جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۹ پیش‌بینی درباره بازار کانابیس در جهان در سال ۲۰۲۲

در ۱۰ سال گذشته شاهد روندهایی در سطح جهان به سوی «جرم زدایی از مصرف کانابیس» بوده ایم. این سیاست اگرچه پیامدهای منفی زیادی در پی دارد، اما به نظر می‌رسد با توجه به قرار گرفتن کانابیس در دسته «مواد نرم[۱]» بسیاری از دولت‌های جهان مایل به قانونی سازی این ماده و از میان بردن بازار سیاه شکل گرفته در این زمینه هستند. «اندرو دی‌آنجلو»، پژوهشگر برجسته و فعال در زمینه کشت، تولید و فروش کانابیس در تحلیل جالب توجهی برای مجله فوربس ۱۰ مورد پیش‌بینی درباره تحولات احتمالی مربوط به این حوزه در سال ۲۰۲۲ مطرح کرده است.

  • با کاهش شیوع کووید – ۱۹ در برخی از ایالت‌های آمریکا نظیر کالیفرنیا، نوادا و دنور مراکز مصرف امن کانابیس تأسیس و آغاز به کار خواهند کرد.
  • پذیرایی با خوراکی‌های دارای کانابیس در برخی هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و اقامتگاه‌ها آغاز خواهد شد.
  • لوازم آرایشی، پوشاک و محصولات مد دارای تبلیغات کانابیس در فرهنگ پاپ در جهان رواج بیشتری خواهد گرفت؛ از جمله برندهای لوکس بیش از پیش به تولید محصولاتی با این برچسب‌ها رو خواهند آورد و سلبریتی‌ها در سطح جهان بیش از پیش درباره کانابیس صحبت‌های تأییدآمیز خواهند کرد.
  • مکزیک احتمالاً تا پایان سال اقدام به قانونی سازی کامل مصرف تفننی کانابیس خواهد کرد و چارچوب مصرف قانونی را ایجاد خواهد کرد.
  • بوندستاگ (پارلمان فدرال) آلمان احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی مباحثی بنیادی برسر قانونی سازی مصرف تفننی کانابیس برگزار خواهد کرد و موافقت خود با این امر را نشان خواهد داد.
  • تولید کانابیس در جهان بیش از پیش به صورت یک صنعت مجاز درخواهد آمد و دچار فراز و نشیب‌های زیادی خواهد شد، زیرا کشت و تولید این ماده در تعداد بیشتری از کشورها از نظر قضایی نیز قانونی خواهد شد.
  • دولت فدرال ایالات متحده سیاست پیشین خود در مورد کانابیس را ادامه خواهد داد و هنوز به سمت اصلاح آن گام برنخواهد داشت و ممنوعیت کانابیس در سطح فدرال ادامه دارد.
  • در سطح بازار کار آمریکا شرکت‌های فعال در زمینه کانابیس همچنان به مقاومت در برابر کارآفرین‌های قدیمی تولید کانابیس ادامه خواهند داد و تمایلی به شکل گیری فضای رقابتی نشان نخواهند داد. اما این کارآفرینان نیز به تلاش برای دستیابی به بازار قانونی ادامه خواهند داد.
  • تقاضای بیشتری به سوی تولیدکنندگان غیر شرکتی (سنتی و قدیمی) سوق پیدا خواهد کرد و همانطور که این دسته از تولید کنندگان موفق شدند در کانادا به بازار قانونی دسترسی بیشتری پیدا کنند در ایالات متحده نیز تا پایان ۲۰۲۲ سهم بیشتری از بازار به تولیدکنندگان غیر شرکتی خواهد رسید.

چنانچه مکزیک و آلمان در سال ۲۰۲۲ به سوی قانونی سازی کامل کانابیس حرکت کنند، این رویداد پیامدی زلزله گونه در اروپا و آمریکای لاتین در پی خواهد داشت. به دلیل نقش پیشرو آلمان در میان کشورهای اروپایی، انتظار می‌رود برخی از دیگر کشورهای این قاره نیز به صورت دومینووار رو به چنین سیاستی بیاورند. اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت در آلمان شاهد راه افتادن مغازه‌های کانابیس مجاز باشیم. همچنین در مکزیک ممکن است رئیس جمهور پیشرفت های ایجاد شده را وتو کند.

در ایالات متحده به احتمال زیاد، شاهد هیچ تحولی در سطح فدرال نخواهیم بود. اگرچه حزب دموکرات در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارد و وعده اصلاح سیاست فعلی را داده بود، اما معمولاً در سال انتخابات چنین تغییراتی بعید به نظر می‌رسد.

 

 

پی‌نوشت

[۱] Soft drugs

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …