دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیچیدگی‌های قانونی عادی سازی مصرف کانابیس در آمریکا

«تیشرت بخرید، گل هدیه بگیرید!»، برخی فروشندگان اینگونه عمل کرده و از این نقطه ضعف برای دور زدن ممنوعیت فروش حشیش، در پایتخت ایالات‌متحده استفاده می‌کنند[i]. در سال‌های اخیر علیرغم روندی که به سوی عادی‌سازی ماری‌جوانا آغاز شده، این وضعیت تنها یکی از نمونه‌های ابهام قانونی پیرامون موضوع ماری‌جوانا در آمریکا است.

فورست  تی هایوارد[۱] ۴۱ ساله به عنوان مالک هم‌بنیانگذار «اسنیکر هیدز[۲]» (یکی از چندین «فروشگاه کادویی» که در شهری که اکنون به‌خاطر رایحه همیشگی گل شهرت دارد، ایجاد شده) معتقد است: «کسب و کارمان پررونق است!»

بسیاری از آن فروشگاه‌ها متعلق به آفریقایی-آمریکایی‌تبارها هستند و تجارت پر رونقی در آستانه روز ملی ماری جوانا در ۲۰ آوریل تجربه می‌کنند. هیوارد کار خود را «نقطه عطفی برای جامعه سیاه پوستان» می داند، که از نظر تاریخی شدیداً در زمینه محکومیت به‌خاطر مصرف کانابیس رنج فراوانی برده است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون اهالی واشنگتن اجازه دارند دو اونس کانابیس و لوازم جانبی مربوط به مصرف آن را تملک کنند و مقداری نیز به دیگران هدیه دهند و تا ۶ عدد بوته از این گیاه را پرورش دهند. با این حال کنگره – که بودجه شهر را تصویب می‌کند- فروش قانونی آن را ممنوع کرده است.

 

در عوض فروشگاه‌ها در هنگام فروش اقلامی مانند «تی‌شرت» و انواع برچسب‌ – که بهای آنها از حدود ۳۰ دلار آغاز می‌شود – را به همراه «هدایایی» که به شکل جوانه‌های ماری‌جوانا[۳] و آدامس[۴] به فروش می‌رسانند.

مورگان فاکس[۵] مدیر سیاسی گروه ذی‌نفوذ[۶] از نرم.ام.ال[۷]، به خبرگزاری فرانسه گفت  کانابیس برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ در سطح فدرال «به دلایل نژادی و همچنین برای جلوگیری از ورود کارگران مهاجر یا یافتن راه‌هایی برای جرم‌انگاری علیه  آنها» غیرقانونی شد.

پیش از آنکه جنبش ماری‌جوانای پزشکی در دهه ۱۹۹۰ ریشه بدواند و در سال ۲۰۱۲ نخستین ایالت‌ها اقدام به قانونی کردن مصرف تفریحی آن برای بزرگسالان کنند، دهه ۱۹۷۰ جنگ علیه مواد مخدر را به ارمغان آورده بود که آنهم (مانند سیاست غیرقانونی سازی) به طور مشخص اقلیت‌ها را هدف قرار می‌داد. امروزه ۱۸ ایالت از ۵۰ ایالات‌متحده به همراه شهر واشنگتن استفاده تفریحی از کانابیس را قانونی اعلام کرده‌اند. این در حالی است که ۳۷ ایالت دارای قوانین مربوط به کانابیس پزشکی هستند. اما از آنجایی این ماده در سطح ملی هنوز یک ماده تحت کنترل است، تمام افرادی که اقدام به مصرف یا کشت و فروش آن می‌کنند، همچنان از لحاظ تئوریک ناقض قوانین کشور به‌ حساب می‌آیند.

این ممنوعیت دسترسی به خدمات بانکی را دشوار می کند، اجازه اختصاص بودجه فدرال برای تحقیقات پزشکی ماری جوانا را نمی‌دهد، از تجارت بین ایالتی و  تنظیم مقررات فدرال در مورد بهترین شیوه ها و پروتکل ها برای این ماده جلوگیری می کند.

علاوه‌براین دولت روئسای جمهور آینده‌ای که با قانونی‌سازی مواد موافق نیست، می‌تواند مانع تداوم فعالیت تجاری و نیز مصرف‌ تفریحی آن شود، حتی در ایالت‌هایی که دارای این گیاه قانونی است. «جف سشنز[۸]»، دادستان کل رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی دونالد ترامپ قصد انجام این کار را داشت، اما دادستان‌های فدرال در نهایت به این نتیجه رسیدند که این اقدام آنها اتلاف وقت بوده است.

 

معضل قانونی

با این حال ممکن است مسائلی پیش بیاید. پس از آنکه کانادا در سال ۲۰۱۸ کانابیس را به طور کامل قانونی اعلام کرد، افسران گمرک و گشت مرزی آمریکا ممنوعیت دائمی ورود مادالعمر کانادایی‌ها را آغاز کردند که در پست‌های بازرسی در پاسخ به سوال «آیا تا به حال مصرف کانابیس داشتید؟» پاسخ «بله» داده بودند.

در این ماه همین جاری میلادی گمرک و گشت مرزی آمریکا به ساکنان نیومکزیکو هشدار داد که به دادرسی علیه متخلفانی که با این ماده در پست‌های ایست و بازرسی واقع در بزرگراه‌ها گرفتار شده‌اند، ادامه خواهند داد، حتی پس از آنکه ایالت مربوطه مصرف این مواد را قانونی اعلام کرده باشد.

مردمان بومی آمریکا نیز با یورش های اداره امور سرخپوستان مواجه می شوند، علیرغم این واقعیت که در سرزمین هایی که اسماً خودگردان هستند زندگی می کنند.

و در واشنگتن، کسانی که در مناطق فدرال در حال سیگار کشیدن دستگیر می شوند – از جمله بناهای یادبود نمادینی مانند یادبود لینکلن – ممکن است با ماموران فدرال درگیر شوند. فاکس معتقد است به همین دلیل تصویب قوانین در سطح ملی حیاتی است.

مجلس نمایندگان برخی از لوایح را تصویب کرده، از جمله در همین ماه، اما هنوز به سنا ارائه نشده است، جایی که اپوزیسیون جمهوریخواه احتمالا آن را رد خواهد کرد. فاکس معتقد است به همین دلیل تصویب قوانین در سطح ملی حیاتی است.  به ویژه در آوریل ۲۰۲۲، مجلس نمایندگان برخی لوایح را تصویب کرده، اما هنوز به سنا ارائه نشده است. احتمالا اپوزوسیون جمهوری‌خواه در سنا در برابر آن خواهد ایستاد. فاکس معتقد است که چهارچوب‌بندی این موضوع براساس حقوق ایالت‌ها، آزادی‌های شخصی و افزایش درآمد مالیاتی بهترین راه برای جلب توجه جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران جوانی است که در نهایت جانشین اسلاف خود هستند شده و نسبت به کانابیس رویکرد مثبت تری دارند.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] Forest

[۲] Sneaker Heads

[۳] weed buds

[۴] gummies

[۵] Morgan Fox

[۶] Advocacy Group

[۷] NORML

[۸] Jeff Sessions

[i] https://newsinfo.inquirer.net/1585362/us-pot-use-increasingly-normal-but-legality-is-hazy

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …