جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش راهبردی شماره۴ «ناکامی سیاست مخدری آمریکا در افغانستان»

موسسه پژوهشی کادراس در راستای دست‌یابی به اهداف علمی خود با تعریف یک مدخل جدید درصدد است مجموعه‌ای از موضوعات راهبردی و مهم را برای مبارزه با مواد مخدر / محرک و روانگردان در ایران، منطقه جنوب غربی آسیا و نیز جهان تدوین کند. با توجه به اهمیت وافر برخی از موضوعات در دانش اعتیاد و مبارزه با آن ،مجموعه پیش رو با عنوان «گزارش‌ راهبردی» به انتشار خواهد رسید و در آن به موضوعاتی همچون «نارکوتروریسم»، «روندهای کشت و تولید و فروش مواد در جهان»، «تحولات بازارهای مصرف»، «وضعیت دولت‌های شکننده در مبارزه با مواد»، «جنگ با مواد و مقابله با عرضه»، «ظرفیت‌های ادیان در پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آن»، «بررسی انتقادی تجربیات کشورهای پیشرو»، «ظرفیت‌های سیاست جنایی مشارکتی برای پیشگیری از اعتیاد»، «سیاست مخدری جمهوری اسلامی ایران» خواهد پرداخت.

علت قرار گرفتن این موضوعات در قالب گزارش های راهبردی آن است که در گزارش‌ های راهبردی بدون درگیر شدن در مباحث تئوریک و نظری انتزاعی و دشوار، موضوعات مهم و دارای اولویت راهبردی در حجمی کوتاه به بحث گذاشته می شوند، با بررسی «وضع موجود» و کاستی های آن به ترسیم افق های «وضع مطلوب» خواهیم پرداخت و نهایتاً توصیه هایی برای حرکت به سوی این وضع در هر گزارش ارائه خواهیم کرد.

با حمله ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان، تجارت مواد مخدر شاید تمرکز اصلی این کشور نبود اما کم‌کم از سال ۲۰۰۲ کشت خشخاش تریاک و تولید مواد مخدر به هدف مهمی تبدیل شد؛ در عین حال افزایش کشت خشخاش، تضعیف دولت و حضور نیروهای خارجی به قدرت‌گیری گروه‌های شورشی در افغانستان کمک و وضعیت افغانستان را بیش از پیش بغرنج‌تر کرد. ارتباط بین تجارت مواد مخدر، تامین مالی شورشیان و فساد دولتی منجر به طراحی و اجرای طیفی از برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شد. در این راستا دولت ایالات متحده آمریکا از سال مالی ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ تقریباً ۸٫۶۲ میلیارد دلار به تلاش‌های مبارزه با مواد در افغانستان اختصاص داده است. با این وجود تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ادامه و حتی تولید موادی مانند شیشه نیز روز به روز در حال افزایش است.

تلاش آمریکا در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ به چهار رشته فعالیت تقسیم بندی می‌شود. اجرای قانون ممنوعیت و مبارزه با مواد مخدر، ریشه‌کن سازی، توسعه جایگزین و تجهیز حمایت سیاسی افغانستان و ایجاد نهادها از جمله برنامه‌هایی است که ایالات متحده امریکا انجام داده است.

 

برای دانلود گزارش کلیک کنید …

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

واکاوی سیاست مخدری ترکیه

مسیر بالکان به سه مسیر فرعی تقسیم می شود که عبارتند از: مسیر جنوبی از …