جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشدید جنگ با مواد در پادشاهی سعودی

یکی از پرتکرارترین اخبار ماه‌های اخیر تبدیل شدن پادشاهی سعودی به مرکز قاچاق و استعمال انواع مواد مخدر و روان گردان در حوزه خاورمیانه عربی و خلیج فارس بوده است. متغیرهایی همچون غربی‌سازی فرهنگی محافظه‌کار سعودی تحت عنوان اصلاحات اجتماعی، تسهیل قاچاق مواد (همچون کپتاگون) توسط شاهزادگان، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد از افغانستان- شامات و بازار پر سود در میان شهروندان سعودی سبب افزایش بیش از پیش تولید، قاچاق و مصرف مواد در شبه جزیره عربستان شده است.

 

اکنون با مشخص شدن ضعف دولت سعودی در کنترل پدیده مواد مخدر، دولت این کشور قصد دارد تا با انجام چند عملیات و مانور این پیام را به جهان مخابره کند که «اوضاع تحت کنترل است!» در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ مقامات سعودی خبر از دستگیری ۴۲۱ نفر به اتهام تلاش برای قاچاق مقادیر زیاد مواد مخدر در ۴ منطقه این کشور خبر داد. از این تعداد ۳۴۲ یمنی، ۳۹ شهروند سعودی، ۳۸ اتیوپیایی و ۲ نفر عراقی بودند.

 

در همین رابطه سرهنگ مصطفی القرینی سخنگوی رسمی اداره کل مرزبانی سعودی گفت:«گشت‌های زمینی در منطقه نجران، جیزان، عسیر و مرزهای شمالی تلاش برای قاچاق ۵۲.۴ تن مواد قات و ۸۰۷ کیلوگرم مواد مخدر ناکام گذاشتند.»در این محموله مقادیر زیادی کانابیس، قرص‌های امفتامین و قرص‌های نیازمند تایید پزشک وجود داشته است.

 

رونق نفت در اواسط دهه ۱۹۷۰ و افزایش ثروت و ورود صدها هزار کارگر از کشورهای همسایه منجر به تحولات اساسی در جامعه عربستان شد و این تغییرات به افزایش سریع اعتیاد به مواد مخدر کمک کرد. دولت عربستان برای مدت طولانی خطرناک بودن مشکل را پنهان می کرد. بر اساس برآوردهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت کشور عربستان، تعداد معتادان به مواد مخدر در این کشور به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است اما برخی سازمان های مدنی می گویند که آمار واقعی آن بسیار بیشتر است. عربستان سعودی سومین مصرف کننده مواد مخدر در جهان و بزرگترین مصرف کننده در خاورمیانه است و بر اساس قانون رایج در این کشور، مصرف مواد مخدر و قاچاق مجازات اعدام دارد اما این امر در مورد شهروندان عادی و مهاجران خارج از کشور اعمال می شود و نه در مورد اعضای خانواده سلطنتی که از تعقیب قضایی معاف هستند.

 

واقعیت این است که شاهزاده ها و افسران سعودی به شدت در شبکه های قاچاق محلی مشارکت دارند. حتی طی گزارشی اداره مبارزه با فساد اداری عربستان، افسران خود را متهم به گرفتن رشوه از قاچاقچیان برای چشم پوشی بر فعالیت های غیرقانونی آنها کرده است. در سال ۱۹۹۹ یک شاهزاده سرشناس سعودی ۲ تُن کوکائین را از ونزوئلا به فرانسه قاچاق کرد و در سال ۲۰۰۷ بصورت غیابی به ۱۰ سال حبس و ۱۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد. مقامات آمریکا همچنین او را به توطئه برای توزیع مواد مخدر در داخل آمریکا متهم کردند.

 

همچنین مقامات لبنانی در سال ۲۰۱۵ یک شاهزاده عربستانی دیگر را که قصد داشت یک هزار و ۹۰۰ کیلوگرم قرص کپتاگون را با هواپیمای شخصی قاچاق کند، دستگیر و به ۶ سال حبس و ۶ هزار و ۶۰۰ دلار جریمه محکوم کردند که به شاهزاده کاپتاگون معروف شد. ۶ ماه قبل یک افسر امنیتی عربستان در حالی که قصد داشت ۱۶ کیلوگرم قرص کپتاگون را از طریق کویت به عربستان سعودی قاچاق کند، در فرودگاه بیروت دستگیر شد. اعضای خانواده سلطنتی عربستان از مصونیت خود در برابر تعقیب قضایی برای قاچاق مواد مخدر به عربستان و سایر کشورها استفاده می کنند.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …