جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد اعتیاد به مواد مخدر در پاکستان

براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، اعتیاد و سوء مصرف مواد در پاکستان رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است. چالش اصلی اسلام آباد برای مقابله با پدیده اعتیاد؛ روی آوردن کودکان مدرسه‌ای به سوء مصرف انواع مواد مخدر است. طبق این گزارش بین‌المللی تعداد معتادان پاکستانی به ۷.۶ میلیون نفر رسیده است، که از این تعداد ۷۸ درصد مرد و ۲۲ درصد زن هستند. به دنبال این گزارش روزنامه «داون» تعداد معتادان در این کشور به طور میانگین ۴۰ هزار نفر در سال برآورد کرده است. این آمار پاکستان را بدل به یکی از آسیب‌پذیر ترین کشورها در حوزه مواد مخدر می‌کند. در ادامه این گزارش سعی خواهیم کرد تا نگاهی به آخرین وضعیت مخدری پاکستان همسایه شرقی کشورمان داشته باشیم.

 

پس از انتشار این گزارش بین‌المللی حبیبه سراج در مقاله‌ای برای روزنامه «سپیده دم» نوشت:«با افزایش مصرف مواد مخدر، دولت باید برای کسانی که در حال فروش مواد مخدر دستگیر می‌شوند، به ویژه کسانی که به کودکان مواد می‌فروشند، مجازت‌های سنگین و سختی وضع کند. ماه گذشته نیز آقای بوگتی وزیر مبارزه با مواد مخدر در پاکستان به ارائه راهبردهایی برای کنترل سوء مصرف مواد و ارائه راه‌حل‌هایی برای درمان معتادان تاکید کرد. اندیشکده‌ای کانادایی در جدیدترین گزارش خود در خصوص وضعیت مخدری در پاکستان مشکل اعتیاد در این کشور را به ویژه در میان کودکان مدرسه‌ای بسیار عمیق دانست.

 

گردش مالی تجارت غیر قانونی کوکائین، تریاک و حشیش در پاکستان را رقمی معادل سالانه ۲ میلیارد دلار برآورد کرد. موادی الکل، هروئین، کریستال مت، تریاک، اکستازی، کوکائین و سایر مواد مخدر به راحتی تهیه بطری آب در دسترس سایر افراد قرار دارد. براساس آمارهای منتشر شده از سوی ابتکار ملی جرائم سازمان یافته در پاکستان ارزش خیابانی کوکائین بین ۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ پوند در هر گرم است. قیمت کریستال و شیشه در بازار مخدری پاکستان تقریبا ۱۲۰۰ تا ۴۰۰۰ پوند در هر گرم است که اکنون در میان گروه‌های با درآمد پایین و متوسط رواج بیشتری دارد.

 

هم‌اکنون دفتر «بررسی ملی مصرف مواد مخدر پاکستان» به طور مشترک توسط وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت کنترل مواد مخدر پاکستان و دفتر مبارزه با مواد و جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد با هدف اجرای قانون مبارزه با مواد تاسیس شد. طبق آمار منتشر شده تعدادی افرادی که به دلیل مصرف مواد در پاکستان می‌میرند از تعداد تلفات حملات تروریستی بیشتر است. جامعه مدنی و سازمان بین‌المللی همچون انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت وضعیت مخدری پاکستان را نگران کننده دانسته و به دنبال اقدامات فوری و پیشگیرانه هستند.

 

از جمله ادعاهای این اندیشکده آن است که دلیل اصلی وضعیت نا‌به‌سامان مخدری در پاکستان، همدستی دولت‌های این کشور با روند تجارت مواد مخدر است. به عبارت دیگر این گزارش نهاد حکومت در اسلام آباد را نوعی «دولت مخدری» می‌نامد. این در حالی است که مقامات پاکستانی همواره این ادعاها را رد کرده و معتقدند که خود در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارند.

 

در آخر باید گفت اسلام آباد به دلیل داشتن مرز مشترک با بزرگ‌ترین تولید کنندگان مواد مخدر جهان، همواره در معرض تهدید مخدری قرار دارد. مرز مشترک با همسایه شمالی سبب تبدیل شدن این کشور به مسیر ترانزیت مواد و بازار مصرف مواد به ویژه در میان نوجوانان و جوانان شده است. بی‌شک افزایش مصرف مواد در این کشور موجب به خطر افتادن امنیت اجتماعی، کاهش توان نیروی کار، افزایش جرائم کیفری و صدها آسیب مختلف در این کشور خواهد شد.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …