دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشنده ترین مواد مخدر جهان

به گزارش کادراس، کروکودیل مهلک ترین ماده مخدر دنیا شناخته شده است. دومین ماده کشنده «وونگا» دارویی که برای درمان ایدز استفاده می شود. نمک حمام، فلاکا، AH-7921 یا هروئین قانونی، شیشه، کرک، هروئین، اسکوپولامین و پرپل درنک مواد مخدر و محرکی هستند که به ترتیب از کشنده ترین مواد اعتیاد آور دنیا شناخته شده اند. نکته قابل توجه این است که کشنده ترین این مواد یعنی کرکودیل بیش از ۱ میلیون معتاد در کشور روسیه دارد.

۱- کروکودیل را در واقع اعتیاد پنهان روسیه می نامند. بیش از یک میلیون معتاد به کروکودیل در روسیه وجود دارد که دلیل جذب آنها در واقع قیمت پایین این ماده و نیز سرعت تاثیر آن نسبت به هروئین است. علت کشنده بودن این ماده به واسطه دست ساز بودن آن و ترکیبات کشنده آن همچون شوینده های صنعتی، مسکن ها، ید، مایع فندک، است. مصرف کنندگان این ماده پس از چندی به علائم بیماری قانقاریا مبتلا گشته و مجبور به قطع قسمت های فاسد شده بدن می گردند و نهایتا نیز اغلب می میرند.

۲- وونگا ماده رایج در آفریقای جنوبی. ترکیبات این ماده شامل داروهای ضدویروس برای درمان ایدز، انواع مختلف دترجنت و سم است. در آفریقای جنوبی به دلیل نرخ شیوع بالای ایدز و همچنین قیمت پایین این ماده رواج گسترده ای دارد. اثرات مصرف این ماده شامل خونریزی های داخلی، زخم معده و نهایتا مرگ است.

۳- نمک حمام ماده بلوری صنعتی شایع در ایالات متحده امریکاست. این ماده بسیار شبیه مفدرون بوده و اخیرا در رسانه ها به دلیل مهلک بودن آن معروف شده است. تاثیرات این ماده حملات عصبی شدید، رفتار خشونت آمیز و همچنین احتمال حمله های قلبی و افزایش شدید دمای بدن است.

۴- فلاکا ماده محرکی است که ترکیبات شیمیایی آن شبیه آمفتامین هاست. اگرچه این ماده ابتدا در بازار بعنوان سرخوش کننده قانونی آلترنانیو اکستازی شناخته میشد، اما تاثیرات آن بسیار متفاوت از اکستازی است. تاثیرات آن شامل افزایش شدید ضربان قلب، احساسات شدید و توهم زایی قوی است. این ماده میتواند منجر به صدمات روانی شدید گردد. این ماده معمولا در پاکستان و هند تولید شده و اولین بار نشانه های مصرف آن در ایالت فلوریدا دیده شده است.

۵- هروئین قانونی (AH-7921) از خانواده اوپیوئید های صنعتی است که تا پیش از این به صورت قانونی و آنلاین در دسترس مصرف کنندگان قرار می گرفت تا اینکه درژانویه ۲۰۱۵ جدول A قرار گرفت. این ماده ۸۰ % قدرت مورفین را داشته و به همین دلیل به نام هروئین قانونی هم شناخته میشود. این ماده بیشتر در بریتانیا رواج داشته و گزارشاتی از مرگ و میر بر اثر مصرف نیز وجود دارد.

۶- شیشه اولین بار در ۱۸۸۷ گسترش یافت و بعد از آن به طور وسیعتری در طول جنگ جهانی دوم به منظور بیدار نگه داشتن سربازان استفاده میشد. بعد از جنگ تا دهه ۱۹۷۰ این ماده قانونی بود تا اینکه توسط کارتل های مکزیکی به سراسر دنیا پخش شد. مصرف این ماده در بلند مدت منجر به تحلیل رفتن گوشت بدن، آسیب های شدید روانی و نیز صدمات عروقی میگردد. در حال حاضر شیوع مصرف شیشه در ایران افزایش پیدا کرده است و طبق آخرین آمارهای ستاد حدود سیصد و پنجاه هزار نفر در کشور به شیشه معتادند که حدود ۱۰ درصد از این جمعیت زنان هستند.

۷- کرک اولین بار در دهه ۱۹۸۰ در بازار مصرف موادمخدر دنیا شناخته شد. عوارض مصرف این ماده شامل آسیب کبد، کلیه و شش و نیز صدمات عروقی که میتواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و نهایتا مرگ شود.

۸- هروئین یکی از قدیمی ترین موادمخدر دنیاست که در درمان دردهای مزمن و آسیب های جسمانی به کار گرفته میشد. در سال ۱۹۷۱ غیرقانونی اعلام شد و بعد از آن بعنوان یکی از مخرب ترین مواد شناخته شد. از آثار مصرف آن میتوان به التهاب لثه، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف عضلانی و بیخوابی اشاره داشت. همچنین از عوارض مصرف بلند مدت آن ابتلا به قانقاریاست.

۹- اسکوپولامین مشتق شده از «گیاه تاجریزی[۱]» که در مناطق امریکای لاتین همچون اکوادور، کلمبیا و ونزوئلا یافت میشود. معمولا به صورت پودری و چای مصرف میشود. این ماده بیشتر توسط تبهکاران به دلیل سمی بودن آن استفاده میشود چرا که یک گرم از آن میتواند ۲۰ نفر را بکشد.

۱۰- پرپل درنک[۲] در دهه ۱۹۹۰ و بیشتر در فرهنگ هیپ هاپ رواج پیدا کرد. این ماده تشکیل شده از آب گازدار، داروهای سرماخوردگی با کدئین بالا که به مصرف کننده حالت گیجی و منگی میدهد و میتواند به مشکلات تنفسی و نارسایی های قلبی منجر شود.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] . nightshade plant

[۲] . Purple Drank

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع و لینک «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

نارکوتروریسم به مثابه تهدید جهانی

در تعاریف جدید علم روابط بین‌الملل بازیگران فراملی و فروملی نقش پر رنگی در شکل‌دهی …