دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتشار گزارش جهانی تروریسم ۲۰۲۳

دهمین گزارش شاخص جهانی تروریسم توسط موسسه اقتصاد و صلح با استناد بر داده‌های «Terrorism Tracker» و سایر منابع در سال ۲۰۲۳ منتشر شد. این گزارش خلاصه‌ای جامع از روندها و الگوهای کلیدی در خصوص تروریسم طی یک دهه گذشته است. در این گزارش سالانه نه تنها میزان مرگ‌ومیر بلکه تعداد حوادث تروریستی، گروگان‌گیری و جراحات ناشی از عملیات‌های تروریستی نیز در یک دوره ۵ ساله به ثبت رسیده است.

 

براساس داده‌های ثبت شده از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۲ قریب به ۶۶ هزار حمله تروریستی در جهان به وقوع پیوسته است. در سال ۲۰۲۲ میزان تلفات جانی ناشی از تروریسم با ۹ درصد کاهش به ۶۷۰۱ مورد رسیده است. این آمار روند کاهشی را نسبت به وضعیت تروریسم در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. این آمار در سال ۲۰۲۱ ۵۴۶۳ نفر بود که با کاهشی معنادار به ۳۹۵۵ نفر در سال ۲۰۲۲ رسید. اگر افغانستان از این شاخص حذف می‌شد میزان تلفات ناشی از تروریسم چهار درصد بهبود پیدا می‌کرد.

 

با وجود کاهش ۷۵ و ۵۸ درصدی میزان تلفات اما افغانستان برای چهارمین سال متوالی بیش‌ترین تاثیر را از حملات تروریستی پذیرفت. در گزارش جهانی تروریسم اقدامات بازیگران دولتی محسوب نمی‌شود، بنابراین از زمانی که طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته اقدامات این گروه در جریان گزارش «جی تی آی» ثبت نشده است. مرگ‌بارترین گروه‌های تروریستی جهان در سال ۲۰۲۲ داعش و شاخه‌های وابسته به آن همچون الشباب، ارتش آزادی بخش بلوچستان و جماعت نصرت اسلام و مسلمین بودند.

 

داعش برای هشتمین سال متوالی مرگبارترین گروه تروریستی جهان باقی ماند و بیش‌ترین حملات و تلفات را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. شاخه دولت اسلامی در غرب آفریقا کاهش ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین تعداد تروریست‌های گمنام در کشورهای غرب آفریقا به شکل تصاعدی افزایش یافته است. از سال ۲۰۱۷ به ۱۷ برابر افزایش تعداد مرگ‌ومیر به ۱۷۶۶ مورد رسیده است. با توجه به موقعیت مکانی به نظر می‌رسد تمام این تلفات مورد با شاخه غرب آفریقا داعش نباشد. در سال ۲۰۲۲ هجده کشور تروریسم ناشی از داعش را تجربه کردند که نسبت به سال ۲۰۲۱ روندی کاهشی را نشان می‌دهد.

 

پس از کاهش قابل توجه تروریسم در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، طی ۳ سال گذشته بار دیگر روند حملات تروریستی افزایش یافته است. با وجود این نکته اما تعداد کشورهایی که دارای تلفات ناشی از تروریسم بودند از ۴۳ کشور در سال ۲۰۲۰ به ۴۲ کشور در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۵ رقم ۵۴ کشور را نشان می‌داد.

 

در سال ۲۰۲۲ همین روند ادامه پیدا کرد ۲۵ کشور روند کاهشی را ثبت کردند. البته در سوی مقابل ۲۴ کشور نیز روند صعودی را به ثبت رساندند. حملات تروریستی در سال ۲۰۲۲ مرگبارتر بوده و میانگین ۱.۷ نفر را در مقایسه با ۱.۳ نفر در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است. این نخستین موج افزایشی پس از گذشت پنج سال است.

 

منازعات خشونت‌آمیز محرک اصلی تروریسم محسوب می‌شود، به طوری که ۸۸ درصد حملات و ۹۸ درصد فوتی‌های ناشی از تروریسم در سال ۲۰۲۲ در کشورهای درگیر منازعه وجود دارد. تمام ده کشور تحت تاثیر تررویسم در سال ۲۰۲۲ درگیر نوعی منازعه مسلحانه هستند. حملات در کشورهای درگیر جنگ هفت‌برابر بیشتر از کشورهای دارای وضعیت عادی است. به عبارت دیگر نسبت مستقیمی میان جنگ و افزایش حملات تروریستی وجود دارد.

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …