جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گام‌های نهایی قانونی‌سازی ماری‌جوانا در آلمان

با آنکه آلمان نسبت به سایر دولت‌های اروپایی (مانند هلند)، دیرتر روند قانونی سازی کانابیس یا همان ماری جوانا را آغاز کرد اما پس از طی مراحل سیاسی-حقوقی و کش‌وقوس فراوان میان موافقان و مخالفان قانون‌سازی این ماده محرک، به دنبال بدل شدن به نخستین دولت عضو اتحادیه اروپا می‌باشد که به صورت «کامل» اقدام به قانونی‌سازی کانابیس کرده است. به عبارت دیگر برلین در اقدامی به نفع صنعت جهانی ماری‌جوانا ۸۰ میلیون شهروند خود را در خطر معتاد شدن به این ماده مخدری قرار داده است. در ادامه این یادداشت به بررسی آخرین اقدامات برلین در خصوص روند قانونی‌سازی کانبیس خواهیم داشت.

 

کارل لاوترباخ وزیر بهداشت آلمان پیش‌نویش قانونی‌سازی کامل کانابیس (مطابق با الگوی کانادا) را اعلام کرد. براساس این قانون احتمالی قرار است ماری‌جوانا از طبقه بندی مواد مخدر خارج شده و چرخه تولید، تحویل و فروش این ماده مخدر با مجوز دولت فدرال آلمان انجام شود. طبق این قانون قرار است ضمن وضع مالیات (۱ میلیارد یورو در سال) بر تجارت ماری جوانا، هر فرد بزرگسال اجازه مصرف شخصی ۲۰ الی ۳۰ گرم کانابیس را داشته باشد. لاوترباخ سال ۲۰۲۴ را زمان احتمالی تصویب این قانون اعلام کرده است.

 

در مسیر قانونی سازی کانابیس در آلمان شاید هر یک از احزاب نظرات مختلفی داشته باشند اما تمام آنها بر روی رهایی از بازار غیرقانونی ماری جوانا توافق دارند. به عنوان مثال حزب دموکرات‌های آزاد چشم به مالیات میلیاردی حاصل از اقتصاد قانونی کانابیس دوخته است یا احزاب سبز چشم به برچیده شدن کامل بازارهای غیرقانونی مواد و فروش آزاد ماری جوانا دوخته‌اند. در سوی مقابل احزاب و سیاست‌ مداران اپوزوسیون ضمن مخالفت با این لایحه به صورت علنی به دنبال وتوی کمیسیون اتحادیه اروپا هستند. نکته جالب توجه آن است که لابی مافیای جهانی مواد مخدر به قدری قدرتمند شده است که می‌تواند فضای رسانه‌ای، مقامات دولتی و حتی برخی کارشناسان را برای نیل به اهداف خود بسیج کند.

 

سیاست‌های مخدری اتحادیه اروپا براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ سازمان ملل کشورهای عضو را وادار می‌کند تا هرگونه اقدام لازم برای محدود کردن کشت، واردات، فروش و مصرف کانابیس در بخش‌های پزشکی- علمی اتخاذ کنند. در چنین شرایطی برلین امیدوار است با استناد به کنوانسیون ۱۹۸۸ سازمان ملل در خصوص کشت و مصرف شخصی و  حکم دادگاه قانونی اساسی آلمان در سال ۱۹۹۴ در خصوص آزادی مصرف مواد، به شرط آسیب نرساندن به دیگران، مسیر قانونی سازی کامل ماری جوانا را طی کند. بی‌شک اجرایی شدن این قانون می‌توان تاثیر قابل توجهی بر روی بازارهای مخدری اتحادیه اروپا و حتی جهان بر جای بگذارد.

 

طی سال‌های اخیر نشست‌های سیاسی- علمی بسیاری در خصوص تابوشکنی در مورد برخی مواد مخدر، مانند ماری جوانا در سطح سازمان‌های بین‌المللی- منطقه‌ای به نام «مصرف پزشکی» یا «مصرف تفریحی» برگزار شده و صدها مورد مقاله یا کتاب در این خصوص به رشته تحریر درآمده است. با این حال در خط عادی‌سازی تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر به نظر می‌رسد بیش از آنکه مسیری مستقل و علمی برای بهبود عملکرد دولت یا افزایش سطح سلامت جامعه باشد، موضوعی در خدمت شبکه جهانی مواد مخدر و تجارت وابسته به این حوزه است. جدیدترین دست‌آورد شبکه جهانی مواد مخدر را می‌توان در قلب صنعتی اروپا یعنی کشور آلمان مشاهده کرد. دولت این کشور در جدیدترین سیاست مخدری خود قصد دارد تا به نام «مبارزه با قاچاق»، اقدام به قانونی کردن برخی مواد کند. البته این موضوع در مراحل ابتدایی خود می‌باشد و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

همچنین ببینید

نشست علمی اقتصاد مخدری در افغانستان از تریاک تا مت آمفتامین

موسسه کادراس با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار می کند:   اقتصاد مخدری در …