یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

چالش انهدام «کوه کوکائین» در بلژیک

به گزارش «تلگراف» کوره‌های زباله سوز در بلژیک دیگر توان انهدام «کوه کوکائین» جمع شده توسط گمرک این کشور در بندر آنتروپ را ندارند. انباشت ده‌ها تن کوکائین و عدم انهدام آنها خطر امنیتی بالقوه برای پلیس بلژیک محسوب می‌شود. در اواسط اکتبر به گزارش «گمرک بلژیک» تنها در یک حمله بیش از شش تن کوکائین در دو کشتی کانتینری از مبدا سورینام کشف و ضبط شد.

 

آنچه در اوایل اکتبر توسط دادستان آنتروپ فرانکی دی کیسر «کوه کوکائین» توصیف شده بود، اکنون در مکان نامعلومی ذخیر شده است. فرانسیس آدینز سخنگوی امور مالی خدمات عمومی فدرال روز دوشنبه به یورونیوز گفت که انباشه شدن مواد به دلیل کشف چندین محموله بزرگ در هفته‌های اخیر و محدودیت در کوره‌های زبال سوز است.

 

افسران مجری قانون و عدالت هشدار داده‌اند که انباشه شدن مواد مخدر آن به ارزش صدها میلیون دلار، ممکن است توسط باندهای چنایت کار و مسلح به سرقت برود. در همین راستا وزیر دادگستری بلژیک گفت که مقامات این کشور به دنبال ظرفیت اضافی فوری سوزاندن این مواد هستند. نگهداری محموله‌های کشف شده کوکائین به عهده بخش خدمات گمرکی است.

 

در سال ۲۰۲۱ ماموران گمرک بلژیک نزدیک به ۹۰ میلیون کوکائین قاچاق از طریق بتدر آنتروپ کشف شد. در رسانه‌های اروپایی این بندر به عنوان دروازه واردات غیرقانونی به اروپا معروف شده است. در سال جاری میزان کشفیات به ۱۰۰ تن کوکائین، به ارزش ۵ میلیارد یورو (۴.۳ میلیارد پوند) رسیده است. ظرفیت انهدام کوکائین‌های کشف شده محدود و قریب به ۱.۵ تن است. پس از کشف ۷.۹ تن کوکائین به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو توسط ماموران گمرک در محموله موز از اکوادور، این میزان بیشتر شده است.

 

اداره داریی عمومی فدرال بلژیک مدعی است که طی پنج سال گذشته، رکورد کشف مواد را در این بندر شکست است. با آنکه این کشف در نوع خود بی‌سابقه بود اما با این حال میزان کشفیات در این منطقه بسیار بیشتر از این عدد است. هم‌اکنون بلژیک به دنبال استخدام ۱۰۰ مامور گمرکی جدید و ساخت دستگاه‌های ایکس-ری مدرن با هدف اسکن ۱۰۰ درصدی کانتینرها است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۱ تن مواد مقامات بلژیکی کشف شد که این رقم در سال ۲۰۲۰ با افزایشی قابل توجه به ۶۵.۵ رسید. میزان کشفیات در سال ۲۰۲۱ با ثبت رقم۹۰ تن در جریان بازرسی پیام رسانی رمزگزاری شده کشف شد.

 

در ماه گذشته میلادی، وزیر دادگستری بلژیک از یک توطئه آدم ربایی توسط کارتل‌های مخدری نجات پیدا کرد. وی پس از این حادثه آن را «تروریسم مخدری» نامید. این ماجرا به آن اندازه جدی شد که حتی برخی افراد بلژیک را «دولت مخدری» نامیدند. در سوی مقابل افرادی مخالف این تعریف بودند و معتقدند که در بلژیک به مانند مکزیک عمده ساختار دولتی فاسد نشده است. نکته جالب توجه آن است که میزان کشفیات بلژیک در سال گذشته با کل مصرف قاره اروپا برابری می‌کند اما همچنان قیمت این ماده سفید رنگ افزایش پیدا نکرده است. این آمار نشان دهنده آن است که قاچاقیان مواد با فعال کردن مسیرهای جایگزین همچنان در انتقال کوکائین به بازارهای اروپایی موفق هستند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت بلژیک علاوه بر مرحله کشف در انهدام سریع و امن این میزان کوکائین موقق خواهد شد یا خیر!

 

 

همچنین ببینید

دولت مخدری چیست؟

واژه «دولت مخدری» به مانند بسیاری از مفاهیم علوم سیاسی واژه‌ای برساخته‌ و حاصل مناسبات …