جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جدید کشفیات کوکائین در اروپا

بنابر گزارش سالانه اروپایی مواد مخدر ۲۰۱۹: روندها و تحولات[۱]، و با نگاهی به میزان کشفیات مواد در قاره سبز، نشانه‌ های متقنی از افزایش میزان دسترسی به کوکائین در اروپا مشاهده می ‌شود. این گزارش که اخیراً در بروکسل منتشر شده است، همچنین دربر دارنده اطلاعات دیگری پیرامون چالش های مرتبط با هروئین و اوپیوئیدهای صنعتی جدید، آمار جدید پیرامون بازار حشیش، و نقش رو به رشد اروپا در تولید مواد مخدر صنعتی و به کارگیری فناوری های دیجیتال در موضوع سلامت است.

 از نکات مورد تأکید این گزارش تداوم افزایش میزان دسترسی به مواد در اروپاست. امار اخیر حکایت از یک میلیون رخداد کشف و ضبط مواد در اروپا (۲۸ کشور عضو، ترکیه و نروژ) به طور سالانه دارد.  حدود ۹۶ میلیون فرد بالغ در اتحادیه اروپا (۱۵ تا ۶۴ سال) در طول مدت زندگی خود مصرف یک ماده مخدری غیرقانونی را تجربه کردند و ۱٫۲ میلیون نفر در هر سال خدمات درمانی برای مصرف مواد در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا دریافت می کنند. در سال ۲۰۱۸، ۵۵ ماده روان گردان جدید در اتحادیه اروپا برای نخستین بار شناسایی شد که با این شناسایی، تعداد کل مواد روانگردان جدید تحت نظارت توسط آژانس به عدد ۷۳۰ رسید.

مدیر مرکز رصد اروپایی مواد مخدر و اعتیاد (EMCDDA)، الکسیس گوسدیل[۲]، تصریح کرد که چالش رویارویی و مقابله با مواد مخدر روز به روز سخت‌تر می‌شود. میزان دسترسی‌ ها نه تنها به مواد گیاه پایه همچون کوکائین رو به فزونی بوده است، که شاهد رشد بی رویه در تولید مواد مصنوعی در اروپا نیز بوده ایم. او افزود، پیچیدگی معضل مواد می تواند در بحث مصرف اوپیوئیدهای بسیار قوی صنعتی، تکنیکهای مدرن تولید اکستازی/ام‌ دی ام ای و آمفتامین ها، و در تحولات اخیر در فراوری مورفین به هروئین درون مرزها اروپا نمایان تر شود.

 

کوکائین: کشفیات، روش‌های جدید توزیع و معضل سلامت

آخرین آمارها در رابطه با کوکائین نشان می دهد که هم تعداد کشفیات و هم حجم کوکائین کشف شده به بالاترین رکورد خود رسیده است. بالغ بر ۱۰۴ هزار عملیات کشف در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ گزارش شده است (۹۸ هزار  در سال ۲۰۱۶) که حجم آن به ۱۴۰٫۴ تن رسیده و دو برابر حجم کشفیات گزارش شده در سال ۲۰۱۶ (۷۰٫۹ تن است). هرچند نرخ فروش کوکائین ثابت مانده است، خلوص آن در سطح خیابانی به بالاترین میزان خود در یک دهه در سال ۲۰۱۷ رسید. کوکائین از مسیرها و روش های متعددی وارد اروپا می شود، اما به نظر می رسد رشد بی رویه در حجم محموله های بزرگ قاچاق به واسطه بهره گیری از روش های بارگیری دریایی است که به نظر چالشی اساسی برای این حوزه است.

تصویر ۱ نمودار روند کشفیات کوکائین در اتحادیه اروپا

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، کاربرد رسانه های اجتماعی، بازارهای مجازی  و تکنیک های کدگذاری نقش به سزایی در توانمندسازی گروه های کوچک و افراد در مشارکت در فعالیت هایی نظیر داد و ستد مواد مخدر ایفا می کنند. با نگاه و بررسی بازار کوکائین در می یابیم، روش های نوینی در توزیع این ماده پدیدار شده است. یکی از این روش ها، پیدایش «کال سنتر» کوکائین است که حمالان با سرعت بسیار بالایی اقدام به توزیع و تحویل بسته های مواد می کنند. این روش ها که به نوعی منعکس کننده «پلت‌فورم سازی رایانه‌ای[۳]» تجارت مواد مخدر است، نشان از وجود یک بازار رقابتی دارد که در آن فروشندگان انواع و اقسام خدمات اضافی را به همراه فروش پیشنهاد می دهند.

کوکائین شایع‌ترین ماده محرک غیرقانونی در اتحادیه اروپاست به طوری که ۲٫۶ میلیون جوان ( ۱۵ تا ۳۴ سال) در سال گذشته این ماده را مصرف کردند. در یک بررسی و تحقیق اخیر که بر روی آثار مواد در فاضلاب های شهری در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی صورت گرفت مشخص شد متابولیت‌های کوکائین در ۲۲ شهر از ۳۸ شهر مورد تحقیق روند افزایشی را داشته است. در سال ۲۰۱۸، بالاترین میزان ته نشین در هر ۱۰۰۰ نفر در شهرهای کشور بلژیک، اسپانیا، هلند و انگلستان مشاهده شد. هرچند در برخی از شهرهای اروپای شرقی نیز داده ها حکایت از افزایش اندک داشتند.

نشانه‌هایی مبنی بر این که افزایش عرضه کوکائین منجر به مشکلات متعدد سلامت شده است وجود دارد. ارزیابی های اخیر نشان میدهد حدود ۷۳ هزار مراجعه کننده به دلیل مشکلات مرتبط با مصرف کوکائین به مراکز درمان تخصصی مراجعه و خدمات درمانی دریافت کردند. از این تعداد، ۱۱ هزار مراجعه‌کننده به واسطه مشکلات مرتبط با مصرف کوکائین، و به ویژه مصرف کوکائین‌های دارای ناخالصی (مسمومیت مصرف) ثبت شده اند. همچنین، تعداد مراجعه‌ کنندگانی که برای نخستین بار برای مشکلات مرتبط با مصرف کوکائین گزارش شده از ساخل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ با افزایش ۳۷ درصدی مواجه بوده است. همچنین، در فوریت‌ های اورژانسی مرتبط با مصرف مواد، ماده غیرقانونی کوکائین در شبکه ۲۶ بیمارستان تحت نظر در ۱۸ کشور اروپایی در سال ۲۰۱۷ رایج ترین مشکل سلامتی بوده است.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] European Drug Report 2019: Trends and Developments

http://www.emcdda.europa.eu/edr2019

[۲] Alexis Goosdeel

[۳] uberisation


بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …