شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت مصرف اپیوئیدها در جهان

اوپیوئیدها که شامل اوپی‌یت‌ها (هروئین و تریاک) و اوپیوئیدهای دارویی و سایر اوپیوئیدهای مصنوعی هستند، به دلیل پیامدهای شدید مصرف‌شان برای سلامت افراد در بسیاری از کشورها یک نگرانی عمده به حساب می‌آیند. مثلاً در سال ۲۰۱۷ مصرف اوپیوئیدها تقریباً عامل ۸۰ درصد از ۴۲ میلیون سال زندگی «سالم» از دست رفته در نتیجه ناتوانی و مرگ زودرس (سال‌های از دست رفته زندگی با ناتوانی یا دالی) بود و ۶۶ درصد از حدود ۱۶۷۰۰۰ مرگ نسبت داده شده به اختلالات مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص می‌داد.

بر اساس ارقام سال ۲۰۱۸، ۵۷.۸ میلیون نفر در سراسر جهان در سال پیش از آن اوپیوئید مصرف کرده‌ بودند؛ این رقم شامل مصرف‌کنندگان اوپی‌یت‌ها (۳۰.۴ میلیون نفر) و نیز کسانی بود که اوپیوئیدهای دارویی را به صورت نادرست مصرف کرده بودند. این عدد معادل شیوع ۲/۱ درصدی مصرف سال گذشته اوپیوئیدها در میان جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله جهان است. مصرف اوپیوئیدها در آمریکای شمالی (۳.۶ درصد)، استرالیا و نیوزیلند (۳.۳ درصد)، خاور نزدیک، خاورمیانه و آسیای جنوب غربی (۲.۶ درصد) و جنوب آسیا (۲.۰ درصد) و بالاتر از میانگین جهانی است. جمعیت جنوب آسیا تقریباً ۲۰ درصد از جمعیت جهانی افراد ۱۵ ۶۴ ساله را تشکیل می‌دهد و بیش از یک سوم تعداد برآورد شده مصرف‌کنندگان مواد مخدر سراسر جهان در این ناحیه زندگی می‌کنند.

شیوع مصرف سال گذشته اوپیوئیدها در خاور نزدیک، خاورمیانه و آسیای جنوب غربی ۰.۶ درصد و در جنوب آسیا ۱.۱ درصد و بالاتر از میانگین جهانی است؛ این دو ناحیه در مجموع تقریباً ۶۰ درصد از تعداد برآورده شده مصرف‌کنندگان اوپیوئیدها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

همچنین ببینید

جدیدترین چالش های روند جهانی قانونی‌سازی کانابیس

شاید بزرگ‌ترین چالش مخدری دولت‌های جهان در قرن بیست‌ویکم، مسئله «قانونی سازی کانابیس» توسط سازمان‌های …