جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اینفوگرافی اعتیاد و کروناویروس

باوجود انتشار و گسترش برخی شایعات گمراه‌کننده در کشور مبنی بر تأثیر مثبت مصرف مواد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و نیز مصونیت معتادان در برابر بیماری کووید – ۱۹، پر واضح است که مصرف‌کنندگان مواد بیش از سایر اقشار جامعه در معرض خطرات این بیماری کشنده قرار دارند؛

  • سیستم ایمنی ضعیف‌تر معتادان

مصرف مداوم انواع مواد باعث خو گرفتن سیستم ایمنی بدن فرد به حضور مواد در بدن شده و رفته رفته بسیاری از کارکردهای مقابله‌ای خود با مواد سمی را از دست می‌دهد. برای همین است که می‌بینیم معتادان در فصل زمستان بیش از سایر افراد به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می‌شوند.

  • سیستم تنفسی ضعیف‌تر در معتادان

بجز سیستم ایمنی، به دلیل ورود مواد مصرفی در اکثریت معتادان از طریق دستگاه تنفسی، معمولاً ریه‌ها و آوندهای تنفسی معتادان زودتر از دیگر بخش‌های بدن آنها دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. در این میان با توجه به عملکرد کروناویروس و بیماری کووید – ۱۹، که به طور خاص ریه افراد را مورد حمله قرار می‌دهد، معتادان و مصرف کنندگان انواع مواد (حتی مواد قانونی مانند سیگار) بیش از دیگران در معرض آسیب‌های ناشی از این بیماری هستند.

  • استفاده از لوازم مصرف مشترک

به دلیل عدم دسترسی معتادان (به ویژه معتادان متجاهر و کارتن خواب) به لوازم شخصی و خصوصی برای مصرف، بسیاری از آنها اقدام به تجمع و مصرف با استفاده از لوازم مشترک می‌کنند. استفاده از لوازم مشترک احتمال ابتلا به انواع بیماری (از جمله ایدز) را نیز چندین برابر بیشتر می‌کند. با شیوع کروناویروس در جهان، در حال حاضر این احتمال وجود دارد که معتادان از این طریق به کووید – ۱۹ مبتلا شوند.

  • حضور طولانی در مکان‌های آلوده

همانطور که گفته شد، بسیاری از معتادان به دلیل محدودیت‌های ناشی از اعتیاد اقدام به تجمع در برخی مکان‌ها می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که در چنین مکان‌هایی نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود و نمی‌توان انتظار داشت معتادان ساکن در چنین محل‌هایی اولیات بهداشتی را رعایت کنند، چه رسد به آنکه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ از ماسک و دستکش استفاده کنند. بنابراین تجمعات معتادان احتمال ابتلا به کروناویروس را به شدت افزایش می‌دهد.

 

  • عدم رعایت نکات بهداشتی

همانطور که سازمان UNODC نیز متذکر شده اولویت برای معتادان تأمین مواد مورد نیاز خود است و لذا عمدتاً از سایر ضروریات زندگی خود از جمله بهداشت فردی و محیطی به راحتی فروگذار می‌کنند. از این رو افراد معتاد برای رعایت نکات بهداشتی به شدت نیازمند دگرمراقبتی هستند. آنها عمدتاً در مکان‌هایی آلوده آمد و شد دارند و هیچ اهمیتی به مسائل بهداشتی نمی‌دهند. همین رفتار نیز در شرایط کنونی شیوع کروناویروس در جهان، خود یک رفتار پرخطر به شمار می‌آید.

  • سوء تغذیه

یکی دیگر از مشکلات بزرگ معتادان عدم توجه به تغذیه مناسب است. شیوع بیماری کووید – ۱۹ باعث شده سازمان بهداشت جهانی توصیه‌های مهمی را در رابطه با تغذیه افراد مطرح کند، اما این توصیه‌ها برای بیشتر معتادان اهمیتی ندارد. از این رو سوء تغذیه نیز یکی از عوامل مهم ابتلای معتادان به کووید – ۱۹ است.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

هشدار درباره تبلیغات گمراه‌کننده فروشندگان مواد مخدر

منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه بسیاری از …