جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیامدهای قانونی سازی کانابیس

دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل متحد با پیشرفت روند قانونی سازی مصرف و تملک کانابیس در برخی از کشورهای جهان، پیامدهای مختلفی در حوزه‌های مختلف سلامت، ایمنی عمومی، بازار، منافع تجاری و نهایتاً عدالت کیفری را گزارش کرده است. در حالیکه با قانونی سازی مصرف این ماده حجم اقتصاد غیرقانونی آن کاهش یافته و منبع جدیدی برای درآمد دولت‌ها به وجود آمده اما به نظر می‌رسد مصرف کانابیس در حال افزایش یافتن است.
– یافته‌ها و نتیجه‌گیری ها
– به نظر می رسد قانونی سازی کانابیس، روند مصرف این ماده را در سراسر جهان افزایش داده است.
– میزان مصرف روزانه این ماده طبق گزارش‌ها افزایش یافته و همچنین میزان مصرف ترکیب‌های قوی‌تر نیز میان بزرگسالان جوان افزایش یافته است. در مقابل، شیوع مصرف کانالبیس در بین نوجوانان تغییر زیادی نکرده است.
– نسبت افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی و خودکشی مرتبط با مصرف منظم کانابیس افزایش یافته است، همچنین تعداد بستری شدن در بیمارستان به دلیل اختلالات مصرف حشیش افزایش یافته است.
– محصولات شاهدانه متنوع شده اند و سطوح متوسط THC موجود محصولات مختلف شاهدانه همچنان در حال افزایش است و در در برخی بازارها به ۶۰ درصد می رسد.
– نفوذ فزاینده و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ، از جمله آنهایی که در بخش الکل و تنباکو فعال هستند، در زمینه کانابیس نیز مشهود است.
– صنعت کانابیس قانونی درآمدهای مالیاتی قابل توجهی را برای دولت‌ها در پی داشته است و حجم بازار غیرقانونی کانابیس را کاهش داده است.
– حوزه های قضایی، اما در کنار بازارهای قانونی به حیات خود ادامه می دهد. قانونی شدن منجر به کاهش عمده در تعداد و میزان دستگیری افراد برای جرایم مرتبط با کانابیس شده است. با این حال، از آنجایی که مالکیت کانابیس همچنان یک جرم کیفری برای افراد زیر سن قانونی است، قانونی شدن منجر به کاهش قابل توجهی در نرخ دستگیری جوانان نشده است.

 

 

 

پیشنهادهای سیاستگذارانه
– تداوم نظارت شدید بر تأثیرات قانونی شدن کانابیس، به ویژه در حوزه‌های بهداشت عمومی، حاکمیت قانون، امنیت عمومی و بازار غیرقانونی، زیرا این امر برای درک بهتری از هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی به ما می‌دهد.

– سرمایه گذاری در تحقیقات در مورد اثرات مصرف کانابیس‌های خوراکی و غیرطبیعی، به ویژه پیامدهای منفی مصرف محصولات کانابیسی با THC بالا، تولید محتوا، از جمله در مورد جوانان، زنان و به‌ویژه زنان باردار.
– تصحیح برداشت‌های نادرست در حوزه مخاطرات مصرف کانابیس از طریق پیام‌های شاهد محور پیشگیرانه به‌ویژه در ارتباط با جوانان

– اولویت دادن به سلامت و ایمنی عمومی به عنوان منافع تجاری
– گسترش بازار حشیش قانونی از درس های آموخته شده ترسیم کنید
– از صنایع تنباکو، الکل و مواد غذایی فوق فرآوری شده، به عنوان
– همچنین صنعت داروسازی و موارد مستندی که در آن
– پیگیری منافع تجاری افراد آسیب پذیر یا محروم را هدف قرار داده است
– گروه ها، و با نگرانی های بهداشت عمومی به رقابت پرداختند.
– اولویت دادن به سلامت و ایمنی عمومی به عنوان لابی منافع تجاری برای گسترش بازار کانابیس قانونی. درس گرفتن از صنایع تنباکو و الکل و صنایع غذایی فوق فرآوری شده و همچنین استفاده از تجربه صنعت داروسازی و موارد مستندی که در آن تعقیب منافع تجاری گروه های آسیب پذیر یا محروم را هدف قرار داده و با نگرانی های بهداشت عمومی رقابت کرده است.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …