شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظر سنجی شماره ۱

موسسه تحقیقات، رهیافت‌ها و مطالعات بین المللی مواد مخدر؛ (کادراس) در راستای تقویت ارتباط خود با مخاطبان و خوانندگان محترم اقدام به نظر سنجی در زمینه مواد مخدر و اعتیاد کرده است؛ مهلت شرکت در هر نظر سنجی تا بیستم هر ماه می باشد و پس از آن نظر سنجی جدید بر روی سایت قرار گرفته و تحلیل نظر سنجی قبلی جهت ملاحظه مخاطبان منتشر می شود.

نتایج نظر سنجی شماره ۱ با عنوان «اولویت اصلی برای کنترل معضل اعتیاد کدام است؟» به ترتیب به صورت زیر است:

  • تغییر سیاستگذاری ها و اصلاح قانون مبارزه با مواد : ۵۰ درصد
  • افزایش اقدامات قضایی و انتظامی: ۳۰ درصد
  • جلب مشارکت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی: ۱۳ درصد
  • تغییر رویکردهای حوزه درمان: ۷ درصد

نتایج این نظرسنجی دربرگیرنده چند نکته مهم است:

به نظر می رسد تغییرات زیرساختی و فرهنگی ویژه ای جهت کنترل معضل اعتیاد نیاز است. یکی از نیازهای ضروری اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر است، هر چند اصلاحاتی در قانون مبارزه با مواد مخدر لحاظ شده اما شواهد نشان از نیاز به اصلاحی چند بعدی و موازی در حوزه های قانونگذاری، سیاستگذاری و اجرایی دارد. همچنین اقدامات قضایی و انتظامی در زمینه کاهش عرضه به ویژه قاچاق مواد مخدر با توجه به شرایط جغرافیایی ویژه ایران و قرار گیری در محور هلال طلایی، در کنار تغییرات قانونی و پیگیری برنامه ها و سیاست ها باید یکی اولویت های نهادهای متولی امرمقابله با اعتیاد و مواد مخدر باشد.

همان قدر که باید به حوزه درمان توجه کافی و به روز شود، مشارکت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، گسترش ارتباطات بین المللی به خصوص با کشورهای همسایه درگیر بحران مواد مخدر در چارچوب یک اتحادیه بین المللی مبارزه با مواد مخدر می تواند بسیار کارساز باشد.

در نهایت به نظر می رسد اجماع نهادی، فکری و تحقیقاتی، قانونی و سیاستگذاری در اتخاذ رویکردی مناسب جهت حل معضل اعتیاد بسیار ضروری است.

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …