شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش مصرف کانابیس در اروپای مرکزی- غربی

گسترش جهانی شدن با وجود نکاتی مثبتی همچون تسهیل ارتباط میان نقاط مختلف جهان و کاهش هزینه‌ها اما موجب گسترش برخی نکات منفی در سبک زندگی مردم عالم؛ به‌ویژه نوجوانان و جوانان شده است. یکی از چالش برانگیزترین این چالش‌ها شیوع گسترده مصرف ماری‌جوانا است. این آسیب به قدری گسترده است که در میان جوانان اروپای غربی و مرکزی نیز گسترش معناداری پیدا کرده و سن مصرف این مواد به شدت کاهش یافته است. در ادامه این یادداشت براساس گزارش دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل به بررسی وضعیت مصرف کانابیس در اروپای مرکزی و غربی خواهیم پرداخت.

به گزارش دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد، در سال گذشته میلادی برآورد می‌شود که اروپا مصرف کننده اصلی کانابیس بوده است. میزان شیوع سالانه مصرف این مواد در اروپای غربی- مرکزی بین ۶ الی ۸ درصد در یک دهه گذشته (۲۰۱۰ – ۲۰۲۰) در نوسان بوده است. براساس داده‌های نظرسنجی‌های سال‌های اخیر که از کشورهای اروپایی به دست آمده است، بسیاری از کشورها روند افزایش مصرف کانابیس را گزارش کردند. مصرف کانابیس در اتحادیه اروپا نشان دهنده اقبال زیاد به این مواد در میان نوجوانان و جوانان (۱۵ الی ۲۴ ساله) است. براساس آمارهای به دست آمده مصرف سال گذشته کانابیس در این گروه سنی ۱۹.۲ درصد برآورد شده است.

براساس داده‌های ۲۶ کشور اروپای غربی، تعداد افرادی که مصرف منظم و بیش‌مصرفی کانابیس داشتند، افزایش یافته است. در بازه زمانی ۲۰۱۰- ۲۰۱۹ شیوع مصرف در میان افراد بزرگسال (۱۵ الی ۶۴ سال) با ۲۷ درصد رشد به ۳.۹ درصد در این بازه زمانی افزایش یافت. در سل ۲۰۱۹ نسبت افرادی که مصرف روزانه دارند با رشد ۱.۸ درصدی در میان جوانان، در مقایسه با یک درصد سال گذشته، سیر افزایشی را نشان می‌دهد. این در حالی است که میزان خلوص محصولات کانابیس موجود در اروپا نیز افزایش یافته است. بین سالهای ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۹ محتوای THC در کانابیس‌های گیاهی ۴۰ درصد افزایش یافته و میزان رزین کانابیس تقریبا سه برابر شده است. با توجه به افزایش مصرف کانابیس  و افزایش احتمال قرار گرفتن افراد در مصرف مصرف کانابیس با خلوص بالا، مصرف منظم و مکرر کانابیس در میان عموم مردم، مضرات آن همچون بیمار‌های روانی را در اروپای غربی و مرکزی آشکار می‌سازد.

بین سالهای ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۹ در اتحادیه اروپا میزانی افرادی که از کانابیس به عنوان ماده درمانی استفاده می‌کردند از ۲۷ و ۳۵ نفر (در هر ۱۰۰۰۰۰ از افراد بزرگسال) افزایش یافت. در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۵ درصد از کل افرادی که وارد خدمات تخصصی برای درمان مواد مخدر در اتحادیه اروپا شدند، معتاد به مصرف کانابیس بودند. بیش از نیمی از مراجعینی که برای نخستین بار به پزشک مراجعه کردند، به صورت روزانه از این مواد مصرف می‌کنند.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …