شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدهای روند قانونی‌سازی کانابیس در جهان

ترکیبی از متغییرها منجر به نگرانی‌ در حوزه سیاست عمومی در کشورها و مناطقی همچون برخی ایالات در کانادا، ایالات متحده آمریکا و اروگوئه می‌شود که کل زنجیره تامین کانابیس را قانونی کرده و تدابیری را اتخاذ کردند که اجازه تولید و فروش کانابیس پزشکی توسط نهادهای تجاری و انتفاعی را برای افراد غیرنظامی می‌دهد.

این نگرانی‌ها و آمال عبارت اند از، اولا اجازه مصرف غیر پزشکی کانابیس در بین بزرگ‌سالان و جلوگیری از مصرف در میان نوجوانان، دوما پرداختن به حوزه کیفری، زیرا تلقی مصرف کانابیس برای استفاده شخصی به عنوان یک مسئله مجرمانه منجر به دستگیری بسیاری از افراد و اخذ سابقه کیفری شده و اقلیت‌های قومی به طور نامتناسبی تحت تاثیر چنین سیاست‌هایی در کشورهایی همچون آمریکا قرار می‌گیرند. سوما ایجاد بازاری تنظیم کننده برای اطمینان از کیفیت محصولات (دارای محتوای تی اچ سی) و جلوگیری از توزیع آلاینده‍‌های خطرناک در بخش تولیدی و در نهایت جلوگیری از کسب سود برای گروه‌های جنایت‌کار سازمان یافته از محل تجارت غیرقانونی کانابیس، چهارما کاهش هزینه‌های اجرای قانون، به‌ویژه نظارت بر نگهداری از کانابیس برای مصرف شخصی، در نتیجه آزاد کردن منابع برای رسیدگی به جرائم مهم‌تر و پنجما برای دولت و مقامات ایجاد درآمد، کشت، ت محروم‌کردن گروه‌های جنایت کار سازمان یافته از بخشی از درآمد ناشی از فروش کانابیس و در نتیجه حفاظت از سلامت و ایمنی عمومی از جمله ملاحضات در این حوزه است.

 

هشدارها در خصوص ارزیابی تاثیر قانونی شدن کانابیس

تفاوت‌های سیستماتیک در داخل کشورها در بخش‌های مختلف و در زمینه‌های کیفری وجود دارد که منجر به قانونی شدن کانابیس شده است. بنابراین مقایسه نتایج در سراسر این حوزه‌های آزمایشی طبیعی نیست و در مورد تاثیر قانونی‌سازی کانابیس اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد. نگاهی به تغییرات درون یک مورد نسبت به قبل و بعد از آن در حوزه‌های قضایی که کانابیس را قانونی کردند در مقابل نواحی که در آن کانابیس قانونی اعلام نشده نیز می‌تواند گمراه کننده باشد، زیرا روند این شاخص می‌تواند نسبت به وضعیت قانونی آن متفاوت باشد.

بسیاری از روندهای دیده شده در اقدامات در این کشورها و ایالت‌هایی که کانابیس را قانونی کرده‌اند، نمی‌توانند به سادگی از بستر تحلیل خود خارج شوند و همچنین نمی‌توان به سادگی این نتایج را به دیگر مناطق تعمیم دهند. در حوزه‌های کیفری مختلف میزان توسعه بازار کانابیس، ساختار اجتماعی و سیاست‌های موجود می‌تواند تاثیر قانونی شدن این مواد را به شکل متفاوتی کاهش دهد یا تشدید کند.

مهم ترین نکته آشکار شدن اثرات کامل قانونی سازی کانابیس بر سلامت عمومی، ایمنی و عدالت کیفری است که دهه‌ها طول خواهد کشید. در اکثر حوزه‌های قضائی زنجیره‌های تولید و عرضه کانابیس در حال توسعه و همچنان تثبیت نشده است. چند سال پس از قانونی‌شدن مصرف غیرپزشکی کانابیس ممکن است برای ارائه نشانه‌های کافی در خصوص تاثیرات مصرف کانابیس بر سلامت عمومی کافی نباشد زیرا بازارهای کانابیس هنوز در حال توسعه هستند.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …