یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

«کوکائین صورتی» کلمبیا در بازارهای اروپایی

طی دهه‌های اخیر منطقه آمریکای لاتین، یکی از نقاط اصلی صادرات کوکائین به بازارهای کشورهای اروپایی بوده است. براساس گزارشات منتشر شده «کوکائین صورتی» یکی از قوی‌ترین مواد مخدرهای حوزه آمریکای لاتین است که از کلمبیا راهی قاره سبز می‌شود. این ماده صورتی رنگ که بسیار مورد علاقه گردشگران نیز قرار گرفته است؛ در واقغ حاوی هیچگونه کوکائینی نیست! مردمی محلی این ماده را «توسی» (tusi) صدا می‌زنند. ۲C-B حاوی افزودنی‌ها یا داروهای دیگر است که اثرات مضر را آن را افزایش می‌دهد. کارشناسات معقتقدند این ماده توهم‌زا ترکیبی از کتامین و قرص‌های روان گردان است.

 

در اوایل دهه ۲۰۱۰ این مواد صرفا در کلمبیا محبوب بود اما پس ازگذشت مدتی راهی بازراهای سراسر اقیانوس اطلس شد. اخیرا پلیس اسپانیا خبر از دستگیری هفت قاچاقچی در حمله نیروهای پلیس را داد. پلیس می‌گوید در این حمله ۲۴ کوکائین و ۱۲۰ هزار یورو پول نقد در فرودگاه مادرید کشف و ضبط کرده است. از این ۲۴ کیلوگرم تقریبا ۸ کیلوگرم «کوکائین صورتی» بوده است. نیروهای امنیتی اسپانیا معتقدند که این مواد از مبدا آمریکای لاتین برای پخش در مادرید و مالاگا راهی اسپانیا شده است. تحقیقات نشان می‌دهد در ابتدای سال ۲۰۲۲ پلیس اسپانیا یک سازمان جنایت‌کار مستقر در جنوب این کشور مقادیر زیادی کوکائین از آمریکای لاتین وارد کرده بود که با همکاری نیروهای فرودگاه از ورود آن به اسپانیا جلوگیری شده بود. گزارش دیگری نشان می‌دهد که در ماه آگوست قریب به ۱۳ کیلوگرم از این مواد در جزیره ایبیزا اسپانیا کشف شده است. پلیس محلی نگران استفاده از این مواد در مهمانی‌های شبانه است. این مواد به نوعی ماده افزایش دهنده میل جنسی و بهبود دهنده این میل در ناتوانان جنسی می‌باشد.

 

به گزارش مرکز ARK Behavioral Health، کوکائین صورتی می‌تواند پس از مصرف احساسات مختلفی درون فرد ایجاد کند. علائم در هر شخض متفاوت است اما هر مصرف کننده می‌توانند احساساتی همچون سرخوشی، حالت تهوع، افزایش ضربان فلب، فشار خون بالا، افسردگی و مشکلات تنفسی را تجربه کند. واقعیت آن است که هنوز تحقیقات بر روی تاثیرات این ماده مخدر جدید ادامه دارد و هنوز نتیجه‌گیری جامعی در خصوص آن صورت نگرفته است.

 

به عنوان مثال براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد و جرم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰، تولید جهانی کوکائین به رکورد ۱۹۸۲ تن رسیده است. آمریکای شمالی همچنان در صدر بزرگ‌ترین مصرف کنندگان این مواد قرار دارد، به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود حدود ۲ درصد از افراد ۱۵ الی ۶۴ ساله (حدود ۶ میلیون نفر) این مواد را مصرف می‌کنند. با این حال دامنه جهانی مصرف این مواد گسترده تر شده است. کشور گینه بیسائو بدل به یک مسیر مهم برای انتقال کوکائین آمریکا جنوبی به مقصد اروپا و سایر نقاط جهان شده است. تلاشی که برای کودتا در این کشور در سال جاری میلادی رخ داد، باندهای مواد مخدر به عنوان متهم ردیف اول معرفی شدند. مقدار زیادی از کوکائین اروپایی از طریق روتردام هلند وارد این قاره می‌شود که منجر به افزایش خشونت سازمان یافته در این منطقه شده است. رئیس پلیس هلند هشدار داد که این کشور در معرض خطر بدل شدن به یک «دولت مخدری» قرار دارد.

همچنین ببینید

نشست علمی اقتصاد مخدری در افغانستان از تریاک تا مت آمفتامین

موسسه کادراس با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار می کند:   اقتصاد مخدری در …