یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند قاچاق کوکائین در بازارهای مخدری اتحادیه اروپا

با افزایش فعالیت کارتل‌های مخدری در مکزیک، روند قاچاق کوکائین و خلوص این ماده سفید رنگ در بازارهای محلی قاره سبز افزایش یافته است. پیش از این اروپا جزء بزرگ‌ترین بازارهای هدف برای مصرف مواد شناخته می‌شد اما امروز محلی برای تولید و ارسال مواد مخدر به نقاط مختلف جهان است. ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ سخنگوی گمرک بلژیک در کنفرانسی مطبوعاتی از رویکرد جدید و جزئیات همکاری با گمرک هلند برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر خبر داد.

 

براساس گزارش مخدری اروپا در سال ۲۰۲۲، این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که بررسی‌های اخیر نشان دهنده افزایش خلوص کوکائین طی یک دهه اخیر بوده است.  به گزارش آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ میزان خلوص کوکائین به ۴۰ درصد بالاتر از شاخص سال ۲۰۱۰ رسیده است. در اتحادیه اروپا این گزارش می‌گوید که نزدیک به ۲.۲ میلیون فرد ۱۵ تا ۳۴ ساله (۲.۲ درصد از این گروه سنی) سابقه استعمال کوکائین داشتند و میزان دسترسی به این مواد در سراسر قاره همچنان رقمی بالا را نشان می‌دهد.

 

در سال ۲۰۲۰ برخی کاهش‌ها در شاخص‌های مربوط به کاهش مصرف کوکائین، به دلیل محدودیت‌های دوره پاندمی کرونا در سراسر اروپا مشاهده می‌شود. همچنین مجریان قانون ذر تلاش‌اند برای مقابله با حضور کارتل‌های مکزیکی در بازار سیاه مواد مخدر در قاره اروپا میزان تلاش خود را دوچندان کنند. در گزارش مشترک بوروپل و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، در خصوص همکاری بین کارتل‌های مخدری در مکزیک و شبکه‌های مافیایی مستقر در اتحادیه اروپا ابراز نگرانی شده است. در این گزارش آمده است:«درسال‌های اخیر، کشف‌وضبط مت‌آمفتامین و کوکائین مرتبط با باندهای مکزیکی به عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته چشمانداز مخدری در اتحادیه اروپا ظاهر شده است.» این گزارش هشدار می‌دهد که کارتل‌های مکزیکی به دلیل استفاده از خشونت وحشیانه جهت تسلط بر قلمرو و نگهبانی از زنجیره‌های بدنام تحت نظر هستند.

 

در سال ۲۰۲۱ ماموران گمرک بلژیک نزدیک به ۹۰ میلیون کوکائین قاچاق از طریق بتدر آنتروپ کشف شد. در رسانه‌های اروپایی این بندر به عنوان دروازه واردات غیرقانونی به اروپا معروف شده است. در سال جاری میزان کشفیات به ۱۰۰ تن کوکائین، به ارزش ۵ میلیارد یورو (۴.۳ میلیارد پوند) رسیده است. ظرفیت انهدام کوکائین‌های کشف شده محدود و قریب به ۱.۵ تن است. پس از کشف ۷.۹ تن کوکائین به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو توسط ماموران گمرک در محموله موز از اکوادور، این میزان بیشتر شده است.

 

اداره داریی عمومی فدرال بلژیک مدعی است که طی پنج سال گذشته، رکورد کشف مواد را در این بندر شکست است. با آنکه این کشف در نوع خود بی‌سابقه بود اما با این حال میزان کشفیات در این منطقه بسیار بیشتر از این عدد است. هم‌اکنون بلژیک به دنبال استخدام ۱۰۰ مامور گمرکی جدید و ساخت دستگاه‌های ایکس-ری مدرن با هدف اسکن ۱۰۰ درصدی کانتینرها است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۱ تن مواد مقامات بلژیکی کشف شد که این رقم در سال ۲۰۲۰ با افزایشی قابل توجه به ۶۵.۵ رسید. میزان کشفیات در سال ۲۰۲۱ با ثبت رقم۹۰ تن در جریان بازرسی پیام رسانی رمزگزاری شده کشف شد.

همچنین ببینید

نفوذ جریان های مالی غیرقانونی به فرآیندهای سیاسی غرب آفریقا

یکی از چالش های جدی در عصر حاضر، معضل جرائم سازمان یافته و پدیده های …