یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظرسنجی شماره ۲۵

بیست و پنجمین نظرسنجی موسسه کادراس به بررسی تأثیر بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بر وضعیت مخدری ایران اختصاص یافت. کشور افغانستان محل تولید ۹۰ درصد از تریاک، هروئین و مورفین جهان به حساب می‌آید و با توجه به همسایگی با ایران، قلمرو کشورمان به عنوان مسیر ترانزیت این مواد به اروپا انتخاب شده، هرگونه تغییر و تحول در کادر رهبری افغانستان بر «سیاست مخدری» این کشور تأثیر مستقیم خواهد داشت و لذا این تحولات بجز زمینه‌های امنیتی در خصوص موضوع مواد مخدر و امنیت انسانی نیز برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوالی که در این زمینه از مخاطبان پرسیده شده این است که «به نظر شما با تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، وضعیت قاچاق مواد مخدر به کشورمان چه تغییری خواهد کرد؟» از ۴۶۷ نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، ۳۵۷ نفر (۷۶ درصد) معتقدند، حضور طالبان در قدرت منجر به افزایش ورود مواد مخدر به ایران خواهد شد. این امر به خوبی نشان از بی اعتمادی و بدبینی افکار عمومی ایرانیان نسبت به طالبان دارد. ۷۳ نفر گزینه «قابل پیش بینی نبودن» را برگزیده اند که حدود ۱۵ درصد کل شرکت کنندگان را تشکیل می دهند. گزینه قاچاق مواد به ایران «کمتر می شود» با ۱۹ رأی (۴ درصد) در جایگاه سوم قرار قرار گرفته و گزینه «تغییر محسوسی نمی کند» با تنها ۱۷ رأی (۳.۶ درصد) چهارمین گزینه این نظرسنجی است.

نتایج نظرسنجی حاکی از بی اعتمادی شدید افکار عمومی در ایران نسبت به طالبان است. اگرچه این جنبش اعلام کرده قصد دارد کشت خشخاش و تولید و ترانزیت مواد مخدر را ممنوع کند، اما هنوز نمی توان این قول را باور کرد و باید تا هنگامی که این ادعا قابلیت راستی آزمایی پیدا کند، صبر کنیم.

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …