جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دسته بندی انگلیسی مواد غیرقانونی

در مناطق مختلف بریتانیا مواد مخدر متفاوتی رایج است و از این بابت انگلستان به طور کلی با سایر کشورها تفاوت دارد. از این منظر مناطق مختلف انگلستان در ۵ دسته قابل دسته‌بندی است؛ در شش منطقه انواع آمفتامین‌ها رایج‌تر است، در ۴ منطقه کوکائین در دو منطقه هروئین و در منطقه وست یورکشایر نیز متادون و آنابولیک استروئیدها رایج‌ترین مواد به حساب می آید.

منطقه رایج‌ترین ماده
تین و ور آمفتامین‌ها
وست یورکشایر متادون و آنابولیک استروئیدها
هامبرساید هروئین
لینکن شایر کوکائین
ناتینگهام شایر آمفتامین‌ها
لندن کوکائین
وست میدلندز کوکائین
دوون و کرونوال هروئین
آوون و سامرست آمفتامین‌ها
ولز آمفتامین‌ها
مرسی ساید کوکائین
دربی ساید آمفتامین‌ها
منچستر بزرگ آمفتامین‌ها

جدول ۱) رایج‌ترین مواد در مناطق مختلف انگلستان

 

یکی از مهم‌ترین، جالب‌ترین و در عین حال جامع‌ترین دسته‌بندی‌های موجود در جهان در قوانین بریتانیا دیده می‌شود. متن این قانون که با عنوان «قانون سوء مصرف ۱۹۷۱» یاد می‌شود موادی که اقدام به دسته‌بندی آن کرده را «مواد کنترل شده» می‌نامید. در واقع منظور از کنترل شده بودن مواد مذکور در این قانون، مورد بررسی قرار گرفتن و دسته‌بندی و تعیین تکلیف شدن است. البته همه انواع مواد نیز در  قانون سوء‌ مصرف مواد که در سال ۱۹۷۱ به تصویب مجلس عوام بریتانیا رسید، بازتاب نیافته و برخی از مواد نیز در «قانون داروها» مصوب ۱۹۶۹ و نیز دیگر قوانین مورد بررسی قرار گرفته است.

مبنای این دسته‌بندی سه‌گانه، میزان خطر و زیانی است که هر یک از مواد به افراد می‌رسانند. این دسته‌بندی مواد را به سه دسته کلی A، B و C تقسیم می‌کند. دسته A خطرناک‌ترین مواد را شامل می‌شود از این رو شدیدترین احکام نیز که برای آن‌ها تعیین شده است. در مقابل دسته C نیز کم‌ترین خطرات را برای افراد دارند از این رو احکام مجازات تعیین شده برای آنها نیز ملایم‌تر است.[۱]

همچنین دسته‌بندی انگلیسی مواد و مجازات آنها افعالی که با مواد مختلف انجام شده باشد را نیز دسته بندی می‌کند؛ برای مثال حمل و داشتن مواد مجازات‌ کم‌تری از در اختیار داشتن با قصد عرضه به دیگران دارد. در اختیار داشتن مواد با نیت عرضه به دیگران حتی درصوتی که با هدف تجارت و منافع مادی نباشد اشد مجازات که عبارت از حبس ابد است را دریافت می‌کند.

پی‌نوشت

[۱] . Nutt, Prof David J; Leslie A King PhD; Lawrence D Phillips PhD (6 November 2010). “Drug harms in the UK: a multicriteria decision analysis”. The Lancet. 376 (9752): 1558–۱۵۶۵٫ CiteSeerX 10.1.1.690.1283. doi:10.1016/S0140-6736(10)61462-6. PMID 21036393. Retrieved 8 February 2012.

الکل، هروئین و کراک جزء خطرناک‌ترین‌ها به حساب می‌آیند درحالیکه «ال.اس.دی»، بوپرنورفین و قارچ‌های سیلوسایبین در دسته کم‌خطرترین‌ها قرار می‌گیرند.

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …