جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیاست گام‌به‌گام مراکش برای قانونی‌سازی کانابیس

در سال‌های اخیر پس از قانونی‌سازی روند کشت، تولید مصرف کانابیس در کشورهایی همچون هلند، برخی ایالت‌های آمریکا، اروگوئه، تایلند و … برخی دولت‌ها بدون توجه به آثار مخرب این مواد، به‌ویژه برای نسل جوان، به بهانه‌ای همچون مصرف صنعتی یا مصرف پزشکی به دنبال ترویج این ماده دارای «تی اچ سی» در جوامع مختلف هستند. در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا کشورهایی همچون رژیم صهیونیستی و مراکش در صدر تلاش برای قانونی سازی این ماده محرک در جوامع محلی خود محسوب می‌شوند. در یادداشت سعی می‌کنیم به آخرین اقدامات مقامات مراکشی برای عادی‌سازی و قانونی سازی کانابیس داشته باشیم.

به گزارش «مراکش وورلد نیوز» دولت مراکش فراخوانی برای ساخت یک آزمایش تحقیقاتی در حوزه «کانابیس قانونی» در شمال کشور یعنی استان حسیمه صادر کرده است. این پروژه بخشی از برنامه توسعه سرزمینی حسیمه محسوب می‌شود که بودجه‌ای بر ۱.۶ میلیون دلار به خود اختصاص داده است. این مرکز قرار است دارای آزمایشگاهی تحقیقاتی، فروشگاه کود، انبار محصولات شیمیایی، دفاتر ادارای و … باشد.

فراخوان مناقصه زمانی صادر شد که ۱۰ مجوز رسمی از سوی آژانس ملی فعالیت‌های مرتبط با کانابیس برای انجام فعالیت‌هایی همچون فرآوری و تولید کانابیس صادر شد. براساس این مجوز کشاورزان مراکشی می‌توانند، طبق شرایط خاصی، کشت و تولید کانابیس قانونی را در زمینه‌های پزشکی، آرایشی و صنعتی دنبال کنند. در سال ۲۰۲۱ مراکش لایحه ۲۱-۱۳ را صادر کرد تا رباط بدل به نخستین کشور آفریقایی شود که اجازه مصرف کانابیس را برای اهداف پزشکی و درمانی صادر کرده است. با این حال مقامات این کشور مدعی هستند که دولت مراکش تولیدات غیرقانونی که بدون مالیات فرار و محصولات خود را به سمت بازارهای اروپایی (۷۰ دردصد) صادر می‌کنند، به شدت برخورد خواهد کرد.

تصویب این لایجه سبب شد تا مراکش به عنوان تنها کشور آفریقای شمالی عضو سازمان ملل، رای به خروج کانابیس از طبقه بندی جدول مواد بدهد. به نظر می‌رسد این کشور قصد دارد تا در کنار اسرائیل از مزایای اقتصادی این ماده مخدری بهره ببرد. ذکر این نکته لازم است که دولت‌های عربی که تن به عادی سازی روابط به تل‌آویو دادند، به احتمال زیاد یکی از مقاصد تجارت صهیونیست برای آغاز تجارت مخدری (کانابیس) خواهند بود. در سال ۲۰۲۱ امارات شهروند اسرائیلی را به جرم داشتن بیش از اندازه مواد به مرگ محکوم کرد اما پس از رایزنی صهیونیست‌ها مجبور به آزادی وی شد.

وزارت کشاورزی اسرائیل با هدف تنوع‌بخشی به سبد صادراتی، درصدد تقویت بخش کشاورزی داخلی و گسترش کانابیس دارویی با دانه‌های کانابیس است. ماریجوانای دارویی، صنعتی روبه‌رشد در اسرائیل است و اخیراً برخی از شرکتها از فعالیت در این زمینه سود بسیار بالایی را گزارش کردند. البته مصرف تفریحی ماری‌جوانا نیز با آنکه هنوز قانونی اعلام نشده، در سرزمین‌های اشغالی نسبتاً رایج است. در اسرائیل فشار فزایدی برای قانونی‌کردن این ماده در اسرائیل به وجود آمده است. مصرف کانابیس در سالهای اخیر در جهان روبه افزایش بوده است. داده‌های آماری نشان از آن دارد که در سال ۲۰۲۰ نسبت افرادی که اقدام به مصرف این ماده این ماده کرده‌اند به کل جمعیت در آمریکای شمالی بالغ بر ۳.۱۷ درصد رسیده و این رقم برای کل جهان ۶.۷ درصد است. یعنی در جهان در سال ۲۰۲۰ ،حدود ۶۰۰ میلیون از جمعیت ۹.۷ میلیارد نفری جهان، نفر دستکم یک بار اقدام به مصرف کانابیس کرده اند.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …