جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش مخالفت‌ها با روند قانونی سازی کانابیس در تایلند

تایلند در ماه ژوئن ۲۰۲۲ اقدام به قانونی سازی کشت و نگهداری کانابیس برای مقاصد پزشکی کرد. از آن زمان تاکنون مردم، سیاست مداران و فن سالاران تایلندی به دو گروه «موافقان» و «مخالفان» قانونی شدن این مواد بدل شدند. به عنوان مثال روز سه شنبه ۲۲ نوامبر گروهی از فروشندگان، پرورش دهندگان و افراد معتاد به کانابیس در مقابل مقر دولت این کشور در بانکوک تجمع کردند تا از قرارگرفتن مجدد این ماده در لیست مواد مخدر کنترل شده، که مجازات‌های سختی برای نگهداری و توزیع مواد در نظر می‌گیرد، جلوگیری کنند.

 

چوکوان چوپاکا از «شبکه مردمی قانونی سازی کانابیس در تایلند» که بانی اصلی این تجمع بود از احتمال بالای قرارگرفتن کانابیس در لیست مواد غیرقانونی خبر داد. هیات دولت تایلند برای بررسی گزارش‌ها در خصوص افزایش نگرانی‌ها در مورد مصرف تفریحی کانابیس در میان نوجوانان، از زمان قانونی شدن این مواد، تشکیل جلسه داد. معاون نخست وزیر پس از این جلسه اعلام کرد که دولت این کشور توان قرار دادن مجدد این مواد در لیست مواد غیرقانونی را ندارد؛ با این حال احتمال زیادی برای غیرقانونی اعلام کردن فعالیت کارخانه‌های فعال در این حوزه وجود دارد.

 

به نظر می‌رسد قوانین جدید در تایلند، یکی از لیبرال‌ترین رویکردها در خصوص ماری‌جوانا نسبت به باقی نقاط جهان باشد. هم‌اکنون مردم می‌توانند به اندازه که میل دارند این گیاه را کشت و از آن مصرف کنند؛ هر چند محدودیت‌هایی در خصوص بازاریابی و فروش آن وجود دارد. سوالی اصلی آن است که چه چیزی سبب می‌شود تا کشوری که هنوز توسط نیروهای محافظه‌کار ارتش رهبری می‌شود، که به نظر می‌رسد آزاد کردن قوانین مخدری در آن بعید باشد، به این سمت و سو حرکت کند؟

 

در این کشاکش بر سر قانونی سازی کانابیس در تایلند وزیر بهداشت این کشور در جبهه «موافقان» و عده‌ای پزشکان و قانون گذاران در جبهه «مخالفان» قرار دارند. این گروه از پزشکان و کارمندان دولت خواستار احکام پیشبن در خصوص این ماده مخدر و قرار دادن قید مجرمانه به کشت، نگهداری و فروش این ماده هستند. متاسفانه هم اکنون محصولات ناشی از کانابیس در بخش‌های مختلفی همچون لوازم آرایشی، بستنی، آدامس و … در دهه‌ها داروخانه و سوپر مارکت در بانکوک و سایر نقاط کشور به راحتی در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. تاکید موافقات قانونی سازی کانایس بر روی تاثیرات تجارت کانابیس بر روی درآمد اقشار مختلف جامعه سبب تحت فشار قرار گرفتن دولت و تضعیف موضع اخلاق گرایان و مخالفان عادی سازی تولید و مصرف مواد در این کشور آسیایی شده است.

 

واقعیت آن است که استفاده از اصطلاحاتی همچون «مصرف پزشکی» یا «مصرف تفریحی» کانابیس مسیر را برای آلوده شدن نسل نوپا تایلند به مصرف و اعتیاد به این ماده محرک هموار خواهد کرد. در شرایطی که وزارت بهداشت تایلند باید سنگر نخست مبارزه با عادی سازی کانابیس باشد، در عین ناباوری وزیر بهداشت این کشور همصدا با کارتل‌های بزرگ مخدری خواهان تسریع در روند قانونی سازی ماری جوانا شده است. با این حال شکل گیری هسته‌های مقاومت در برابر عادی سازی کانابیس این امید را به وجود می‌آورد که ماری جوانا مسیر راحتی برای ورود به بازارهای تایلند نداشته باشد.

 

 

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …