سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

مخاطرات ماری جوانای خوراکی

باوجود اینکه ماری جوانای خوراکی مخاطرات زیادی برای سلامتی انسان دارد اما منابع غیر علمی و نیز گروه هایی که دارای نفع اقتصادی در این زمینه هستند، تلاش کرده اند تا با انتشار اطلاعات گمراه کنند ذهن جوامع را به انحراف بکشانند. آب‌نبات‌ها، کلوچه‌ و برونی‌ (شیرینی تخت و مستطیلی شکل) و کیک‌‌ها – رایج ترین شکل ماریجوانای خوراکی هستند – شیرینی‌هایی ظاهراً بی‌خطر هستند که می‌تواند به ایجاد این تصور باطل دامن بزند که ماری‌جوانا نه تنها خطرناک نیست بلکه خواص درمانی هم دارد! متأسفانه، واقعیت چیز دیگری است. اگرچه مصرف بیش از حد این اقلام غذایی در بلند مدت ممکن است به سلامتی آسیب برساند، اما مصرف یکبار یا بیش از حد این اقلام غذایی مانند یک کلوچه که حاوی THC (یکی از گونه‌های کانابینوئیدها و ماده ی محرک عصبی اصلی موجود در شاهدانه) فراوان است، اگر منجر به مرگ نگردد، اما می تواند تهدید کننده سلامت فرد مصرف کننده بشود.

سه خطر عمده برای افرادی که این مواد غذایی را مصرف می کنند عبارتند از:

۱: بیش مصرفی:

در ایالت کلورادوی آمریکا جایی که ماری‌جوانا های خوراکی برای شهروندان بالای ۲۱ سال به راحتی قابل دسترس است، در حال حاضر موارد پزشکی مرتبط با مصرف این نوع خوراکی ها  دیده شده است. دو نفر از شهروندان دِنور پس از مصرف این مواد غذایی جان خود را از دست دادند و هزاران نفر دیگر بعد مصرف زیاد این خوراکی ها برای درمان به اوژانس مراجعه کرده اند. دلیل این مراجعات، مصرف بیش از حد این خوراکی ها است. فردی که تاکنون این خوراکی ها را مصرف نکرده ممکن است در ابتدا از این مواد غذایی زیاد مصرف کند، به خصوص اگر نتایج مصرف این خوراکی ها به تدریج آشکار شود.

۲: اعتیاد:

به دلیل مصرف بسیار آسان این مواد خوراکی و همچنین تغییر ماهیت مواد اعتیادآور به صورت مواد خوراکی لذیذ، لذا مصرف منظم این مواد خوراکی راحت تر است. به ویژه اگر در زمان مصرف این مواد خوراکی با استعمال مواد یا مصرف مواد غیرقانونی دیگری همراه باشد، بنابراین در این شرایط، اعتیاد به ماری‌جوانا برای مصرف کننده علی رغم تمام مشکلاتی که بر روی سلامت اجتماعی و بهداشتی و روانی که با خود دارد، فوراً برای مصرف کننده مشکل ساز خواهد شد.

 

۳: آسیب زدن به خود یا دیگران

از آن جایی که مصرف کنندگان تحت تأثیر مواد قرار می گیرند، لذا آن ها عصبانی یا از خود بی خود هستند. در این شرایط ممکن است به خود یا دیگران آسیب بزنند  – لذا رفتارهای بالقوه ای وجود دارد که اگر هوشیار باشند آن ها را هرگز دچار تنش نمی کند.

 

درمان مصرف ماری‌جوانا

مهم نیست که شما چه نوع  موادی مصرف می کنید، مصرف ماریجوانا یا سوء مصرف آن مشکل آفرین است، برنامه‌های توانبخشی می تواند به فرد مصرف کننده کمک کند تا مسیر خود را به درستی بیابد و در آن مسیر حرکت کند. اگر لازم باشد کمک های پزشکی در دسترس هستند، اما تمرکز اصلی بر روی پیشرفت درمان و معالجه است تا شرایط را فراهم کند که به فرد اجازه دهد تا بعد از درمان به راحتی، بدون مصرف مواد زندگی کند.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …