جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

برنامه رادیو گفت‌وگو با موضوع : پیشگیری از اعتیاد زنان

برنامه کارشناسی رادیو گفت‌وگو با حضور پژوهشگران موسسه کادراس با موضوع «اعتیاد زنان» روز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح پخش شد. در این برنامه منصور براتی و فرزانه سهرابی، پژوهشگران ارشد موسسه به صورت حضوری و حسن نوروزی (سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس) و مهدیه السادات علیپور(مدیر یکی از کمپ های ترک اعتیاد بانوان) به صورت تلفنی حضور یافتند.

فرزانه سهرابی در این نشست عنوان کرد که انگیزه بانوان در اعتیاد تحت تأثیر جنسیت آن‌هاست و الگوهای مصرف در زنان نیز متفاوت از مردان است. همچنین مصرف در زنان تحت تأثیر عواملی همچون معتاد بودن همسر یا یکی از دیگر اعضای خانواده و نیز شکست‌های شخصی و عاظفی و یا بحران‌های خانوادگی و اجتماعی است.

سهرابی همچنین افزود همگام با افزایش میزان مصرف کنندگان مواد در کشور، شمار زنان مصرف کننده نیز افزایش یافته است، همچنین موادی که زنان مصرف می‌کنند و یا مصرف خود را با آن‌ها آغاز می‌کنند به شدت، خطرناک تر از نمونه‌هایی است در مردان دیده می‌شود.

منصور براتی نیز در این برنامه تأکید کرد اعتیاد زنان با اعتیاد در مردان تفاوت ماهوی دارد و لذا مقابله با آن استراتژی‌های متفاوتی را نیز می‌طلبد. همچنین تقویت قوانین نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد و نقص‌های موجود برطرف شده و به حداقل برسد.

براتی همچنین در بخش گفت: سلامت روانی با مقاومت در برابر اعتیاد ارتباط نزدیکی دارد و در صورتی که فرد از احساس «خود ارزشمندی» برخوردار باشد، احتمال روی‌ آوردن به مصرف مواد در او کمتر می‌شود و از آسیب‌های اجتماعی تأثیر کمتری می‌پذیرد. لذا برخی از استراتژی‌های پیشگیری معطوف به تقویت سلامت روانی در افراد هستند؛ از جمله رویکرد توسعه شخصی[۱] که مبتنی بر سه مرحله اولیه «شناخت خود»، «تعیین اهداف» و «تعیین مسیر و لوازم دستیابی به اهداف» می‌باشد و در مرحله دوم فرد باید اقدام به «توسعه مهارت‌ها و تعدیل ضعف‌ها» بپردازد.

[۱]. Personal Empowerment

جهت دریافت فایل صوتی بخش اول این برنامه کلیک کنید…

 

 

جهت دریافت فایل صوتی بخش دوم این برنامه کلیک کنید…

همچنین ببینید

متن و حاشیه اعتیاد زنان

بررسی آمارهای مهم جهانی و حتی داخلی نشان از افزایش اعتیاد در زنان دارد؛ به …