دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جولان کپتاگون در میان جوانان اردنی

با تغییر سبک زندگی جوانان، سوء استفاده گروه‌های تروریستی از جنگ داخلی در شام، سرمایه گذاری شاهزادگان سعودی در تولید و قاچاق کپتاگون، شاهد افزایش مصرف این مواد در میان کشورهای خاورمیانه عربی به‌ویژه در اردن هستیم. آمارها حاکی از آن است که این مواد محرک که از خانواده آمفتامین‌ها می‌باشد، بیشتر از سوی این جوانان مورد مصرف قرار می‌گیرد. طی سالهای اخیر جوانان کشورهای حوزه خلیج فارس، اردن و منطقه شام میل به بیش مصرفی انواع مخدر آوردند. به شکل سنتی مصرف مواد، به خصوص مواد جدید در میان کشورهای محافظه‌کار منطقه دارای حرمت بوده و جامعه دید منفی نسبت به این پدیده نوپدید دارد؛ به‌ویژه اگر مواد از سوی زنان یا کودکان صورت بگیرد. در ادامه این گزارش سعی خواهیم کرد تا نگاهی به مصرف کپتاگون در میان جوانان اردنی داشته باشیم.

طی سالهای اخیر جرائم مربوط به مواد مخدر در اردن از ۲۰۴۱ در سال ۲۰۰۵ به ۲۰۰۵۵ در سال ۲۰۲۰ رسیده است. براساس اعلام وزارت دادگستری اردن، هم‌اکنون جرائم مربوط به مواد مخدر جزء رایج ترین جرم‌ها در این کشور است. سرهنگ مصطفی الحیاری مدیر رسانه‌های نظامی پیش از این در اظهاراتی گفته بود که امروز دیگر اردن تنها یک مسیر ترانزیت مواد نیست بلکه خود تبدیل به بازار بزرگ مصرف مواد شده است که به شکل مستقیم سلامت جامعه اردنی را هدف قرار می‌دهد. برهمین اساس پلیس مبارزه با مواد مخدر اردن اقدام علیه قاچاق و توزیع خرد مواد مخدر را تشدید کرده است. ماه گذشته میلادی ماموران ۵۰۰ کیلوگرم حشیش و دو میلیون قرص کشف و ضبط کردند. در ۸ سپتامبر ماموران مبارزه با مواد مخدر فرد مشکوک را دستگیر کردند که به همراه خود ۶۰۰ هزار قرص داشت.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی جامعه پزشکی اردن، طی سالهای اخیر جوانان این کشور میل فزاینده‌ای به مصرف موادهایی همچون کپتاگون، مت‌آمفتامین، داروهای آرام بخش و … پیدا کردند. مراجعه جوانانی که دچار توهم شده و شروع به هذیان گویی می‌کنند یکی از اتفاقات رایج در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اردن است. بسیاری از  کارشناسان معتقدتد که فشارهای عظیم اقتصادی و اجتماعی سبب روی آوردن جوانان اردنی به مصرف فزاینده مواد شده است. اکثر این جوانان در بازه سنی ۲۰ الی ۲۶ سال قرار دارند. در چنین شرایطی دولت اردن پیش از اتخاذ سیاست «مبارزه با مواد مخدر» باید با اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی- اجتماعی، تروج معنویت در میان جوانان و جلوگیری از گسترش سبک زندگی غربی جلوی افزایش مصرف مواد مخدر؛ محرک یا روان گردان را در میان جوانان این کشور را بگیرد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که مصرف کپتاگون در میان دانشجویان اردنی نیز به‌شدت رواج دارد. بر همین اساس این دانشجویان برای مقابله با استرس‌های تحصیلی و دیگر مشکلات زندگی از این مواد استفاده می‌کنند. همچنین برخی دانشجویان برای بیدار ماندن در شب امتحان و افزایش ساعت مطالعه از این مواد یا قرص‌های مشابه استفاده می‌کنند. البته این مسئله تنها در میان جوانان اردن رایج نیست بلکه سایر دانشجویان کشورهای منطقه به صورت کم و بیش میل به مصرف انواع این موادها دارند. اطلاعات آماری خبر از تهدیدی مشترک علیه تمام کشورهای غرب آسیا دارد، پس لازم است تا دولت‌ها با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی- امنیتی، مجمعی واحد برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنند و با مبارزه مشترک علیه این پدیده شوم بپردازند.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …