جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جستاری در وضعیت استعمال مواد محرک در بازارهای جهانی

طبق گزارش‌های منتشر شده میزان خلوص آمفتامین به ازای هر گرم در آمریکا به‌طور میانگین بیش از ۹۰ درصد بوده است، درحالی‌که قیمت‌ها با ۱۸ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۵۶ دلار در هر گرم خالص آمفتامین رسیده است. اگرچه مت‌آمفتامین در ایالات‌متحده همواره با هروئین مخلوط می‌شده است تا مخدر ترکیبی اسپیدبال تولید شود ولی اکنون چنین ترکیباتی بسیار نادر است. گزارش‌های اخیر آزمایشگاه پزشکی قانونی نشان می‌دهد که هنوز ترکیبیاتی از مت‌آمفتامین، فنتانیل و آنالوگ‌های فنتانیل در بازارهای مواد مخدر ایالات‌متحده وجود دارد اگرچه استفاده از آن‌ها نسبتاً نادر است.

 

در سال ۲۰۱۸ برآورده شده است که شیوع مصرف سال گذشته آمفتامین در اروپا در سطح ۰.۵ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله یا ۲.۵ میلیون نفر قرار دارد. آمفتامین در غرب و مرکز اروپا پرمصرف‌تر از مت‌آمفتامین است و مصرف آن عمدتاً در کشور چک گزارش‌شده است، اگرچه در حال حاضر مصرف فزاینده این ماده مخدر در دیگر کشورها ازجمله قبرس، شرق آلمان، اسلواکی و اسپانیا و همچنین در مناطقی از شمال اروپا گزارش‌شده است. از سال ۲۰۰۹ مصرف آمفتامین در بیشتر کشورهای غرب و مرکز اروپا نسبتاً ثابت بوده است. گرچه کشورهایی با شیوع بالا مانند آلمان (۱.۲ درصد) و هلند (۱.۸ درصد) مصرف روزافزون آمفتامین‌ها را گزارش می‌کنند.

 

تحلیل فاضلاب اروپا الگوهای مصرف آمفتامین‌‌ها را که در داده‌های پیمایش خانگی گزارش‌شده است تأیید می‌کند؛ نتیجه این تحلیل به شیوع کلی مصرف آمفتامین در اروپا اشاره دارد که بالاتر از مت‌آمفتامین است زیرا مصرف مت‌آمفتامین فقط در چند کشور غالب است. تحلیل فاضلاب که در ۱۴۰ شهر از ۳۳ کشور در سراسر اروپا انجام شد نشان می‌دهد که مقدار آمفتامین مصرف‌شده به ازای هر نفر در طول دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، در سال ۲۰۱۹ افزایشی ۱.۷ برابری داشته است. در بیشتر شهرهای شرکت‌کننده در این تحلیل آمفتامین پرمصرف‌ترین ماده گروه آمفتامین‌ها در سال ۲۰۱۹ (یا آخرین سال موجود) بود. بااین‌حال میزان مت‌آمفتامین موجود در فاضلاب بالاتر از آمفتامین یافت شده در فاضلاب این کشورها و شهرها بود: چک، آلمان (در مناطق هم‌مرز با چک)، شمال ایتالیا (میلان)، لیتوانی، اسلواکی، اسپانیا (مادرید و بارسلونا)، برخی شهرهای سوئیس (زوریخ، بازل و ژنو) و ترکیه (استانبول).

 

مقدار آمفتامین و مت‌آمفتامین موجود در فاضلاب شهرهای شرکت‌کننده در تحلیل طی دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ به ترتیب افزایشی پنجاه، و هفتادوپنج درصدی داشت و البته این روند با برخی نوسانات همراه بود. این روند صعودی در مورد مت‌آمفتامین مشخص‌تر بود.بر اساس برآوردها بیش از یک‌سوم از مصرف‌کنندگان جهانی آمفتامین (۹.۹ میلیون نفر) در شرق و جنوب شرقی آسیا هستند. افزایش مصرف مت‌آمفتامین به‌صورت قرص یا کریستال مت‌آمفتامین همچنان در این منطقه گزارش می‌شود.

 

در یک پیمایش خانگی جدید که در سال ۲۰۱۷ در اندونزی انجام شد شیوع مصرف سال گذشته آمفتامین‌‌ها ۰.۵ درصد یا تقریباً ۱ میلیون مصرف‌کننده سال گذشته گزارش شد که ۸۵۰،۰۰۰ نفر از آن‌ها در سال پیش از آن مت‌آمفتامین‌ مصرف کرده بودند. به‌طور مشابه در فیلیپین بر اساس یک پیمایش خانگی در سال ۲۰۱۶ برآورد شد که ۱.۱ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۶۹ ساله یا تقریباً ۸۵۰،۰۰۰ نفر مصرف‌کننده سال گذشته مت‌آمفتامین بوده‌اند درحالی‌که در تایلند ۱.۳ درصد از جمعیت ۱۲ تا ۶۵ ساله (۶۵۳،۰۰۰ نفر) مصرف‌کننده سال گذشته قرص‌های مت‌آمفتامین بودند و ۰.۷ درصد جمعیت (۳۷۲۰۰۰ نفر) در سال ۲۰۱۹ مت‌آمفتامین کریستالی مصرف کرده بودند.

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …