تواند یک عامل خطر برای ایجاد اختلال شخصیت مرزی یا اختلال شخصیت وسواسی-اجباری باشد. تخمین زده می شود که ۴۰ تا ۶۰ درصد آسیب پذیری افراد در برابر اختلالات مصرف مواد به ژنتیک مربوط می شود ژنتیک حوزه ای فعال است که ممکن است افراد را مستعد ابتلا به سوء مصرف مواد و همزمان بیماری های روانی کند, در واقع  بیشتر این آسیب پذیری از تعاملات پیچیده بین ژن های متعدد و تعاملات ژنتیکی با تأثیرات محیطی ناشی می شود. برای مثال, استفاده دائمی ماری جوانا در دوران نوجوانی با افزایش خطر روان پریشی در بزرگسالی, به ویژه در میان افرادی که دارای یک نوع ژن خاص هستند, در ارتباط است.

مصرف مواد می تواند منجر به تغییراتی در برخی از نواحی مغز شود که در سایر اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی, اضطراب, خلق و خو یا اختلالات کنترل تکانه نیز دخیل هستند. مصرف مواد مخدر ممکن است تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز ایجاد کند که زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری روانی ایجاد کند. سیگار کشیدن ممکن است به افراد کمک کند تا با علائم این بیماری ها مانند تمرکز ضعیف, خلق و خوی ضعیف و استرس مقابله کنندتحقیقات نشان داده است, میزان بالای سیگار کشیدن و مشکل در ترک در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است به شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی و طول عمر کوتاه‌تر کمک کند.

شیوع بالای همبودی بین اختلالات مصرف مواد و بیماری های روانی لزوماً به این معنا نیست که یکی باعث دیگری می شود. ایجاد علیت به چند دلیل دشوار است. به عنوان مثال, مشکلات رفتاری یا عاطفی ممکن است آنقدر شدید نباشد یا دارای علائم بالینی پایدار نباشد که در نهایت با اختلالات مصرف مواد ارتباط برقرار کند, اما باید دانست مسائل مربوط به سلامت روان ممکن است باعث مصرف مواد شود. همچنین, یادآوری افراد از زمان شروع مصرف مواد مخدر یا اعتیاد ممکن است ناقص باشد, و تشخیص اینکه آیا مصرف مواد یا مسائل مربوط به سلامت روان در اولویت قرار دارند, دشوار است. اگرچه تحقیقات در مورد اختلالات شخصیت کم است, اما مطالعه دقیقی که نشان دهد فردی با اختلال شخصیت متولد می شود, وجود ندارد. مانند بسیاری دیگر از اختلالات سلامت روان, تمایل به ایجاد اختلال شخصیت ارثی است. در واقع, اختلالات شخصیت زمانی ظاهر می شوند که چیزی در رشد یک شخصیت سالم اختلال ایجاد کند.

روان درمانی به افراد مبتلا به اختلال شخصیت کمک می کند تا موارد زیر را در ذهن و رفتار خود اصلاح کنند:

  • تاثیر رفتارهای خود را بر دیگران درک کنند ؛
  • یاد بگیرید که علائم را مدیریت کرده و با آن کنار بیایید؛
  • کاهش رفتارهایی که باعث ایجاد مشکلات در روابط می شود.

انواع رایج روان درمانی عبارتند از:گروه درمانی, رفتار درمانی دیالکتیکی ,درمان شناختی- رفتاری, آموزش روانی (آموزش بیماری, درمان و راه های مقابله به فرد و اعضای خانواده)؛  همچنین خانواده درمانی رویکردی مفید در درمان همزمان میان افرادی که از اختلالات حوزه سلامت روان رنج می برند و در عین حال مصرف کننده مواد هستند نیز می باشد.