یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشدید قاچاق دریایی کوکائین از آمریکای لاتین به آفریقا

به گفته دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد یکی از مسیرهای انتقال مواد از منطقه آمریکای لاتین به جهان، مسیرهای منتهی به قاره آفریقا است. به گزارش مرکز مطالعات جرائم سازمان یافته در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب «InSight Crime»، کشورهای شرق و جنوب آسیا با گسترش بازارهای جهانی کوکائین محموله‌های غیرقانونی بسیار بزرگ‌تری از مواد مخدر را از آمریکای جنوبی دریافت می‌کنند. کارولینا سامپو هماهنگ کننده مرکز مطالعات جرائم سازمان یافته فراملی در آرژانتین در مصاحبه‌ای گفت که قاچاق کوکائین از آمریکای لاتین به مقصد آفریقا افزایش یافته ، زیرا این مسیر برای ترانزیت مواد بسیار سهل و عالی است. این افزایش قاچاق کوکائین به سمت مناطق شرقی و جنوبی قاره سیاه سبب ظهور منطقه بزرگ مصرف کوکائین در آفریقا شده است!

 

محموله‌های مواد مخدر عمدتا در کانتینرهای حمل‌ونقل از بندر سانتوس برزیل بارگیری می‌شوند. همچنین یک جریان تقریبا دائمی از قاچاقیان فردی وجود دارد که مقادیر کمتری مواد را از فرودگاه بزرگ و بین‌المللی برزیل همچون سائوپائولو گوارولوس به خارج از این کشور انتقال می‌دهند. بیشتر این محموله‌ها در کشورهای ساحلی مانند آفریقای جنوبی، موزامبیک، کنیا و تانزانیا و سپس به سایر نقاط قاره که دستی در جرائم سازمان یافته دارند منتقل می‌شود.

 

ابتدا از مسیر انتقال کوکائین از آمریکای لاتین به آفریقا به عنوان راهی از سوی کارتل‌های کلمبیایی برای اجتناب از پرداخت پول به کارتل‌های مکزیکی استفاده می‌شد. این مسئله نقطه آغاز همکاری میان کارتل‌های آفریقایی و منطقه آمریکای جنوبی بود که منجر به افزایش مصرف در قاره اروپا و پیدا شدن بازارهای جدید در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه شد. محموله‌های ایشان از طریق کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های دریایی و قایق‌های مسافربری از منطقه آمریکای لاتین به قاره آفریقا قاچاق می‌گردد. تحقیقات سازمانی غیر دولتی در دسامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این محموله‌ها در دوبارن آفریقای جنوبی، پمبا و ناکالا در موزامبیک، دار السلام و زنگبار در تانزانیا، مومباسا در کنیا و خلیج والویس در نامبیبیا دریافت می‌شود.

 

به گزارش « InSight Crime» کارتل‌های نیجریه پس از تاسیس پایگاه‌هایی در منطقه سائوپائولو در سال ۲۰۰۰،  بر مسیرهای دریایی- هوایی تسلط داشتند. گزارش دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که آنها از قبل انتقال ۳۰ درصد از کوکائین را با قایق و کانتینرهای ترانزیتی از بندر سانتوس هماهنگ می‌کردند. برای قاچاقچیان محموله‌های مواد مخدر می‌توانند در آفریقا به دلیل کنترل‌های کمتر در مناطقی مانند صحرای مالی و جزایر نزدیک به گینه بیسائو، جایی که کوکائین از کشتی‌های بزرگ به قایق‌های تندور در امتداد سواحل آفریقا منتقل می‌شود. در این منطقه قایق‌های مواد مخدر در امتداد سواحل شرقی- غربی آفریقای جنوبی، سواحل شمالی موزامبیک، آب‌های ساحلی زنگبار و ماداگاسکار و منطقه دریایی سومالی- کنیا حمل می‌کنند.

 

به دنبال گسترش مسیرهای قاچاق کوکائین از مبدا آمریکای جنوبی به قاره آفریقا، دولت برزیل سیاست هدف قراردادن مسیرهای انتقال مواد به کشورهای حوزه یوروآتلانتیک را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان مثال در اکتبر ۲۰۲۲ پلیس فدرال برزیل در گزارشی اعلام کرد که در بندر سانتوس ۱۲۵ کیلوگرم بار کوکائین که در داخل محموله‌های کاشی و سرامیک راهی سودان بود، کشف کردند. همچنین در گزارشی دیگر دو زن قصد داشتند که تقریبا ۱۸ کیلوگرم کوکائین را از مسیر فرودگاه راهی منطقه آدیس بابا کنند. در مجموع بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، ۸۰.۷ تن کوکائین در بندر سانتوس کشف و ضبط شده است.

همچنین ببینید

نفوذ جریان های مالی غیرقانونی به فرآیندهای سیاسی غرب آفریقا

یکی از چالش های جدی در عصر حاضر، معضل جرائم سازمان یافته و پدیده های …