شنبه , ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظر سنجی شماره ۲

نظر سنجی شماره دو با عنوان « به نظر شما کدام یک از اقدامات بین المللی زیر در مبارزه با مواد مخدر در اولویت است؟» از تاریخ ۲۰/۱/۹۷ به مدت یک ماه جهت هم اندیشی مخاطبین محترم در دسترس بوده است. نتایج این نظر سنجی به ترتیب عبارت است از:

  • تشکیل اتحادیه های منطقه ای به منظور مقابله همه جانبه: ۲۹ درصد
  • همکاری گسترده دولت ها با سازمان های بین المللی: ۲۴ درصد
  • تقویت سازمان های مردم نهاد در کشورهای منطقه و تبادل تجارب: ۲۰ درصد
  • ارائه کمک های مالی مشورتی از طریق سازمان های بین المللی: ۲۷ درصد

نکته قابل تامل در نظر سنجی انجام شده، رای حداکثر مخاطبین محترم به تشکیل اتحادیه منطقه ای به منظور مقابله همه جانبه با معضل مواد مخدر و اعتیاد است. این امر نشان می دهد، بحران مواد مخدر و اعتیاد به دلیل جهان شمولی بودن آن، از مرزها و قدرت کشورها عبور کرده و وارد فضای جهان وطنی شده است. از این رو، اتخاذ رویکردی بر مبنای نگاه جهان شمولی، تقویت ارتباط سازمان های مردم نهاد با یکدیگر در قالب اتحادیه و با دولت ها در تبادل تجارب یکدیگر و حمایت مالی و مشورتی سازمان های بین المللی دولتی نظیر سازمان ملل متحد می تواند کمک به سزایی در حل بحران اعتیاد و مواد مخدر در سطح منطقه و جهان داشته باشد.

همچنین، ایران یک پیوند کلیدی مهم در زنجیره قاچاق مواد در جنوب غربی آسیا است که غرب و شرق آسیا را به هم متصل می کند. قرارگیری ایران در مسیر هلال طلایی در کنار افغانستان و پاکستان از یک سو، و ترکیه و عراق و راه یابی به بازارهای اروپایی و شمال افریقا از سوی دیگر، ایران را تبدیل به مرکز کوتاه و قابل دسترس ترانزیت مواد برای قاچاقچیان کرده است. دو مسیر ترانزیتی اصلی جهت قاچاق تریاک و هروئین از افغانستان عبارت است از: مسیر بالکان که از افغانستان، پاکستان شروع می شود و از طریق ایران و ترکیه به بازارهای اروپا می رسد و خط اصلی ترانزیت مواد به اروپا به شمار می رود. و مسیر راه ابریشم که از شرق آسیا شروع و با عبور از آسیای مرکزی(افغانستان)، از یک سو مواد روان گردان و محرک را به کشورهای آسیای مرکزی، ایران، ترکیه و عراق و از سوی دیگر هروئین و تریاک تولید شده در افغانستان و پاکستان را به روسیه و از آن جا کشورهای حوزه بالتیک می رساند. بر اساس گزارس دفتر مقابل با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، ۶۰ درصد از هروئین و تریاک تولیدی سالیانه از افغانستان  و از طریق ایران به بازارهای خارجی و به طور عمده اروپا حرکت می کند.

در حالی که ترکیه به طور سنتی  و به مدت طولانی مسیر مهم ترانزیت مواد از طریق ایران به اروپا به شمار می آید؛ اما مرز درهم تنیده ایران با عراق در سال های اخیر تبدیل به یک مرکز ترانزیت مواد شده، امروزه مسیر قفقاز جنوبی (مسیر کانال) که مواد را از آسیای مرکزی، با نقطه کانونی ایران و از طریق عراق، سوریه، اردن و کانال سوئز به شمال افریقا و سپس به اروپا می رساند، برای قاچاقچیان مواد بسیار جذاب است.

نتایج نظر سنجی انجام شده و ترسیم مسیرهای ترانزیت مواد، بیش از پیش رسالت اندیشمندان متعهد را در ایجاد و تقویت اتحادیه ای منطقه ای متشکل از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق را بر می انگیزد .

همچنین ببینید

قاچاق انسان؛ تهدیدی علیه امنیت ملی- بین‌المللی

محمد بیات، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت؛ در تعاریف جدید …