شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل

به همت اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی ایران، نخستین کنگره بین‌المللی «دیپماسی ملل» با حضور سفرا، معاونان و کاردارهای کشورهای کرواسی، اتریش، رومانی، کره‌جنوبی، مالزی، روسیه، فنلاند، تاجیکستان و مهمانان برجسته ایرانی همچون سید عباس عراقچی رئیس مرکز شورای روابط خارجی، علی اکبر صالحی وزیر سابق امور خارجه، دکتر سیدرضا رضوی استاندار اصفهان و دکتر علیرضا بیگدلی معاون کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هجدهم و نوزدهم ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های پیامبر اعظم (ص) و سالن همایش‌های بین‌المللی شهبد بهشتی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

 

سخنرانان و مهمانان حاضر در جلسه در قالب دو پنل تخصصی «دیپلماسی علمی» و «دیپلماسی عمومی» ضمن ارائه نظرات تخصصی خود در خصوص ارتباط بی‌واسط میان ملت‌ها به عنوان مقدمه دیپلماسی میان واحدهای سیاسی، به شرح دیدگاه‌های خود در خصوص وضعیت سیاسی ایران در جامعه بین‌الملل، استعدادهای خدادادی و سرمایه انسانی موجود در ایران، فرصت‌های همکاری و برقراری ارتباطات فعال میان جامعه دانشگاهی‌، پژوهشی و اندیشکده‌ای ایران و سایر کشورهای جهان پرداختند. در روز دوم این کنگره بین‌المللی مهمانان حاضر در نشست پس از اتمام مراسم اختتامیه از مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان بازدید کرده و با آخرین دستآوردهای دانشجویان این مرکز علمی آشنا شدند. سپس نمایندگان نمایندگان دیپلماتیک، شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان اندیشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و انجمن‌های علمی برای دیدار با فعال اقتصادی اصفهان، در نشست اتاق بازرگانی این استان حضور به عمل آوردند.

 

 

موسسه پژوهشی کادراس به عنوان تنها سمن ایرانی فعال در زمینه مطالعات جرائم سازمان یافته و مواد مخدر حضور فعالی در این کنگره بین‌المللی داشت. نماینده مجموعه کادراس علاوه بر شرکت فعال در پنل‌های مختلف این کنگره و نشست اتاق بازرگانی اصفهان، با برخی نمایندگان دیپلماتیک و شخصیت‌های سیاسی حاضر در نشست دیدار و گفتگو کرد. در نگاه این مجموعه پژوهشی مبارزه با مواد مخدر وظیفه مشترک کشورهای مختلف جهان در قبال امنیت انسانی و صلح بین‌المللی است. با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اما مبارزه مشترک با تهدید مواد مخدر موضوعی نیست که بخواهد دست‌مایه بازی‌های سیاسی شده و در حاشیه قرار بگیرد.

 

 

همچنین در جریان این کنگره دو روزه موسسه کادراس این فرصت را یافت تا با سایر اندیشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی فعال در کشور ارتباط گرفته و در خصوص موضوعات مورد علاقه و زمینه‌های مشترک همکاری به بحث و تبادل نظر بپردازد. ملاقات میان پژوهشگران ارشد و اندیشه‌ورزان سایر مراکز علمی، مشورتی و هسته‌های فکری زمینه همکاری‌های مشترک میان نهادهای علمی در موضوعات بین‌رشته‌ای را در آینده نزدیک فراهم خواهد آورد.

همچنین ببینید

ویژگی دولت‌ها و شورش‌های مالی

گلولا به‌عنوان یکی از پیشگامان تحقیق در این عرصه تعریفی را ارائه می‌دهد که بر …