جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روندها و تحولات جدید مواد مخدر در اروپا

گزارش مخدری مرکز اروپایی EMCDDA در سال ۲۰۲۲ نیز به مانند سال‌های قبل برپایه فرصت‌ها و تهدیدهای مخدری کشورهای قاره سبز منتشر شد. این گزارش از جدیدترین داده‌ها برای مرور کلی مسائل نوظهوری که وضعیت مخدری اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده می‌کند. براساس یک روش ترکیبی، با استفاده از داده‌های طیف وسیعی از منابع معمول و مکمل، این گزارش تحلیلی را از وضعیت فعلی اروپا ارائه می‌دهد و همچنین برخی از پیشرفت‌ها را که ممکن است پیامدهای مهمی برای سیاست‌گذاران در حوزه مواد مخدر در پی داشته باشد، برجسته می‌کند.

 

ارزیابی کلی این گزارش آن است که میزان در دسترس بودن و استفاده از مواد در سطح بالایی در سراسر اتحادیه اروپا باقی مانده است اگر چه تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. براساس این ارزیابی‌ها تخمین زده می‌شود که تقریبا ۸۳.۴ میلیون یا ۲۹ درصد از افراد بزرگسال (۱۵ تا ۶۴ سال) در اتحادیه اروپا تا به حال سابقه مصرف انواع مخدر غیرقانونی را داشتند. در این آمار تعداد مردان ۵۰.۵ میلیون نفر و تعداد زنان ۳۳ میلیون نفر برآورده شده است. کانابیس با ۲۲ میلیون مصرف کننده بزرگسال اروپایی همچنان به مانند سال قبل در صدر قرار دارد. پس از کانابیس، محرک‌ها در دومین دسته شایع استعمال مواد قرار دارند. تخمین زده می‌شود که در سال گذشته ۳.۵ میلیون نفر بزرگسال کوکائین، ۲.۶ میلیون نفر MDMA و ۲ میلیون نفر آمفتامین مصرف کردند.

 

در سال گذشته میلادی حدود  ۱ میلیون اروپایی هروئین یا و سایر اوپیوئیدهای غیرقانونی را مصرف کردند. اگرچه شیوع مصرف اوپیوئیدها نسبت به سایر مواد مخدر کمتر است اما همچنان این گروه از مواد مخدر بیشترین سهم را از آسیب‌های پس از مصرف مواد دارند. این مسئله در مورد مواد اوپیوئیدی که اغلب در ترکیب با سایر مواد که عموما سه چهارم بیشتر در گزارش اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ وجود داشته، بیان شده است. توجه به این موضوع لازم است بیشتر افرادی که مشکلات مربوط به حوزه مواد مخدر دارند، از طیف وسیعی از مواد استفاده می‌کنندکه دارای ترکیبات پیچیده‌ای هستند؛ زیرا محصولات مخدری، روان گردان‌های جدید کنترل نشده و موادی همچون کتامین سبب بروز مشکلات زیادی در میان افراد مصرف کننده شدند. استعمال اینگونه مواد سبب بروز مشکلات پیچیده می‌شود که در مواردی همچون خودآزاری، بی‌خانمانی، جرم‌وجنایت و استثمار افراد و جوامع آسیب پذیر مشاهده می‌شود.

 

پایه مشکلات مخدری در اروپا، نوآوری مداوم در زمینه بازار مواد است که منجر به در دسترس بودن تعداد زیادی مواد مختلف با خلوص و تاثیر بالا شده است. بنابراین کاهش واردات مواد به اتحادیه اروپا و تولید در داخل این اتحادیه همچنان چالشی جدی برای سیاست گذاران محسوب می‌شود. محموله‌های بزرگ مواد که اغلب از طریق مسیرهای ترانزیتی جابه‌جا می‌شوند، به‌ویژه در کانتینرها کشف وضبط می‌شوند. این امر با نوآوری در مسیرهای جدید قاچاق، روش‌های پنهان سازی و فرآیندهای جدید تولید همراه شده است. براساس این گزارش اتحادیه اروپا نیز بدل به تولیدکننده بزرگ برخی مواد هم برای مصرف کنندگان داخلی و هم برای بازارهای جهانی تبدیل شده است. این امر با از بین بردن بیش از ۳۵۰ مرکز تولید مواد مخدر در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ تثبیت شده است. به نظر می‌رسد جهانی شدن سبب ایجاد برخی تغییرات شده که سبب نگرانی در میان گروه‌های تبهکار بین‌المللی و اروپایی شده است. نمونه این پدیده جدید درگیری کارتل‌های مکزیکی با تولیدکنندگان مواد مخدر مصنوعی در اتحادیه اروپا بوده است.

همچنین ببینید

کپتاگون؛ عامل رویکرد تهاجمی اردن در قبال سوریه

۶ مه ۲۰۲۳ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان …