جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

استرداد «ال‌چاپو آسیا» به استرالیا

روز پنج شنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲، تسه چی لوپ ۵۹ ساله، مظنون چینی- کانادایی ملقب به «ال چاپو» آسیا از طرف دولت هلند به استرالیا مسترد شد. به گفته مقامات پلیس وی مظنون به ریاست بزرگ‌ترین سندیکا جنایی آسیا و یکی از تحت تعقیب‌ترین خلافکاران جهان می‌باشد که به اتهام قاچاق مواد مخدر به استرالیا استرداد شده است.

 

به گزارش پلیس استرالیا، این مظنون در حالی به کانبرا منتقل شده است که هویت آن در جریان یکی از طولانی‌ترین تحقیقات پلیس فاش شده است. تسه چی لوپ متهم به قاچاق میلیون‌ها دلار مت‌آمفتامین به استرالیا است. این فرد دوتابعیتی میلیاردها دلار پول از طریق قاچاق مواد مخدر و پولشویی به دست آورده و پول‌های کثیف خود را به صورت کازینو، هتل‌ها، املاک و مستغلات در منطقه مکونگ تبدیل کرده است.

 

وی روز پنج‌شنبه در دادگاه ملبورن حاضر شد تا در خصوص اتهامات خود در زمینه توطئه برای قاچاق مواد مخدر تجاری به وزن ۲۰ کیلوگرم (۴۴ پوند) بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ پاسخ دهد. تسه در سال ۲۰۲۱ در فرودگان اسخیپول آمستردام توسط پلیس هلند پس از یک دهه تعقیب و گریز دستگیر شد. وی پس از آن بازداشت شد که پلیس استرالیا درخواست کرد که با اعلام وضعیت «قرمز» قرار تعقیب وی توسط پلیس بین‌الملل «اینترپل» صادر شود. پلیس این کشور دستگیری وی را یکی از «بزرگ‌ترین» دستگیری‌های تاریخ این کشور توصیف کرد.

 

پلیس استرالیا در گزارشی تفصیلی اعلام کرد که این اتهامات مربوط به سلسله عملیات‌های خاص در سال ۲۰۱۲- ۲۰۱۳ در حوزه مواد مخدر است که شامل قاچاق مواد از ملبورن به سیدنی نیز می‌شود. در آن زمان پلیس طی عملیاتی ۲۷ نفر را دستگیر و قریب ۳ میلیون دلار مت‌آمفتامین خیابانی را کشف و ضبط کرد. در سال ۲۰۱۹ به گزارش رویترز «تسه» هدف اصلی عملیات مشترک ۲۰ آژانس مبارزه با مواد مخدر در آسیا، آمریکای شمالی و اروپا بوده است.

 

آژانس مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل درآمد سندیکای «سام گور» را در سال ۲۰۱۸ ۸ میلیارد دلار تخمین شده که این رقم می‌تواند به ۱۷.۷ میلیارد دلار برسد. این عدد سهمی ۴۰ الی ۷۰ درصدی از بازار عمده فروشی مت‌آمفتامین را در پنج سال گذشته نشان می‌‎دهد.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …