یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

زنان و اختلال اضطراب

اختلال اضطراب احساسی طبیعی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند, اختلالی که به صورت واکنش استرس و هشدار توسط مغز بروز می کند. به عنوان مثال بسیاری از زنان در هنگام مواجهه با یک تصمیم مهم در زندگی خود, نگران شده و دچار اضطراب می شوند. حدی طبیعی از اضطراب به صورت گاهگاهی امری طبیعی است اما تبدیل آن به اختلال موضعی جدی و پیچیده است. در واقع اختلال اضطراب ترکیبی از بیماری های روانی هستند که باعث ترس و اضطراب مداوم و طاقت فرسا در فرد می شود.  اضطراب شدید می‌تواند باعث شود برخی از زنان از مدرسه, محل کار, گردهمایی‌های خانوادگی و سایر مناسبت‌های اجتماعی که می‌توانند علائم را تحریک یا بدتر کنند, اجتناب کنند.

بسیاری از زنانی که از اعتیاد و اضطراب همزمان یا سایر اختلالات سلامت روان رنج می برند, می توانند با درمان مناسب احساسات خود را کنترل کنند. زنانی که به طور مداوم با اضطراب و ترس دست و پنجه نرم می کنند ممکن است دچار اختلال اضطراب باشند. احساس زندگی در یک حالت نگرانی دائمی می تواند بر روابط اجتماعی, حرفه ای و شخصی افراد تأثیر بگذارد. تخمین زده می شود که ۲۰ درصد از زنانی که اضطراب دارند, به اختلال مصرف مواد نیز مبتلا هستند.

برای آرام کردن ذهن, زنان مبتلا به اختلال اضطراب ممکن است به مواد مخدر و الکل روی آورندو امری که موجب می شود تا با اتکا به مصرف مواد برای از بین رفتن اثرات آن, اختلالات اضطرابی تشدید شود. بسیاری از زنان برای خود درمانی یا مقابله با استرس خود به مواد یا الکل روی می آورند. با این حال, این امر تنها مشکلات بیشتری ایجاد می کند و در واقع علائم اضطراب آنها را بدتر می کند.

زنانی که از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند, بیشتر از زنانی که این اختلال را تجربه نکرده اند, مبتلا به مصرف مواد می شوند. با پیشرفت علائم اختلالات اضطرابی, زنان ممکن است به سوء مصرف مواد به عنوان راهی برای خوددرمانی روی آورند. این دسته از زنان معمولاً از مواد مخدر و الکل به عنوان راهی برای کاهش علائم اضطراب و ایجاد شادی استفاده می شود. بسیاری از علائم یک اختلال اضطرابی نشانه های اعتیاد به مواد را همراه خود دارد. سایر اختلالات خلقی مانند افسردگی نیز می توانند در کنار اختلالات اضطرابی نیز رخ دهند. مواد رایج مورد مصرف برای تسکین یا مقابله با اختلال اضطراب عبارتند از: الکل, بنزودیازپین ها, کوکائین, ماری جوانا, مت آمفتامین و محرک ها.

سوء مصرف مواد تأثیر زیادی بر علائم روانی اضطراب دارد که می تواند باعث اعتیاد به مواد شود. با گذشت مدتی از مصرف مواد توسط یک زن بدن او نسبت به مقدار دوز مصرفی مقاومت نشان می دهد و او برای رسیدن به احساس لذت قبلی باید مواد بیشتری مصرف کنند, همین امر باعث ایجاد یک چرخه خطرناک اعتیاد به مواد می شود که غلبه بر آن بدون درمان اعتیاد می تواند چالش برانگیز باشد.

همه زنان در طول زندگی خود استرس را تجربه می کنند, اما همه آنها اختلال اضطرابی ندارند. علائم اولیه اضطراب, نگرانی بیش از حد است که در اکثر روزها در یک دوره زمانی شش ماهه یا بیشتر رخ می دهد, علاوه بر این, پنج معیار دیگر اختلال اضطرابی نیز باید برای تشخیص در نظر گرفته شود:

  • در کنترل نگرانی و اضطراب بیش از حد مشکل دارند.
  • اضطراب تنها به دلیل علائم دیگر تجربه نمی شود.
  • علائم اضطراب تأثیر قطعی و منفی بر توانایی زن برای عملکرد در زندگی اجتماعی, شخصی یا حرفه ای دارد.
  • این اضطراب در نتیجه مصرف مواد مخدر یا الکل یا سایر شرایط سلامت روان نیست.

زنان همچنین باید حداقل سه مورد از شش علامت زیر را تجربه کنند که عبارتند از:

  • خیلی زود خسته شدن
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • تنش عضلانی
  • بی قراری
  • اختلالات خواب

یکی از دلایل ایجاد اختلالات همزمان با اضطراب و مصرف مواد, عوامل خطر مشترک بین آنها است. اضطراب و هم مصرف مواد می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی, محیطی, بیولوژیکی و سایر عوامل سبک زندگی از جمله استرس مزمن باشد. تروما و ضربه نیز می تواند باعث اضطراب شود و برخی از زنان را بیشتر در معرض سوء مصرف مواد قرار دهد.

زنان مبتلا به اضطراب اغلب برای تسکین علائم اضطراب خود به مصرف مواد روی می آورند. به عنوان مثال, برای زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی, مواد مخدر یا الکل ممکن است به آنها کمک کند در محیط های اجتماعی احساس آرامش کنند. مصرف زیاد مواد مخدر و الکل همچنین می تواند علائم سلامت روان را پنهان کند و به طور موقت ذهن زن را از مشکلاتی که تجربه می کند منحرف کند.

همچنین, نتایج مطالعات نشان داده است که میزان مصرف مواد در زنان مبتلا به اضطراب بیشتر از زنان دیگر است. در برخی شرایط, این امر نتیجه مستقیم مصرف مواد نیز است. باید گفت, اضطراب پیامد رایج مصرف بسیاری از مواد نیز است و می تواندحتی در زمان اقدام برای ترک و بهبودی نیز رخ دهد. در کنار این مشکلات,  عواقب سوء مصرف مزمن مواد نیز می تواند به مرور زمان منجر به اختلال اضطرابی به دلیل تعاملات خاص مواد شیمیایی مغز در زنان شود. مصرف مواد مخدر و الکل همچنین می توانند علائم اضطراب را افزایش دهند, و مدیریت آن را دشوارتر کند و در نتیجه باعث افزایش مصرف مواد برای تسکین علائم شوند.

مطالعات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی با ترکیبی از استراتژی های اصلاح رفتار, درمان و داروهای ضد اضطراب قابل درمان هستند. درمان شناختی- رفتاری یکی از موثرترین راهبردهای درمانی برای درمان اضطراب و مصرف مواد است. در طی درمان شناختی-رفتاری, بیماران یاد می‌گیرند که چگونه الگوهای فکری منفی را که آنها را ترسناک یا مضطرب می‌کند, شناسایی کنند.

بیمارانی که دارای تشخیص دوگانه اضطراب و سوء مصرف مواد هستند, می توانند از درمان شناختی-رفتاری برای یادگیری راهبردهای مقابله ای جهت کمک به اهداف بازیابی, حتی در موقعیت های پر استرس استفاده کنند. بسیاری از روش‌های درمانی تأثیرات تروما را هدف قرار می‌دهند و به بیماران کمک می‌کنند تا به نحو مؤثرتری با تأثیرات درد یا فقدان عاطفی کنار بیایند. زنان با تشخیص دوگانه  اختلال اضطراب و مصرف مواد, نیاز به درمان تخصصی دارند که هر دو موضوع به طور همزمان درمان شوند. یک برنامه درمانی جامع شامل سطوح مختلف مراقبتی است که با سم زدایی پزشکی شروع می شود و با درمان و مراقبت های بعدی در منزل یا سرپایی ادامه می یابد.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …