سه شنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۳

آغاز مناقشه حقوقی بر سر قانونی‌سازی کانابیس در ایتالیا

در ادامه روند قانونی‌سازی کانابیس در نقاط مختلف جهان، دادگاهی منطقه‌ای در ایتالیا حکم به عدم قرار گرفتن نام «کانابیس» در زمره انواع مواد مخدر داده است. این دادگاه در پاسخ به شکایت ارائه شده توسط انجمن مبارزه با کانابیس را که یکسال موجب طبقه‌بندی کانابیس به عنوان ماده مخدر شده بوده را لغو کرد. در مقابل دادگاه اداری منطقه لاتزیو این فرمان را باطل کرد و به مقامات دستور داد که برای مطابقت آن با قوانین ایتالیا، با اتحادیه اروپا هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد. این گروه‌ مدت کوتاهی پس از صدور این حکم در ژانویه ۲۰۲۲ شکایت خود را ارائه کرد.

 

براساس بیانیه گروه‌های معتبری همچون « Canapa Sativa Italia»، « Sardinia Cannabis»، « Federcanapa» و « Resilienza Italia» امکان اعمال محدودیت بر این بخش کشاورزی وجود ندارد. کنوانسیون بین‌المللی مواد مخدر معتقد است این ماده جزء تنها به حوزه مخدری محدود نمی‌شود پس نمی‌توان آن را صرفا برای کاربردهای صنعتی یا دارویی محدود کرد. بنابراین کانابیس یک ماده مخدر نیست و ممکن است به طور قانونی در داخل و سراسر اتحادیه اروپا و براساس حکم حکم لازم الاجرایی که در سال ۲۰۲۰ اعلام شد بین کشورهای عضو تجارت شود. این حکم براساس یافته‌های مشهور دادگاه دادگستر اتحادیه اروپا در همان سال بود.

 

یکی از استدلال‌های این دادگاه ایتالیایی، استناد به اصل تسری، با استناد به حکم دادگاهی در فرانسه بود که براساس آن شورای دولتی این کشور استفاده کمتر از حد مجاز این ماده که THC  کمتری به بدن فرد منتقل کرده و خطری برای سلامت وی ندارد را مجاز اعلام کرد. اعلام این حکم خبر خوبی برای کشاورزان و صنعتگران ایتالیایی است که با استناد به این حکم بتوانند قدم در مسیر کشورهایی همچن هلند یا آلمان برای قانونی سازی کامل یا مرحله‌ای کانابیس بگذارند.

 

ایتالیا قدم در مسیر گذاشته است که آلمان تقریبا در مراحل نهایی آن قرار دارد. کارل لاوترباخ وزیر بهداشت آلمان پیش‌نویش قانونی‌سازی کامل کانابیس (مطابق با الگوی کانادا) را اعلام کرد. براساس این قانون احتمالی قرار است ماری‌جوانا از طبقه بندی مواد مخدر خارج شده و چرخه تولید، تحویل و فروش این ماده مخدر با مجوز دولت فدرال آلمان انجام شود. طبق این قانون قرار است ضمن وضع مالیات (۱ میلیارد یورو در سال) بر تجارت ماری جوانا، هر فرد بزرگسال اجازه مصرف شخصی ۲۰ الی ۳۰ گرم کانابیس را داشته باشد. لاوترباخ سال ۲۰۲۴ را زمان احتمالی تصویب این قانون اعلام کرده است.

 

در مسیر قانونی سازی کانابیس در آلمان شاید هر یک از احزاب نظرات مختلفی داشته باشند اما تمام آنها بر روی رهایی از بازار غیرقانونی ماری جوانا توافق دارند. به عنوان مثال حزب دموکرات‌های آزاد چشم به مالیات میلیاردی حاصل از اقتصاد قانونی کانابیس دوخته است یا احزاب سبز چشم به برچیده شدن کامل بازارهای غیرقانونی مواد و فروش آزاد ماری جوانا دوخته‌اند. در سوی مقابل احزاب و سیاست‌ مداران اپوزوسیون ضمن مخالفت با این لایحه به صورت علنی به دنبال وتوی کمیسیون اتحادیه اروپا هستند. نکته جالب توجه آن است که لابی مافیای جهانی مواد مخدر به قدری قدرتمند شده است که می‌تواند فضای رسانه‌ای، مقامات دولتی و حتی برخی کارشناسان را برای نیل به اهداف خود بسیج کند.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …