شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سدات پکر، سایه‌ی مافیا در ترکیه

در نگاه اهل سیاست قدرت در هر کشوری دارای دو چهره پیدا و پنهان است. سیاست مدارانی که در قاب تلویزیون به عنوان مسئول امور دولتی ظاهر می‌شوند اما از خود اختیارات کافی ندارند؛ در مقابل افراد یا گروه‌های پنهان تحت عناوین مثبت در پشت پرده، بی‌آنکه به نهاد حکومتی یا افکار عمومی پاسخگو باشند در روند سیاست گذاری و امور اجرایی کشور تاثیری شگرف برجای می‌گذارند. همسایه غربی ایران یعنی ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. سدات پکر به عنوان رهبر سومین سازمان تبهکار ترکیه و چهره مافیایی این روزهای سیاست این کشور با استقرار در خاک امارات اقدام به افشاگری علیه مقامات دولتی و روند سیاسی در آنکارا می‌کند. وی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ در دادگاه‌های ترکیه محاکمه و به زندان محکوم شده است.

این عضو سازمان مخفی ارگنه‌کون، پس از کودتای سال ۲۰۱۶ و تصفیه گولنیست‌ها و چهره‌های نزدیک به هسته سکولار قدرت در ارتش، وارد رابطه‌ای نزدیک با اردوغان و داماد وی برات آلبایراک شد. او که خود را همواره فردی پان ترک و متعهد به آرمان توران واحد معرفی می‌کرد؛ برای نزدیک شدن به حزب عدالت و توسعه از علامت‌های سازمانی جریان اخوانی‌ها نیز استفاده می‌کرد! پکر در جریان جنگ داخلی در سوریه در هماهنگی کامل با آنکارا اقدام به ارسال تسلیحات سبک و سنگین به گروه‌های تروریستی فعال در منطقه شام همچون الجبهه النصره و داعش می‌کرد. وی این روند همکاری را تا سال ۲۰۲۰ با دولت ترکیه ادامه داد، اما پس از باز شدن پرونده تجاری علیه وی در سیستم قضائی ترکیه وی از ترس تصفیفه ابندا به مونتنگ‌رو و سپس در مقدونیه شمالی مخفی شد. با این حال پکر به دلیل افشاگری پکر علیه داماد اردوغان و مطرح شدن فروش اسلحه به یگان‌های مدافع خلق در سوریه، در مقدونیه شمالی دستگیر و از طریق کوزوو به ترکیه بازگردانده شد.

سدات پکر پس از رهایی مجدد اینبار به امارات رفت تا در آنجا اقدام به تصفیه وو حساب با دولت اردوغان کند. وی در سال ۲۰۲۱ به انتشار ۹ ویدئو اقدام به افشاگری علیه حزب عدالت و توسعه و اداره امنیت ترکیه کرد. وی در اظهارتی بی‌سابقه مدعی شد که محموله ۵ تنی کوکائین که توسط پلیس کلمبیا در مسیر انتقال به ترکیه کشف شده است، زیر نظر محمد آغاز رئیس اداره امنیت کشور و یکی از اعضای اصلی حزب عدالت و توسعه ترکیه صورت گرفته است. وی همچنین دست به افشاگری علیه تولگا آغاز (پسر محمد آغاز) و پرونده تجاوز وی به خبرنگاری قزاقستانی زد. در چنین شرایطی اعضای نزدیک به اردوغان در این حزب معتقدند که این اطلاعات توسط سلیمان سویلو هم حزبی و رقیب اردوغان به دست پکر رسیده است. صحت این ادعا زمانی مشخص می‌شود که شخص پکر در ویدیوهای بعدی خود به شخص سویلو اشاره و مدعی می‌شود که وی در خصوص تبرعه و بازگشت وی به ترکیه قول داده است اما حال به وعده خود عمل نمی‌کند.

حال پس از دور جدید از تنش میان وی و دولت ترکیه، بار دیگر پرونده پکر در دستگاه قضائی ترکیه گشوده و به اتهامات وی رسیدگی شد. در ماه جاری دادگاه ۱۶ آناتولی به اتهامات سدات پکر و ۸۴ متهم دیگر در دادگاه عالی جنایی رسیدگی کرد. در این جلسه ۳۹ متهم و ۵ زندانی در این جلسه به همراه وکلای برخی شاکیان و متهمان برگزار شد. در ای جلسه وکلای برخی متهمان به دنبال رفع اتهام و وکلای برخی دیگر به دنبال رفع محدودیت‌های قضایی برای موکلین خود بودند. هیات این دادگاه با اعلام تصمیم موقت خود حکم به استمرار قرار بازداشت ۷ متهم فراری از جمله سدات پکر داد. این هیات همچنین درخواست وکلای خود مبنی بر رفع شرایط کنترل قضایی را رد و جلسه رسیدگی به این پرونده را به ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ موکول کرد.

همچنین ببینید

آسیب شناسی قانون سلاح در ایران

در مطالعات امنیت یکی از نشانه‌های اقتدار واحد سیاسی تسلط بر شبکه تولید، انتقال، مالکیت، …