دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش راهبردی شماره ۱۱ – وضعیت مخدری اوکراین پس از آغاز جنگ با روسیه

موسسه پژوهشی کادراس در راستای دست‌یابی به اهداف علمی خود با تعریف یک مدخل جدید درصدد است مجموعه‌ای از موضوعات راهبردی و مهم را برای مبارزه با مواد مخدر / محرک و روانگردان در ایران، منطقه جنوب غربی آسیا و نیز جهان تدوین کند. با توجه به اهمیت وافر برخی از موضوعات در دانش اعتیاد و مبارزه با آن ،مجموعه پیش رو با عنوان «گزارش‌ راهبردی» به انتشار خواهد رسید و در آن به موضوعاتی همچون «نارکوتروریسم»، «روندهای کشت و تولید و فروش مواد در جهان»، «تحولات بازارهای مصرف»، «وضعیت دولت‌های شکننده در مبارزه با مواد»، «جنگ با مواد و مقابله با عرضه»، «ظرفیت‌های ادیان در پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آن»، «بررسی انتقادی تجربیات کشورهای پیشرو»، «ظرفیت‌های سیاست جنایی مشارکتی برای پیشگیری از اعتیاد»، «سیاست مخدری جمهوری اسلامی ایران» خواهد پرداخت. دومین شماره گزارش راهبردی موسسه کادراس در سال ۱۴۰۱ به « وضعیت مخدری اوکراین پس از آغاز جنگ با روسیه» می پردازد.

تعداد معتادان تزریقی (عمدتاً مواد اپیوئیدی) در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۰، ۳۵۰ هزار نفر یا ۱.۷% جمعیت اوکراین تخمین‌زده شده‌است. این یکی از بالاترین آمارهای موجود در سطح جهان است. بیشتر اپیوئیدهای تزریقی شامل هروئین و متادون است که در بازارهای غیرقانونی به فروش می‌رسند. برآورد می‌شود که ۲۲.۶% از معتادان تزریقی مبتلا به بیماری «ایدز» هستند و بیش از نیمی از آنها (۵۵%) به هپاتیت c مبتلا هستند. همچنین از سال ۲۰۱۱، تعداد افراد تزریقی و مبتلا به «ایدز» بدون تغییر باقی ماندند.

از این رو از همه پژوهشگران، استادان، علاقه‌مندان و ارباب نظر در این زمینه‌ها می‌‎خواهیم گزارش‌های یاد شده را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و نظرات، پیشنهادها و انتقادت خود را نیز به آدرس ایمیل info@cudras.ir ارسال نمایند.

 

برای مطالعه این گزارش راهبردی کلیک کنید…

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …