جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازگشت عرضه و مصرف مواد به دوران پیشا کرونا

گزارش آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲  نشان می دهد که عرضه و مصرف مواد در کشورهای اروپایی به سطح قبل از همه گیری کووید ۱۹ بازگشته است. بررسی سالانه این آژانس توضیح می دهد که چگونه بحران های مخدری اروپا در حال افزایش و تکامل است و نوآوری های فکری توسط سودجویان و قاچاقچیان بازار مواد را به سمت و سوی جدید هدایت می کند. همچنین مواد در سطح بالایی در دسترس است و حتی در مورد برخی از مواد مانند کوکائین دسترسی بدان بیشتر از قبل از همه گیری گزارش شده است. این گزارش نشان می دهد چگونه محصولات تولیدی از کانابیس به طور فزاینده ای متنوع شده و تولید مواد مخدر مصنوعی در حال افزایش است.

همچنین مصرف انواع مواد به سطح قبل از همه گیری بازگشته است؛ به عنوان مثال تجزیه و تحلیل فاضلاب در برخی از شهرهای اروپایی بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ هم زمان با اوج گیری کرونا و اعمال محدوبت های رفت و آمد نشان از کاهش سطح مصرفی کوکائین، کراک، آمفتامین و مت آمفتامین دارد. به نظر می رسد با کاهش محدودیت های بعد از کرونا درمان دارویی و سایر خدمات مربوط به حوزه درمان اعتیاد به سطح قبلی خود باز گشته است اما برخی از خدمات مانند خدمات سلامت الکترونیکی و مشاوره های درمانی که تحت تاثیر شیوه های نوآورانه دوره محدودیت ها تغییر کرده بود، همچنان به صورت دورکاری فعال هستند.

در این زمینه ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا هم زمان با انتشار گزارش سال ۲۰۲۲ گفته است: «تشدید مداوم تولید مواد مخدر مصنوعی در اتحادیه اروپا به ما نشان می‌دهد که گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته از تجارت غیرقانونی مواد مخدر سود می‌برند و سلامت و امنیت عمومی را به خطر می‌اندازد. این یک نگرانی خاص است که مشارکت بین شبکه‌های جنایی اروپایی و بین‌المللی باعث ایجاد رکورد در دسترس بودن کوکائین و تولید متامفتامین در مقیاس صنعتی در اروپا شده است. این بحران حتما افزایش مصرف را در اتحادیه اروپا به همراه دارد و باید منتظر پیامدهای جدی آن بود. از این رو، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به مقابله با این تهدیدات در حال توسعه از طریق تلاش مشترک، بر اساس اولویت‌های جرم و جنایت اتحادیه اروپا و استراتژی‌های امنیتی و مواد مخدر ادامه خواهند داد.

در ادامه الکسیس گودل مدیرآژانس مواد مخدر اروپا اضافه می کند که  گزارش ۲۰۲۲ این آژانس را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد: همه جا، همه چیز، همه.  انواع مواد هرگز به این اندازه در دسترس نبوده اند و مواد جدید قوی همچنان در حال ظهور هستند. امروزه، تقریباً هر چیزی که دارای خواص روانگردان باشد، می تواند در دسته مواد خطرناک قرار گیرد، زیرا خطوط بین مواد قانونی و غیرقانونی در حال محو شدن است و همه می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار گیرند، زیرا مشکلات حوزا مواد مخدر، چالش های مهم بهداشتی و اجتماعی دیگر حوزه ها را که امروز با آن مواجه هستیم، تشدید کرده است. این گزارش در زمانی به دست می‌آید که رویدادهای بزرگ جهانی همه حوزه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این گزارش از طریق تجزیه و تحلیل روندهای فعلی و تهدیدهای در حال ظهور، چگونگی تأثیر این تحولات بر مشکلات مواد مخدر در اروپا در آینده را بررسی می کند. من قاطعانه معتقدم که تنها در صورتی می‌توانیم به مسائل پیچیده سیاستی در زمینه مواد مخدر رسیدگی کنیم که پاسخ‌های خود را بر اساس درک متوازن و مبتنی بر شواهد از مشکل مواد را از پیش آماده کنیم.

بر اساس این گزارش در سراسر اروپا، مواد روانگردان خطرناک جدید همچنان در حال ظهور هستند و  کاتینون ها در کانون توجه قرار دارند.مواد روانگردان جدید (NPS) همچنان به میزان یک عدد در هفته در اروپا ظاهر می شوند و سلامت عمومی را به چالش می کشند. در سال ۲۰۲۱، ۵۲ ماده جدید برای اولین بار از طریق سیستم هشدار زودهنگام اتحادیه اروپا (EWS) کشف و گزارش شد که تعداد کل NPS های نظارت شده توسط EMCDDA  را به ۸۸۰ رساند. در سال ۲۰۲۱، ۶ مخدر مصنوعی جدید ، ۶ کاتیونون مصنوعی و ۱۵ ماده مصنوعی جدید کانابینوئیدها برای اولین بار گزارش شده است و این امر نشان از جهش بازار تولیدی مواد مصنوعی جدید دلرد و زنگ خطر جدی برای همگان است.

مقادیر بی سابقه NPS  در اروپا در سال ۲۰۲۰ (۲۷ کشور عضواتحادیه اروپا، ترکیه و نروژ) کشف و ضبط شد که در مجموع ۶.۹ تن (۴۱۱۰۰ کشفیات) بود. از مواد کشف‌شده، ۶۵ درصد (۳.۳ تن) کاتیون‌های مصنوعی بود که اغلب به‌عنوان جایگزین برای محرک‌های شناخته شده (مانند کوکائین و MDMA  فروخته شده است. به دنبال کنترل بر روی کاتینون های مصنوعی در چین، بیشتر مقادیر عمده این مواد قاچاق شده به اروپا در سال ۲۰۲۰ از هند منشا گرفته است که احتمالاً نشان دهنده سازگاری بازار با کنترل های قانونی و اختلالات عرضه است. در پایان سال ۲۰۲۱، EMCDDA  بر ۱۶۲ کاتینون مصنوعی نظارت داشته است که آن را به دومین دسته بزرگ NPS  تحت نظارت پس از کانابینوئیدهای مصنوعی تبدیل کرده است.  ثبت رکورد قاچاق کاتینون مصنوعی به اروپا و گزارش های مربوط به بیش مصرفی مضرات  واکنش های جدیدی را برانگیخته است.

تحولات در حوزه کانابیس چالش‌های جدیدی را برای نحوه واکنش کشورها به رایج‌ترین مواد مخدر غیرقانونی اروپا ایجاد می‌کند. محصولات کانابیس به طور فزاینده ای متنوع می شوند مانند عصاره ها و خوراکی ها. محیط سیاست حشیش اروپا نیز در حال تغییر است و دامنه سیاست ها به تدریج گسترش می یابد. علاوه بر کنترل غیرقانونی حشیش، اکنون سیاست‌ها مقررات حشیش را برای مصارف پزشکی و سایر مصارف تحت پوشش قرار می‌دهند.

در سال ۲۰۲۰، میانگین محتوای THC  رزین کانابیس ۲۱ درصد بود، تقریباً دو برابر کانابیس گیاهی (۱۱ درصد)، که روند مشاهده شده در سال های اخیر را معکوس کرد، زمانی که کانابیس گیاهی معمولاً از قدرت بالاتری برخوردار بود. این نشان دهنده نوآوری در بازار است زیرا به نظر می رسد تولید کنندگان رزین، معمولاً از خارج از اتحادیه اروپا، به رقابت حشیش گیاهی تولید شده در اروپا پاسخ داده اند. همچنین در این گزارش نگرانی‌هایی در مورد تقلبی شدن محصولات غیرقانونی حشیش با کانابینوئیدهای مصنوعی که می‌تواند بسیار قوی و سمی باشد، برجسته شده است. کاربرانی که فکر می‌کنند محصولات کانابیس طبیعی را خریداری کرده‌اند، ممکن است از اینکه محصول حاوی کانابینوئیدهای مصنوعی است و در معرض خطرات سلامتی بیشتری قرار دارند، بی‌اطلاع باشند.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …