دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتشار شاخص جهانی تروریسم در سال ۲۰۲۲

«شاخص جهانی تروریسم ۲۰۲۲»  روز اول ماه مارس منتشر شده است. در نسخه جدید این گزارش به یک وضعیت دوگانه اشاره شده است؛ از یکسو تعداد کمّی حملات تروریستی در جهان افزایش یافته اما از سوی دیگر دامنه نفوذ گروه‌های تروریستی روبه کاهش است. در سال ۲۰۲۱ تلفات ناشی از حملات تررویستی با کاهش ۱.۲% به ۷۱۴۲ نفر رسیده است. این گزارش که توسط موسسه اقتصاد و صلح (IEP) تهیه شده، جامع‌ترین منبع در مورد روندهای تروریسم جهانی است. این موسسه برای ارائه تصویری جامع از تروریسم از شاخص‌هایی همچون تعداد حملات، تلفات، مجروحان، گروگا‌ن‌ها به همراه ترکیبی از داده‌های اقتصادی-اجتماعی بهره می‌برد.

این شاخص نشان می‌دهد بیشترین افزایش تروریسم را در میانمار شاهد هستیم که میزان فوتی‌ها ۲۳ برابر شده و از ۲۴ تن به ۵۲۱ رسیده است. در نیجر آمار تلفات دو برابر شد و از ۲۵۷ نفر در سال ۲۰۲۰ به ۵۸۸ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. تعداد تلفات در موزامبیک با کاهشی ۸۲% به ۹۳ نفر تنزل کرده است.

دیگر نکته مثبت در این گزارش اقدام هماهنگ علیه فعالیت‌های بوکوحرام است که موجب کاهش فعالیت‌های این سازمان شد. درسال ۲۰۲۱ این سازمان تروریستی ۶۴ حمله را به ثبت رسانده است. میزان کشته‌های ناشی از حملات بوکوحرام از ۲۱۳۱ نفر در سال ۲۰۱۵، با کاهشی ۹۲% به ۱۷۸ نفر در سال ۲۰۲۱  رسید.

یکم مارس ۲۰۲۲ گزارش «شاخص جهانی تروریسم ۲۰۲۲» منتتشر شد. در این گزارش ضمن اشاره به کاهش تلفات ناشی از اقدامات تروریستی، آفریقای جنوب صحرا (موسوم به آقریقای سیاه) با اختصاص ۴۸% تلفات تروریستی به عنوان مرکز جهانی تروریسم معرفی شده است. نام چهار کشور نجیر، مالی، کنگو و بورکینافاسو در میان ده کشوری قرار داردکه بیش‌ترین مرگ و میر را به نام خود ثبت کرده‌اند. داعش پس از قبول شکست نظامی در عراق و سوریه تمرکز خود را بر روی منطقه ساحل گذاشته است و به همین میزان تلفات ناشی از حملات تروریستی در منطقه سیر افزایشی داشته است. رشد تروریسم در کنار مشکلاتی همچون افزایش جمعیت، کمبود آب و غذای کافی، تغییرات اقلیمی و دولت‌های ضعیف از دیگر مشکلات این منطقه جغرافیایی هستند.

براساس آمار منتشر شده در این گزارش میزان حملات تروریستی در سال ۲۰۲۱ با سیری افزایشی به ۵۲۲۶ مورد رسیده؛ این در حالی است که میزان حملات تروریستی در غرب با کاهش ۶۸% کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. همچنین ایالات‌متحده آمریکا نیز کم‌ترین موارد حملات تروریستی را از ۲۰۱۲ تجربه کرده است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بحران اوکراین موجب افزایش تروریسم سنتی و سایبری در سراسر خواهد شد و روندهای منطقه را تغییر خواهد داد. پیش از این فعالیت‌های تروریستی در غرب شاخص‌های کاهشی را به تصویر می‌کشید. با این حال تعدد حملات سیاسی نسبت به حملات مذهبی افزایش ۵ برابر بیشتر شده است. در منطقه جنوب شرق آسیا، در سال ۲۰۲۱ میانمار با افزایش ۲۰ برابری ۵۲۱ تلفات ناشی از حملات تروریستی را به ثبت رساند.

نکته کلیدی در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی آن است که آنها عملکرد متمرکزتر از خود به ثبت رساندند به گونه‌ای که در ۱۱۹ کشور هیچ مرگ ناشی از عملیات تروریستی به ثبت نرسیده است. در میان گروه‌های تروریستی شاهد پیش‌افتادن مجدد داعش از طالبان هستیم. در سال ۲۰۲۱ این گروه با میانگین ۱۵ تلفات در هر حمله تبدیل به مرگ‌بار ترین گروه تروریستی جهان شد. این بهترین آمار از نظر میزان پراکندگی عملیات‌های تروریستی از سال ۲۰۰۷ به بعد است. دیگر نکته کلیدی در خصوص فعالیت گروه‌های تروریستی آن است که آنها از فناوری‌های پیشرفته همچون پهادها، سیستم‌های GPS و پیام‌رسان‌های رمزگذاری شده بهره می‌برند.

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …