شنبه , ۹ تیر ۱۴۰۳

۳۷۸ کیلوگرم انواع موادمخدر سال گذشته در نجف‌آباد کشف شد

فرماندار ویژه شهرستان نجف‌آباد گفت: سال گذشته ۳۷۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این شهرستان کشف شد که شمار دستگیری توزیع کنندگان آن ۳۵ درصد رشد داشته است.

مجتبی راعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: این مقدار مواد مخدر از سوی نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شهرستان کشف و خاطیان به محاکم قضایی معرفی شدند.

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد بیان کرد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ماهانه جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در شهرستان با حضور اعضا تشکیل و مصوبات به صورت جدی پیگیری می‌شوند.

راعی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان کشفیات مربوط به ماده مخدر تریاک و مشتقات وابسته به آن بوده که در این زمینه هزار و ۲۹۸ نفر دستگیر و جهت اجرای قانون به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی ضمن تاکید بر تعامل و همکاری مضاعف سایر دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه مواد مخدر شهرستان گفت: همواره سعی بر این بود تا اعتیاد را به عنوان بیماری در نظر بگیریم و در این راستا مقوله فرهنگ به عنوان یکی از راهبردهای موفق همواره مورد تاکید کمیته‌های آموزشی قرار گرفته است.

معاون استاندار اصفهان بیان کرد: در مجموع بالغ بر ۱۸هزار نفر از مردم شهرستان از دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی بهره مند شدند.

وی اضافه کرد: در هماهنگی و همگامی با سایر دستگاه‌های اداری، اجرایی، قضایی، نظامی و انتظامی شهرستان بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ نفر ساعت از کارکنان اداری و کارگران شهرستان در مناصب مختلف با مسائل پیشگیری از مواد مخدر آشنا و آموزش‌های لازم جهت مهارت‌های زندگی، کنترل خشم، برخورد با دیگران را طی کردند.

راعی تصریح کرد: در همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در شهرستان نجف آباد بالغ بر پنج هزار نفر از علاقه مندان در محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی و هفت هزار  نفر از زندانیان و وابستگان آن‌ها از آموزش‌های مرتبط با این امر بهره مند شدند.

وی گفت: در شهرستان نجف آباد هفت کمپ ترک اعتیاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر به صورت فعال در حال فعالیت است که فقط در سال گذشته بالغ بر چهار هزار نفر به این مراکز پیش از تعطیلی مراکز به دلیل شیوع بیماری کرونا مراجعه کردند.

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از این تعداد مراجعه کننده حدود ۲۰ درصد پس از مراقبت‌های ویژه بهبودی کامل پیدا کرده و به چرخه زندگی بازگشتند.

وی اظهارداشت: همجواری ایران با کشورهای قطب اصلی تولید و ترانزیت مواد مخدر در منطقه مشکلات زیادی را برای کشور عزیزمان ایجاد کرده است.

راعی بیان کرد: همچنین تولید مواد مخدر صنعتی و محرک مانند شیشه حکایت از عزم جدی نظام سلطه جهانی بر نابودی جوامع بشری دارد.

وی تصریح کرد: پژوهش‌های میدانی محققان ملی و بین المللی نشان می‌دهد بالغ بر ۲۷۱ میلیون نفر معادل ۵.۵ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال جهان، حداقل یک بار در طول عمر خود یکی از انواع مواد مخدر و وروان گردان‌های افیونی را در سال مصرف کرده‌اند.

راعی اظهارداشت: براساس آمارهای به دست آمده از سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۶۶ نوع مواد روان گردان در جهان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه شناسایی مواد روان گردان با رشد ۳۸۴ درصدی روبه رو بودیم و این آمار در سال ۲۰۱۷ به ۸۰۳ گونه رسیده است.

شهرستان نجف آباد با ۲۸۵ کیلومتر مربع وسعت و ۳۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

همچنین ببینید

نگاهی به دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد؛ اهداف و فعالیت‌ها

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، یک سازمان جهانی است …