سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

جدال بر سر «جنگ با مواد» در رومانی

در ماه ژوئن مردی ۲۵ ساله هنگام شرکت در جشنواره موسیقی در بخارست پس از رسیدن به بیمارستان سنت پانتلیمون به دلیل بیش مصرفی در آمبولانس جان خود را از دست داد.  این خبر باعث شد ۳۰ سیاست‌مدار دست راستی از حزب «نشنال لیبرال» به دنبال تصویب قانونی باشند که در آن تمامی جرائم مرتبط با مواد مخدر از جمله جرم انگاری مصرف کانابیس را تشدید می‌کند. لاورنتیو دان لئوریانو به روزنامه لیبرتاتا گفت که مجازات زندان اقدام صحیحی برای جلوگیری از مصرف و فروش انواع مواد مخدر است.

مطالعه انجام شده توسط مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد نشان داد که هیج ارتباط روشنی بین کاهش مجازات و افزایش میزان مصرف وجود ندارد.میهای باربولسکو رئیس پلیس و مسئول کارتل منطقه‌ای «آلفا» در اینباره گفت:«جامعه احساس می‌کند مجازات برای افرادی که مرتکب جنایت قاچاق می‌شوند یا مواد مخدر مصرف می‌کنند باید تشدید شود، زیرا این اقدمات هم برای کسانی که آن را انجام می‌دهد و هم به طور کلی برای مردم خطرناک محسوب می‌شود.» در حالی که در گذشته تعداد اندکی از مردم رومانی به مصرف مواد در گذشته اعتراف می‌کنند، بیش از نیمی از جمعیت مواد مخدر را یک مشکل بزرگ برای کشور می‌دانند.

 

مواد «سخت و نرم»

همچنین این باور در جامعه وجود دارد که مصرف مواد مخدری نرمی همچون کانابیس می‌تواند منجر به مصرف مواد مخدر سخت شود. استدلال دانشگاهیان آن است که این احتمال وجود دارد اما بسیاری از اوقات این اتفاق به شرایط اجتماعی-اقتصادی و همچنین فرهنگ محل زندگی افراد بستگی دارد.

باربولسکو گفت که نه مصرف و نه توزیع هر نوع مواد هرگز قابل توجیه نیست.

وی گفت: «برای یک رئیس شبکه مجازات پنج تا هفت ساله بابت آسیبی که به جامعه زدند بسیار اندک است. ما می‌دانیم که تاثیر منفی این اقدام بسیار بیشتر از هر جنایت دیگری است؛ زیرا یک فروشنده یا یک رئیس شبکه می‌توانند مقدار زیادی از بخش بزرگی که جامعه مصرف می‌کند را به مردم عرضه کنند»

در حالی باربولسکو بیبشتر بر مشکل خرید و فروش متمرکز بود، افزود گفت که مصرف کنندگان نیز باید مجازات شود.

وی افزود: «در جامعه‌ای که سرطان در آن نفوذ می‌کند، باید ریشه کن شود و اجازه ایجاد چنین پدیده‌ای را ندهیم.»

در هفته‌های اخیر کانال‌های تلویزیونی با پلیس‌ها، والدین نگران و افرادی که به مشکل شدید مصرف مواد و قاچاق در رومانی اشاره می‌کند، مصاحبه کرد.

روزنامه‌نگاران رومانیایی مانند دیانا مسه‌سان و یولیا روشو از لیبرتاتا یا الکس اولارو از نشریه آنلاین «پرس وان» تلاش کرده‌اند تا روایتی از کانال‌های تلویزیونی مبنی بر «سرطان» جامعه بودن مواد مخدر ارائه دهند.

آنها با مشاوران، روان پزشکان و سازمان‌های دولتی که با اپیدمی مواد مخدر مبارزه کردند صحبت کردند. همه آنها می‌گویند که دولت به اندازه کافی برای افرادی که مواد غیرقانونی مصرف می‌کنند کاری انجام نمی‌دهد و آنها به جای دریافت کمک تنها مجازات می‌شوند.

 

مشکل تحت کنترل

استدلال باربولسکو آن است که تشدید مجازت‌ها در زمینه مصرف، مشکل را به طور کامل حل نمی‌کند اما سعی می‌کند مشکل را تحت کنترل نگه دارد. اجرای برنامه‌های حمایت از مصرف کنندگان در مجموع امری دشوار است و شما هیچ تضمینی ندارید که فرد مصرف کننده روند مصرف را قطع کند. در زندان‌ها برنامه‌هایی برای مصرف کنندگان مواد وجود دارد که در آن برنامه‌های آگاه‌سازی مواد مخدر را می‌بیند.

به نظر می‌رسد که تلاش برای بازپروری افراد در زندان راه خوبی برای ادغام مجدد افراد در جامعه نیست. میهایلا از مراکز آزمایش مواد مخدر و همچنین برنامه‌هایی که برای کمک به مراجعان طراحی شده است، حمایت می‌کند.

انجمن روان‌پزشکی و روان درمانی رومانی در نامه سرگشاده جرم‌انگاری مصرف مواد مخدر را محکوم کرد و از دولت خواست است تا در این حوزه مداخله کرده و از تحقیقات پزشکی و کمک به کاربران خارج از زندان را در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین مصرف کنندگان مواد مخدر معتقدند که آژانس ملی مبارزه با مواد مخدر کمک چندانی نمی‌کند و قرار دادن «مواد مخدر» در زمره انگ‌های اجتماعی مسئله قابل توجهی است.

در حالی که نبرد قانونی بر سر مصرف مواد مخدر در جریان است، مواد در جامعه رومانی به عنوان یک تابو باقی مانده و بسیاری هنوز مسائل آن را درک نکردند.

همچنین ببینید

محکومیت سزار مبارزه با مواد در مکزیک به جرایم مخدری

جنارو گارسیا لونا وزیر امنیت عمومی در دوران ریاست جمهوری کالدرون (۲۰۰۶- ۲۰۱۲)، روز سه‌شنبه …