یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

برنامه رادیو گفت‌وگو با موضوع : شخصیت و تفکر اعتیادآور

از خرداد ماه ۱۳۹۸ موسسه کادراس در ادامه تلاش‌های خود در راستای آگاهی بخشی به جامعه به مشارکت در تولید برنامه‌های کارشناسی رسانه ملی اقدام می‌کند. در همین راستا پژوهشگران موسسه به صورت مستمر در برنامه‌های کارشناسی رادیو گفت‌وگو حضور پیدا کرده‌اند.

برنامه هاشور از سلسله برنامه‌های شبکه رادیویی گفت‌وگو است که به مسائل و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. برنامه کارشناسی جدید این شبکه رادیویی با موضوع «شخصیت و تفکر اعتیادآور» با حضور «منصور براتی» و «فرزانه سهرابی»، پژوهشگران ارشد موسسه کادراس روی آنتن رفت.

منصور براتی با اشاره به این که عدم برخورداری از اعتماد به نفس در شکل گیری تفکر اعتیادآور موثر است، گفت: اندیشه اعتیاد آور به مجموعه ای از رفتار و ویژگی های شخصیتی اطلاق می شود که فرد را در ابتلا به اعتیاد مستعد می کند. وی افزود: افراد صاحب اندیشه اعتیادآور بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند.

معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به این که اعتیاد فقط به مصرف مواد مخدر محدود نمی شود، اظهار داشت: عادت به مصرف اینترنت، قمار و بسیاری از لذت های دنیوی را می توان نوعی از اعتیاد دانست. وی اضافه کرد: افراد با حضور در محیط های مصرف مواد مخدر به امر اعتیاد تشویق می شوند. براتی تصریح کرد: افراد دارای اندیشه اعتیادآور گمان می کنند در مواقعی خاص باید حتماً بازی‌های قمارآلود انجام دهند و یا رفتار خاصی نشان دهند تا بتوانند آرامش خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد سیگاری به واسطه شخصیت اعتیادآور علاقه دارند تا بلافاصله پس از مصرف ناهار یا شام سیگار بکشند. معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به این که افراد صاحب تفکر اعتیاد آور ویژگی ها و تجربیات مشترکی دارند، عنوان کرد: این گروه از افراد معمولا تعمیم های مشترکی را در نتیجه تفکرات خود حاصل می کنند. وی تاکید داشت: افراد دارای شخصیت اعتیادآور معمولا به راحتی به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا می کنند.

منصور براتی با تاکید بر این که عدم برخورداری از اعتماد به نفس از جمله نمادهای شخصیت اعتیادآور است، اضافه کرد: عدم اعتماد به نفس در فرد معمولا به دوران کودکی و سنین رشد مربوط می شود، به طوری که برخورد خانواده باعث می شود تا کودک احساس خودارزشمندی در زندگی نداشته باشد. وی افزود: زیاده روی در تنبیه موجب می شود تا کودک اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

در ادامه برنامه هاشور از شبکه رادیویی گفت و گو فرزانه سهرابی با اشاره به این که شخصیت و اندیشه اعتیادآور تا حدود زیادی از تفکرات خانوادگی ریشه می گیرد، گفت: افراد دارای شخصیت اعتیادآور الگوهای ذهنی مشابه و مشخصی دارند. وی با بیان این که خانواده اولین الگوهای زندگی افراد را می سازد، اظهار داشت: الگوهای ذهنی ثمره رفتار و احساسات افراد هستند. پژوهشگر ارشد موسسه کادراس افزود: الگوهای منفی موجود در ذهن افراد زمینه شکل گیری شخصیت اعتیادآور را فراهم می کند.

وی با اشاره به این که طرز تفکر اعتیادآور از والدین به کودکان منتقل می شود، عنوان کرد: والدین تفکر اعتیادآور را از کودکی و به طور ناآگاهانه به فرزندان خود آموزش می دهند. فرزانه سهرابی افزود: شخصیت اعتیاد آور زمانی بروز می کند که یک فرد از سنین کودکی به نوجوانی منتقل می شود.

وی اضافه کرد: والدین معتاد به طور غیر مستقیم اعمال و تفکر اعتیادآور را به کودک خود آموزش می دهند. این مدرس دانشگاه تاکید داشت: کودکان پرورش یافته در خانواده های معتاد همیشه به دنبال ثبات احساسی در زندگی هستند، چرا که خانواده ای با رفتار ثابت نداشته اند. وی اضافه کرد: خانواده های سالم همیشه سعی می کنند تا به طور نسبی ثبات احساس اعضای خانواده را حفظ کنند.

دانلود فایل صوتی قسمت اول

 

دانلود فایل صوتی قسمت دوم

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

جایگاه کازینو در اقتصاد غیرقانونی

شبکه‌های تبهکار، مافیایی و حتی جمعیت‌های پنهان سیاسی یا مذهبی با آنکه جزء مشاغل یا …