شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

برزیل و چرخه منطقه‌ای کوکائین در آمریکای لاتین

با آغاز پاندمی کرونا تغییرات متقابل و محسوسی در عملیات‌ سازمان‌های مجری قانون در روند قاچاق مواد مخدر از مسیر برزیل ایجاد کرده است. اطلاعات مربوط به کشفیات کانابیس و کوکائین در برزیل، شباهت‌ها و تفاوت‌های مربوط به این دو ماده مخدر را در دوره‌ای مشخص نشان می‌دهد. در حالی که تفاوت‎ها احتمالا نشان دهنده پویایی بازار است (با توجه به تاثیر همه‌گیری کرونا)، شباهت‌ها منعکس کننده عوامل خارجی مانند فعالیت‌های مربوط به اجرای قانون است که به شکل زیادی بر روی این دو مواد تاثیر گذاشته است. برخی از تغییرات مشاهده شده گذرا بوده‌اند. برخی دیگر نشان دهنده تشدید روندهای موجود و تغییر آنها به سمت الگوهایی فعلی هستند که توان تداوم ندارند.

در ابتدای همه‌گیری کرونا، این پاندمی باعث اختلالی کوتاه مدت در روند اجرای قانون در برزیل شد. تاثیر محدودیت‌های کرونایی و همه‌گیری بر روند اجرای قانون در بین مراکز و ایالت‌های مختلف متفاوت است. برخی بیماری ماموران را گزارش می‌دادند و برخی دیگر به اختلالات به وجود آمده اشاره داشتند. نوع عملکرد این مراکز و نهادهای مشابه نشان دهنده عدم اخلال در روند فعالیت‌های آنها است. با این حال اختلالات مقطعی در مورد فعالیت‌های عادی پلیس فدرال گزارش شده است.

این مراکز منابع بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر اختصاص دادند. علاوه‌براین با سریع‌تر شدن روند حمل‌و‌نقل، این امکان به پلیس داده شده که  سریع‌تر در مواقع اضطراری در محل حاضر شده و مظنونان را دستگیر کنند. همچنین با کاهش تعداد وسایل نقلیه در جاده‌ها، موارد قاچاق در هر بازرسی معمولی افزایش یافته است. علاوه‌براین تخصیص مجدد منابع این اجازه را به مسئولان می‌دهد تا حضور دولت در نقاط استراتژیک افزایش یابد. براساس روند افزایشی کشف کوکائین و کانابیس توسط پلیس فدرال، این تغییرات در خصوص این دو مواد اعمال شده است. روندهای متمایز در میزان کشفیات احتمالا منعکس کننده پویایی متمایز در بازار کوکائین و کانابیس است، اما در عین حال شواهدی را تقویت می‌کند که تغییرات مربوط به اجرای قانون و تعداد کشفیات را نشان می‌دهد.

تغییر شرایطی که بر روی وضعیت جاده‌ها تاثیر می‌گذارد به همراه تلاش‌های متمرکز مجری قانون منجر به افزایش تعداد کشفیات کانابیس و کوکائین در ابعاد مختلف، به استثناء کشفیات بزرگ شده است. برخلاف روند افزایشی غالب، چنین کشفیات بزرگی که میزانی کوچک اما مهم را تشکیل می‌دهند، از نظر تعداد ثابت مانده یا در کشفیات بزرگ نادرتر شدند. علاوه‌براین هنگامی که بر حسب مقدار کل کشفیات (مجموع کشفیات در برزیل) اندازه گیری صورت می‌گیرد، این میزان کاهش می‌یابد که احتمالا انعکاس دهنده دسترسی عمومی در سراسر کشور و تعیین روند کلی در مقدار کوکائین کشف شده توسط پلیس فدرال است.

داده‌های مربوط به کشفیات مواد نشان می‌دهد که تغیرات قابل توجهی در پویایی بازارهای مخدری، به‌ویژه قاچاق مواد در داخل و خارج از برزیل، در نزدیکی شیوع کووید- ۱۹ رخ داده است. با شروع سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، به دلیل افزایش مقادیر قاچاق در پاراگوئه، دسترسی تدریجی به کانابیس در سراسر برزیل افزایش یافته است. در سوی مقابل به طور کلی توقیف کوکائین کاهش یافت و تاثیر متفاوتی در جریان کوکائین در واحدهای فدرال به وجود آمد.

میزان کشفیات نشان می‌دهد که تغییرات قابل توجهی در پویایی بازارهای مخدری، به ویژه میزان قاچاق در داخل و خارج از برزیل، در نزدیکی شیوع کووید- ۱۹ رخ داده است. با آغاز سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، در دسترس بودن کانابیس به تدریج در سراسر برزیل افزایش یافت که ناشی از جریانات پاراگوئه بود و رابطه مستقیمی با افزایش مقادیر کشفیات دارد. در سوی مقابل روند توقیف کوکائین کاهش یافت و تاثیر متفاوتی بر جریان کوکائین در واحدهای فدرال برجای گذاشت.

مسیرهای قاچاق در برزیل، به‌ویژه در ایالت سائاپائولو دارای میزانی از ثبات است. اقدامات مرتبط با همه‌‎گیری کرونا، تجمع‌های داخلی، توزع مجدد و مدیریت ذخایر کوکائین در روندهای داخلی تاثیر گذاشته است. گزارش‌های مربوط به استفاده از هواپیماهای کوچک برای قاچاق نشان دهنده تغییر روش‌های معمول برای قاچاق مواد در داخل و همچنین نشان دهنده چالش گروه‌های جنایت‌کار سازمان‌یافته برای جابه‌جایی کوکائین با استفاده از روش‌های معمول ترانزیت در داخل کشور است.

روند رو به افزایش کشفیات در غرب و روندهای کاهشی در شرق نشان دهنده افزایش عرضه کوکائین در کشور (برزیل)در چندماه نخست شیوع همه‌گیری کرونا است. در حالی که روند توزیع به بنادر برای قاچاق مختل شده است، منجر به روند کاهشی در جریان‌های خروجی می‌شود.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …