دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بسیج دانشجویان برای مقابله با مواد در آفریقای جنوبی

به گزارش کادراس به نقل از خبرگزاری African News Agency، وزارت توسعه اجتماعی آفریقای جنوبی در نظر دارد تمام تلاش خود را معطوف به آگاهی‌بخشی و آموزش در زمینه خطرهای مواد مخدر کند. این وزارت‌خانه درصدد است قدم‌هایی روبه‌جلو در زمینه برگزاری پویش‌های مقابله با سوءمصرف مواد به‌عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های دانش‌جویان در آفریقای جنوبی بردارد. پویش مقابله با سوءمصرف مواد که در دسامبر گذشته فعالیت خود را آغازکرده، جوانان آسیب‌پذیر را به‌ویژه در رابطه با تأثیرات زیان‌بار الکل و سوءمصرف مواد آگاه کرده و دست‌اندرکاران را ترغیب می‌کند که در مبارزه با این آفت یاری رسانند.

در سال ۲۰۱۶، این وزارت‌خانه نشست‌هایی را در مؤسسات آموزش‌عالی واقع در کیپ شرقی به منظور حل چالش‌های پیش‌روی دانش‌جویان آسیب‌پذیر ترتیب داد. مخاطب این چالش‌ها به‌ویژه دختران، افراد دارای معلولیت، افرادی که مشمول حمایت نظام امنیت اجتماعی نمی‌شوند و آن دست از جوانانی بودند که بخشی از جوامع با گرایش‌های جنسی غیرمتداول[۱] را تشکیل می‌دهند.

یکی از یافته‌های حائز اهمیت این سلسله نشست‌ها، نرخ شیوع بالای سوءمصرف مواد در میان مؤسسات آموزشی بود. به‌عنوان مثال، دانشجویان دانشکده فنی والتر سیسولو، از دسترسی بسیار آسان به الکل و دیگر مواد در مهمان‌سراها و پانسیون‌ها خبر دادند.

در میان برخی یافته های مکالمات، میزان بالای سوء مصرف مواد در موسسات بود. برای مثال، دانش آموزان در دانشگاه تکنولوژی والتر سیسولو در مورد دسترسی آسان به الکل و مواد مرتبط از یک بخش محلی صحبت کردند.

بنابر آمار ارائه‌شده توسط شبکه شیوع‌شناسی مصرف مواد جوامع آفریقای جنوبی[۲]، در سال ۲۰۱۷، ۱۰۰۴۷ نفر در مراکز درمان سوءمصرف مواد پذیرش شدند. در یکی از بیانیه‌های وزارت‌خانه توسعه اجتماعی آفریقای جنوبی آمده‌است، که این وزارت‌خانه در واکنش به تقاضای دانشجویان و به‌عنوان بخشی از پویش مبارزه با سوءمصرف مواد، تلاش‌های بیشتری را وقف اجرای برنامه‌های پیشگیری از سوءمصرف مواد کرده‌‌است و این مهم از طریق پویش‌های ارتقا آگاهی و آموزش به‌عنوان نخستین سطوح مداخله اجرایی شده‌است.

گفته‌می‌شود یکی از عوامل تأثیرگذار کلیدی در گرایش به سوءمصرف مواد که از سوی دانش‌جویان بارها بدان تأکیدشده است، نبود و فقر برنامه‌ریزی فعالیت‌های فوق‌برنامه است. بنابر گزارش‌ها، این ضعف منجر به حدود ۶۰ درصد از جرائم در آفریقای جنوبی و ۸۰ درصد از مرگ در میان مردان جوان شده‌است.

یکی از برنامه‌های وزارت توسعه اجتماعی میزبانی از نمایشگاه‌ها در مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشور است؛ جایی که می‌توان اطلاعاتی در زمینه ارتباط و تأثیرگذاری سوءمصرف مواد با خشونت‌های جنسیت‌محور و ابتلائات از نوع عفونت‌های اچ‌ای‌وی ارائه داد.

شایان ذکر است، بنابر برخی آمارها[۳]، میزان مصرف منظم مواد مخدر در میان جمعیت آفریقای جنوبی ۱۵ درصد تخمین زده شده‌است که دو برابر متوسط جهانی است. کانابیس (که در میان بومیان آن را «داگا» می‌نامند)، شایع‌ترین ماده غیرقانونی مصرفی در افریقای جنوبی است. تقریباً ۲ درصد از کل جمعیت این کشور کانابیس مصرف می‌کنند و پس از آن کوکائین با ۳/. درصد، مسکن‌ها با ۳/. درصد، آمفتامین‌ها با ۲/. درصد و مواد استنشاقی[۴] (حلال‌ها)، توهم‌زاها، و تریاک هر یک با ۱/. درصد میزان مصرف در جایگاه بعدی مواد مخدر پرمصرف در این کشور قراردارند.[۵]

[۱] the LGBTI community  (lesbian, gay, bi, transgender, intersex)

[۲] South African Community Epidemiology Network on Drug Use

[۳]  رجوع شود به:

International Narcotics Control Board. (2010). INCB annual report 2009. Austria: United Nations Retrieved from http://www.incb.org/documents/Publications/AnnualReports/AR2009/AR_09_English.pdf

[۴] inhalants

[۵] Pasche, S., & Myers, B. (2012). Substance abuse trends in South Africa. Human Psychopharmacology:

Clinical and Experimental, ۲۷, ۳۳۸–۳۴۱٫

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.