یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نارکوتروریسم و چالش مواد مخدر در سوریه

با اوج گیری فعالیت گروه‌های تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و … سوریه بدل به زمینی مساعد برای تولید و ترانزیت مواد مخدر برای انواع گروه‌های نارکوتروریستی در منطقه شامات شد. برهمین اساس این گروه‌های غیر دولتی و عموما تروریستی با حمایت شاهزادگان سعودی اقدام به تواید نوعی مواد محرک به نام کپتاگون می‌کنند. این مواد تولید شده از مسیر اردن وارد عربستان سعودی، از طریق دریای مدیترانه به اروپا و از طریق مرزهای شرق و شمال شرق (عمدتا زیر نظر «ی پ ک») وارد ترکیه می‌شود. تداوم این روند سبب شده است تا دولت قانونی دمشق برنامه جامعی برای مقابله با تولید کنندگان و مسیرهای ترانزیت مواد در مناطق تحت کنترل دولت ایجاد کند.

 

طی روزهای اخیر تنش‌ها در شهر الباب در حومه شرقی حلب به دلیل یورش گروهی از مردان مسلح لشگر حمزه وابسته به گروه تروریستی «ارتش آزاد» به خانه یکی از ماموران مبارزه با مواد مخدر تشدید شد. به گزارش منابع محلی این جریان تروریستی با یورش وحشیانه به خانه این مامور مبارزه با مواد مخدر تمام وسایل خانه وی را نابود کردند. آنها پیش از آغاز حمله با ارعاب به همسر وی اعلام کرده بودند که علت این حمله گرفتن انتقام محموله مواد مخدر توسط شوهرش بوده است. نکته جالب توجه آن است، افرادی که به خانه این مامور حمله کردند اکثرا مست بوده یا مواد مخدر مصرف کردند. این گروه معارض از ابتدای بحران سوریه مورد حمایت دولت آنکارا بوده است. این حمله در روز ۲۳ سپتامبر رخ داد و سبب خشم و اعتراض مردم زیر سیطره این تروریست‌ها شد. مردم خشمگین با آتش زدن لاستیک و سر دادن شعارهای تند خواستار پاسخگویی متجاوزان در خصوص این حمله و تجارت مواد مخدر در این منطقه بودند.

 

به گزارش «المانیتور» لشگر تروریستی حمزه به دلیل دست داشتن در قاچاق مواد مخدر در این منطقه بسیار بد نام است. این گروه تروریستی پس از تثبیت موقعیت خود در منطقه الباب از خلاء قدرت موجود سوء استفاده کرده و به جای پیگیری اهداف به اصطلاح سیاسی یا ایدئولوژیک به سمت تجارت مواد مخدر سوق پیدا کرده است. به عبارت دیگر نیاز این جریان تروریستی به منابع مالی برای پرداخت حقوق افراد و تامین سلاح تبدیل به گروه تروریستی شده است. گروه‌های تروریستی در سوریه به دلیل برخورداری از حمایت دولت‌های خارجی مانند ترکیه از موقعیت مطلوبی برای تداوم تجارت مخدری برخوردارند. در چنین شرایطی یکی از راهبردهای اصلی دمشق برای قطع شریان مالی تروریسم و پیگیری سیاست «جنگ با مواد» در این کشور هدف قرار دادن شبکه‌های مخدری وابسته به گروه‌های تروریستی در سراسر سوریه است.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …