شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قربانیان تروریسم در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ افغانستان با ثبت ۱۴۲۶ مورد تلفات بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از تروریسم را در جهان به نام خود ثبت کرده است. این آمار در حالی به ثبت رسید که همسایه شرقی ما برای سومین سال متوالی در صدر بیشترین کشته ناشی از تروریسم و خشونت قرار دارد. در سال گذشته میلادی حوادث تروریستی در افغانستان ۳۳ درصد افزایش یافته و فوتی‌ها نیز ۱۴ درصد بیشتر شده است. به طور کلی افغانستان ۲۰ درصد تلفات ناشی از تروریسم در جهان را به خود اختصاص داده است. بیشترین این تلفات به غیرنظامیان اختصاص دارد. در سال ۲۰۲۱ دامنه تروریسم در افغانستان در ۳۲ نقطه از ۳۴ ولایت کابل ثبت شده است. بیشترین تلفات ناشی از تروریسم در ولایت کابل به ثبت رسیده که بیشترین آن مربوط حملات شاخه خراسان گروه داعش بوده است. در ولایت قندهار نیز این آمار افزایش سه برابری را با ۲۸۲ مورد تلفات نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که دولت جدید افغانستان چالش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی همچون داعش دارد.

در سال ۲۰۲۱، ۸۳۳ مورد مرگ و میر در عراق به ثبت رسیده است. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۳۳ درصد افزایش یافته است. این امر نتیجه افزایش ناآرامی‌های سیاسی و بی‌ثباتی است که گروه‌های تروریستی همچون داعش از این موقعیت سوء استفاده کردند. با این حال اگر میزان تلفات ناشی از تروریسم از سال ۲۰۰۷ تاکنون بررسی شود، کاهشی ۹۱ درصدی را نشان می‌دهد. برای دومین سال متوالی ارتش عراق هدف بیشترین حملات تروریستی قرار گرفت و بیشترین تلفات را در بین سایر گروه‌های عراقی به ثبت رساند. برهمین اساس تعداد فوتی‌ها در این بخش حدود ۶ درصد کاهش یافته است. مرگ و میر غیرنظامیان با ۲۸ افزایش از ۱۲۷ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۳ مورد در سال ۲۰۲۱ رسیده است. مناطق دیالی، صلاح الدین و کرکوک ۴۸ درصد از کل حملات تروریستی در این کشور را تشکیل می‌دهند.

سومین کشوری که بیشترین تلفات را در میان مناطق مختلف جهان دارد، کشور آفریقایی سومالی است. در سال ۲۰۲۱ میزان مرگ و میر نسبت به سال قبل آن کمتر شد و هم میزان تلفات ۱۰ درصد کاهش یافت. این روند کاهشی ترور از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. آمار تلفات در سال ۲۰۱۴ با ۱۷ درصد در اوج خود قرار داشت. گروه تروریستی الشباب همچنان در صدر مرگبارترین گروه‌های تروریستی در سومالی با ثبت ۵۳۴ کشته (۸۹ درصد از کل فوتی‌های ناشی از حملات تروریستی) قرار دارد. در سال ۲۰۲۱ گروه الشباب تمرکز خود را علاوه بر غیر نظامیان بر روی پرسنل نظامی و مقامات دولتی معطوف کرده است. در چنین شرایطی تلفات نظامی بیش از نیمی آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. پس از نظامیان، غیر نظامیان با ۱۳ و کارمندان دولتی نیز با ۱۳ درصد تلفات در صدر این آمار قرار دارند. تمرکز حملات الشباب بیشتر در استان‌های جنوبی سومالی متمرکز است. بیشترین حملات به شبل پایین، استان بنادر و موگادیشو پایتخت سومالی انجام شده است. به طور کلی ۴۰ درصد از حملات انجام شده به این استان‌ها توسط الشباب در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است.

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …